GunnarDa Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det er ikke så ofte en får anledning til å ta bilder av solformørkelse. Her er et av dagens forsøk som jeg selv synes er relativt vellykket. Brukte raskeste lukkertid og minste blender på objektivet - et Nikkor 55-200 VR. Dette hadde ikke gått uten spesialsolfilter dersom det ikke hadde vært delvis overskyet vær - noe som også gir tilleggsdimensjon i bildet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Det er et fascinerende fenomen, og jeg synes du har fått det maksimale ut av det med de skyene. Det som kunne ha vært bedre er et hus med solen svevende over. Det hadde nesten blitt litt Magritte, i og med at det ser ut som en halvmåne på høylys dag. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Ja, dette her likte jeg veldig godt faktisk. Ligger en utrolig mystisk stemning over dette bildet. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Som de før meg allerede har sagt ble det bra. Hadde jeg derimot ikke vært klar over hva det egentlig er ville jeg antatt at det var en halvmåne, og dermed langt fra like spennende og mystisk. Eneste som er synd, er som PM allerede har nevnt, at formørkelsen er alene. Det kunne gjort seg med et hus/tårn eller lignende i tillegg. Tommelen opp, uansett. Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Takk for tilbakemeldinger. Er enig i at slike bilder blir finere dersom man kan ha noe jordnært med, f.eks tre eller bygninger. Problemet er derimot at solen, selv i delvis formørket tilstand, er et svært lyst objekt - og alle omgivelser blir svart eller i beste fall strekt undereksponert når blender og lukkerhastiget må innstilles slik som i dette tilfellet. Ennå verre blir det om det er klarvær og man må bruke solformørkelsesfilter - da blir alt annet garantert helt svart. En måte å få en sol som ikke ser ut som måne er å ta bildet tidlig eller seint i fasen (når bare liten del av solskifen er dekket), men under de rådende værforhold med tildels skydekke og bare glimt av solen så må det bare bli slik. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Skyene passet veldig bra inn i bildet. Litt uvant å se sola i den formen. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Skyene passet veldig bra inn i bildet. Litt uvant å se sola i den formen. Litt? hehehe.....er veldig uvant å se sola slik Det er ikke ofte for min del i alle fall... Bare erter deg litt ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå