Gå til innhold

Anbefalinger til gode bildebehandlingsprogram

Anbefalte innlegg

Har dere noen anbefalinger til gode bildebehandlingsprogram? har testet ut gratis prog. men var ikke noe fornøyd. Tror jeg må betale for å få et bra Norsk et. er nybegynner med speilrefleks og vil da ha et bra program hvor jeg kan ordne og fikse bilder..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder gratisprogrammer, så kan det være lurt å sjekke hva som følger med kameraet fra produsenten. Hvis du har et Canon-kamera, så er Digital Photo Professional (DPP) et utmerket verktøy som RAW-behandler og -konverter. Andre kameraprodusenter har kanskje noe tilsvarende.

Den som har interesse kan sikkert finne gode gratisprogrammer som gjør jobben. Selv foretrekker jeg gratisprogrammer innen ymse områder hvis de gjør jobben tilfredsstillende - noe de svært ofte gjør. Jeg forstår det slik at du har sjekket ut de "vanligste" (ingen nevnt). Nå er det ikke slik at et program er noe i nærheten av hokus-pokus heller. Det kreves kunnskap for å vite hvilke "knotter" man skal skru på for å gi ønsket resultat. Her kan kanskje Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis" anbefales som generelt bakgrunnsstoff.

Hvis din datamaskin benytter Windows eller MacOS, så er det opplagte alternativet blant kjøpeprogrammene Adobe Photoshop Elements 6. Programmet er lett å bruke, intuitivt og gir raskt resultater. Den får du for under 700 kroner hvis du sjekker litt rundt blant de største.

Lenke til kommentar
Kva slags plattform? Linux har utallige alternativer som er gratis, til Windows er det nok foreløpig bare Gimp som eg kjenner til som er gratis.
Paint.net er også gratis, finnes bare til Windows, men er nokså avansert, og støtter ubegrenset med plugins, som kan gi deg det aller meste som finnes av funksjonalitet. Ellers er PhotoFiltre et enkelt lite program som også er gratis. Til enkle operasjoner, vil også Lightbox som ble presentert her på Akam for noen dager siden være et fint alternativ. Gratis-utgaven støtter det meste, på en meget profesjonell og god måte. Enkel å bruke - samtidig som du har svært kraftige verktøy tilgjengelig. Betaler man noen kroner får man ytterligere funksjonalitet...

http://www.akam.no/artikler/juster_lys_og_farge/54097?pid=7

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

jeg lastet ned The GIMP i går og har sett litt på det. skal gi det en sjanse! Skal også teste prøveversjonen på adobe photoshop elements 6 og se hva jeg liker. Er det noen som har prøvd Nikon sitt bildebehandlingsprogram? Capture NX ? hva synest dere om det?

Lenke til kommentar
jeg lastet ned The GIMP i går og har sett litt på det. skal gi det en sjanse! Skal også teste prøveversjonen på adobe photoshop elements 6 og se hva jeg liker. Er det noen som har prøvd Nikon sitt bildebehandlingsprogram? Capture NX ? hva synest dere om det?

Har delvis samme dilemma som deg, har nettopp gått fra analog til D80 etter lang tids opphold i noe særlig fotografering. Det fulgte vel med en 30 dagers prøve verson av NX gjorde det ikke? Har kun sett så smått på det ennå...

Er spent på hva de med langt mer erfaring har å si på dette området :D

Lenke til kommentar
Gimp er ikkje dårleg det, men ein del synst det er litt rotete. Er du villig til å investere nokre få hundrelappar kan du sjekke ut Corel Paint Shop Pro og Adobe Photoshop Elements.

PSP og PSE koster så lite at det er verdt å investere pengene i de. Har ingenting imot gratisprogrammer, men for å være helt ærlig, når man bruker mange tusen kroner på fotoutstyr, syns jeg det er greit å bruke noen hundrelapper på et program som er enkelt og oversiktlig.

Lenke til kommentar

Har delvis samme dilemma som deg, har nettopp gått fra analog til D80 etter lang tids opphold i noe særlig fotografering. Det fulgte vel med en 30 dagers prøve verson av NX gjorde det ikke? Har kun sett så smått på det ennå...

Ja det fulgte med 30 dager trial. hva slags bildebehandlingsprogram har du da?

Finnes ikke Adobe Photoshop element i norsk utgave? det er viktig for meg at det er norsk, det er masse å sette seg inn i, og da blir det kun vanskligere når det er engelsk. masse ord og utrykk jeg ikke skjønner.

Lenke til kommentar

Ja det fulgte med 30 dager trial. hva slags bildebehandlingsprogram har du da?

Finnes ikke Adobe Photoshop element i norsk utgave? det er viktig for meg at det er norsk, det er masse å sette seg inn i, og da blir det kun vanskligere når det er engelsk. masse ord og utrykk jeg ikke skjønner.

Sitter i samme båt for øyeblikket ;) Skal få kjøpt ett, men er usikkert på hvilket jeg blir å kjøpe for redigering av RAW filer. Skal få lånt PhotoShop hos noen jeg kjenner å få prøvd ut det. Blir nok å ta en avgjørelse etter det, da jeg syns NX var helt ok. Skal imidlertid innrømmes at jeg nok ikke benyttet meg av de 30 dagenene godt nok :S Burde nok gjort det for å fått et mer realistisk inntrykk av programmet.

Håper flere kommer med "in-put" på PhotoShop/Lightroom VS. NX :D For jeg skal si meg enig med en komentar jeg leste på forumet, når man har investert penger i kamera osv hvorfor ikke også legge litt i et bra redigeringsprogram? :D :D

Lenke til kommentar

Jeg er aller mest fornøyd med Adobe Lightroom (raw). Stort sett beskjæring av bildet, rette det opp å stille på farger osv jeg gjør. Bruker Photoshop mindre å mindre. Adobe Photoshop elements klarer seg til det aller meste. Det følger også med greie programmer til kameraene også.

Last ned endel programmer å test de. Da finner man fort ut hva men liker.

Ulead.com har også masse programmer.

Lenke til kommentar
Jeg er aller mest fornøyd med Adobe Lightroom (raw). Stort sett beskjæring av bildet, rette det opp å stille på farger osv jeg gjør. Bruker Photoshop mindre å mindre. Adobe Photoshop elements klarer seg til det aller meste. Det følger også med greie programmer til kameraene også.

Last ned endel programmer å test de. Da finner man fort ut hva men liker.

Ulead.com har også masse programmer.

Enig, Skaffe seg lightroom og evt. gjør all redigering du ikke får til i det, i GIMP ol.

Lenke til kommentar
Finnes lightroom på Norsk da? det er masse å sette seg inn i, og da synes jeg norsk er best siden jeg er nybegynner på dette.

Du berører et av problemene her: Det er lite på norsk!

Men, husk at mange av uttrykkene som benyttes, selv på norsk, er hentet direkte fra engelsk, ganske enkelt fordi oversetterne ikke kjenner gode, norske alternativ (som finnes). Det betyr at du finner mange av faguttrykkene fra engelsk, selv om programmet er på norsk. Når det er sagt, så finnes det vel bare ett skikkelig bildebehandlingsprogram på norsk: GIMP, men jeg synes det er litt rotete.

Selv har jeg gått fra Capture NX til Bibble, i stedet for å oppgradere til NX2. Årsaken er at jeg blir merkeuavhengig. CaptureNX er for Nikons raw-format, NEF. Dersom jeg seinere skulle befatte meg med andre merkers raw-format, ville jeg måtte skaffe meg flere proprietære raw-konvertere. Med bibble dekker jeg "alt", til en rimelig penge, og resten av bildebehandlingen gjør jeg med PaintShopPro (PSP). Jeg synes mye av teknologien i Capture er oppskrytt. "Alt" kan gjøres i andre program, bare på en annen måte.

For å sette seg inn i tekniske forhold rundt bildebehandlingen, vil jeg støtte forslaget om Fjørtofts bok om digital bildebehandling. Da blir kanskje ikke terskelen så stor for å ta i bruk engelsk språklig programvare. Uansett blir det mye prøving og feiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...