Gå til innhold

CPU-styring av kabinettvifter

Neloth

Anbefalte innlegg

Jeg har lett høyt å lavt etter en kontroller som kan styre alle andre vifter etter signal fra CPU viften, men har ikke funnet noe som klarer det. Jeg vet at PWM-vifter kan kjedekobles, men det har jeg ikke.

Skal jeg bytte ut alle viftene mine med PWM så må jeg kjøpe ny kjøler til 500,- (eneste som passer i mitt kabinett med PWM) som kan kobles til 3x 80mm PWM. Noe som raskt koster en tusenlapp.

Prøver å finne en kontroller som kan gjøre følgende:

- Hovedkortet styrer CPU viften (3-pins) ganske bra etter belastning (Asus Q-Fan)

- Jeg har 3 andre 3-pins kabinettvifter

- Jeg vil at alle andre vifter skal regulere seg etter det samme signalet som CPU viften får.

Det må da finnes en kontroller som kan koble seg på spenningen til CPU viften, for så å mate ut samme spenning til de tre andre viftene? Har ikke funnet noe som gjør dette, vurdere å ta en DIY.

Endret av Neloth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ser ut som vi har liknende prosjekter! Jeg har en spenninsgsstyrt CPU-vifte:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302754

+ et hovedkort som gjerne liker å styre PMW-vifter. Så jeg må bygge en converterkrets!

Jeg lurer derfor på om noen vet om noen ferdige kretsskjemaer for å ta inn et PMW-signal, og spytte ut en spenning i et passende intervall? Jeg har tilgang på lab (tror jeg da...) + kan lodde etc. så det burde ikke være noe problem å få bygget sammen.

Evt. om det er mulig å lage en enkel krets for å pulsbreddestyre en vanlig vifte? Det burde jo faktisk funke det også, egentlig bare noe med en vanlig transistor...

Noen som vet hva de fire pins'a til head'et en PMW-vifte skal koples på er for noe? Regner med grunn, +12V, ???, og PMW-signal, men noen som vet (og i hvilken rekkefølge?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...