Gå til innhold

Interessante og vanlige misforståelser

Anbefalte innlegg

Her kan vi diskutere og nevne de vangliste misforståelsene som forpester oss. Det trenger ikke å bare være om teknologi og vitenskap, men jeg tenkte at vi på denne delen av forumet vil ha større glede av tråden. Og noen av eksemplene vil så klart være åpnebare for noen, og opplysende for andre.

Her er ett par:

-Den kinesiske muren kan ikke sees fra månen. Ingenting menneskeskapt kan sees fra en så enorm avstand.

-Pluto er ikke lenger definert som en planet, som gjør at det er nå er 8 planeter i solsystemet vårt.

-Humler verken biter eller brenner, de stikker.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du link til dette? Fordi jeg mener å kunne trekke gode paralleller med når jeg har vært ute i kulden, og når jeg blir syk.

Nei, hørte det på radio for noen dager siden.

Det var noe med at man allerede hadde forkjølelsesviruset\bakterien i oss men kulden ble den utløsende faktor og ikke opphavet... tror jeg.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

En vanlig misforståelse er at det var Tyskland som angrep Polen. Sannheten er at det var omvendt. Tyskland provoserte de polske styrkene til å angripe først.

Kilde:

BBC: WWII: The Complete History

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
-Den kinesiske muren kan ikke sees fra månen. Ingenting menneskeskapt kan sees fra en så enorm avstand.

Jeg var tilfeldigvis i parken på Kennedy Space Center da en av de (få) som har vært på månen fortalte om sine opplevelser fra sin tid som astronaut. Der fikk han ett lignede spørsmål - hvor han da svarte; "man kan se hele jorden fra månen" /. Mener du; man kan ikke se muren med <det menneskelige øyet>? Med riktig utstyr så kan man..

Detalj..

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt, er det en misforståelse at folk flest i middelalderen trodde jorden var flat... (Skrives mis(s)forståelse med 3 eller 4 s-er?). Jeg har ingen kilde, men det er noen forskere som har funnet det ut.

(Endret missforståelse til misforståelse)

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har hørt er en misforståelse er at folk tror det er miljøvennlig å kjøpe Toyota Prius pga. den er hybrid. Produksjonen av den er visst så mye mer forurensende enn produksjonen av vanlige biler at det går opp i opp. Men her har jeg ikke kilder så jeg inviterer dere til å debunke eller bekrefte utsagnet.

Lenke til kommentar
Jeg var tilfeldigvis i parken på Kennedy Space Center da en av de (få) som har vært på månen fortalte om sine opplevelser fra sin tid som astronaut. Der fikk han ett lignede spørsmål - hvor han da svarte; "man kan se hele jorden fra månen" /. Mener du; man kan ikke se muren med <det menneskelige øyet>? Med riktig utstyr så kan man..

Når man snakker om misforståelser kan det være greit å være presis, men håpte jeg ikke trengte det i dette tilfellet. Da det er klart vi snakker om å se uten tekniske duppeditter.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...