Gå til innhold

Fotografering av solformørkelse - fare for ødeleggelse av sensor?

Anbefalte innlegg

Heisann

I morgen er det delvis solformørkelse, og siden jeg er på et sted hvor det antagelig er skyfrtt i morgen (Danmark) vil jeg prøve å få tatt et bilde eller to. Det er primært mer nysgjerrighet enn kunstneriske evner som driver meg i dette tilfellet, så jeg vil være frnøyd med et bilde som viser solskiven (solsigden) midt i sentrum av en ellers lys (garantert utbrent...) himmel.

Har egentlig planlagt å bare sikte mot solen med kameraet og fyre av, med 1/4000 sek lukkertid og blender f/22.

MEN - kan sensoren i kameraet mitt ta skade av å ta et slikt bilde uten noen form for filter? Det har jo innebygget UV-filter?

Det eneste filteret jeg har med meg er et polafilter, men da er jeg låst til å bruke 18-70 mm, mens jeg egentlig kunne tenke meg å bruke 55-200 @ 200mm...

Jeg har også lest at antalle blenderlameller har innvirkning på hvor pene "lysstjerner" blir (håper det er forklart godt nok hva jeg mener). 18-70 og 12-24 objektivene har 7, mens 55-200 har 9. bør det påvirke hvilket objektiv jeg bruker eller bør jeg holde meg til 18-70 med polafilter for å skåne sensoren?

Og nei, jeg har ikke tenkt å stirre på solen og ødelegge øynene mine...

Fant denne trådenog fant linken til å lage solfilter hos norsk astronomisk selskap, men det helper lite når jeg ikke har solformørkelsesbriller til rådighet...

noen tips?

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solformørkelsen blir nok ikke spesielt spektakulær her nede i sør, og du er enda lenger sør. Den blir vel knapt merkbar. Jeg tror mulighetene for å ta et bilde som du kan være stolt av er så små at jeg hadde ikke brydd meg. Siden du er i tvil om sensoren tåler det, og ingen har kunnet gi deg noen råd ville jeg bare latt kamera ligge. Jeg tror nemlig det er 98,7% sjanse for at bildet blir helt likegyldig og uinteressant.

Lenke til kommentar

Trur anten at du har lest feil, eller at A-magasinet har skrive feil:

http://www.astronomi.no/sol010808/sol010808.html[/url] ']SOLFORMØRKELSE 1. AUGUST 2008

av Knut Jørgen Røed Ødegaard

Den 1. august 2008 opplever Norge en stor og tildels spektakulær solformørkelse. For første gang siden 1954 er Solen totalt formørket på norsk område. I Sør-Norge er omtrent 50% av Solen dekket, i Nord-Norge over 80% og på Kvitøya ved Svalbard er formørkelsen total!

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at formørkelsen bare er på 28 % her jeg er, så jeg tror jeg følger PMNormals råd og dropper fotografering av solen.

Håper lyset blir litt mer spennende enn det som er vanlig da :)

Takk for alle svar!

Øystein

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at formørkelsen bare er på 28 % her jeg er, så jeg tror jeg følger PMNormals råd og dropper fotografering av solen.

Håper lyset blir litt mer spennende enn det som er vanlig da :)

Takk for alle svar!

Øystein

28 % er dessverre ikke så mye å skryte av. Er vel knapt merkbart?! Har fått med meg to totale formørkelser, og det er utvilsomt de beste "naturopplevelsene" jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Putt på alt du har av "mørke" filter og skyt ivei:D

Forrige gang det var delvis solformørkelse tok jeg å monterte følgende filter på objektivet (Tamron 70-300 hvis jeg ikke husker feil):

IR + Pola filter

Resultatet: post-85374-1217530022_thumb.jpg

Lukkertid 1/8000 på f45

Ikke akkurat så spektakulært, men det funket og kamera tok ingen skade.

Men uansett, ved en lukkertid såpass kjapt skal det litt til før noe går i stykker tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tall på hvor mange av sommerbildene mine fra i år som har solen fullt synlig i bildet, uten at kameraet mitt har tatt skade iallefall!

Kan ikke fatte at du lurer på dette!!!

Har du virkelig ALDRI fått solen med i noen av bildene dine?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke tall på hvor mange av sommerbildene mine fra i år som har solen fullt synlig i bildet, uten at kameraet mitt har tatt skade iallefall!

Kan ikke fatte at du lurer på dette!!!

Har du virkelig ALDRI fått solen med i noen av bildene dine?

Skulle akkurat til å si det selv. Så lenge man ikke holder kameraet opp mot solen når man ikke tar bilder tror jeg ikke kameraet vil ta skade av det.

Francis

Lenke til kommentar

Man kan også se rett mot vanlig sol uten at synet tar skade av det, men en solformørkelse er annerledes. De anbefaler jo at man foretar spesielle tiltak for å beskytte øynene, mens det kun er nødvendig med solbriller. Ikke engang sveisebriller og eksponert film er å anbefale som beskyttelse. Personlig hadde jeg kanskje ladet film i et vanlig kamera til denslags bruk.

Men det blir neppe et problem som vi i sør trenger bry oss om, men vi har jo medlemmer lenger nord. Hva med å sende en mail til Ødegaard for å spørre ham?

Lenke til kommentar

Solbriller er ikke laget for å se på sola. Du blir blind.

Det er enda mer farlig å se på sola gjennom den optiskesøkeren

på kameraet. Da blir du garantert blind.

Det eneste som duger for å se på sola

er solformørkelse briller.

Men det er ikke trygt å se gjennom en optisksøker, kikkert osv.

Selv om du har på solformørkelse briller!

Jeg kjøpte mine hos astronomi.no.

Det er også en del arrangement i større byer, der du kan få kjøpt briller ;)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Man kan også se rett mot vanlig sol uten at synet tar skade av det, men en solformørkelse er annerledes.

Jeg kan ikke forstå hvorfor halve solen skulle være farligere å se på enn hele solen!

Fordi når solen er på "full fres" så er det umulig å holde øynene oppe lenge. Når noe av solen er borte, kan du klare å se lenger på solen før du må se bort.

Enkleste måten, om en ikke har de spesialbrillene, er å ta to ark, stikke hull i det ene med en tegnstift og så se på skyggen på det andre arket du holder under.

Lager du hullet større, blir bare bildet mer uskarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...