Marsan Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 (endret) Hei. Har fått luka ut Windows MCE på samboerens laptop, og innstallert ubuntu 8.04. Det som imidlertid er litt slitsomt er at laptopen blir ekstremt varm. Har ikke fått noe tall på grader enda, men vil tro den ligger på 70C nesten hele tida. Av prosessene som kjører er det Firefox som er synderen som ligger å ruger på 18-23% CPU-forbruk konstant hele tiden. Fruen syns ikke dette er alvorlige saker, men å snu bilder tatt med digitalkamera uten å få snudd retningen (Eye of gnome snur, men det lagres ikke) er et kjempeproblem. Noen som vet løsning på dette? Men er det noe spesielt man må gjøre for å få tempraturen ned? Sidene hun har oppe har milde tendenser med flash-reklame. (Kanskje det har noe med dagens hetebølge å gjøre?) Marsan (håper på "et" svar) Endret 3. august 2008 av Marsan Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Ctrl + S kanskje? Bare gjetter, bruker ikke gnome. Hvis ikke det fungererer, kan du jo innstalere et annet bildevisningsprogram, feks gwenview? Det fungerer ihvertfall finfint her Det finnes jo diverse flash-blokkere for FF, kanskje det vil hjelpe? Ellers kan det være at det egentlige problemet er at strømstyring ikke fungerer helt 100% på den pcen, men det er jo litt vanskelig å si sånn uten videre. Og i mange tilfeller, enda vanskeligere å fikse. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 La over mitt opsett for conky på maskina hennes å kjørte. CPU tempen sto på 85C!!! Virker som viftestyringa fungerer. Hører den skifter tempo når jeg starter synaptic f.eks. Ut ifra conky ser jeg også at CPU`en scalerer seg fra 0.8ghz til 1.7 nå og da, men ligger som oftest på 0.8ghz. Jeg får bare å se den ene prossessoren i conky. Skal prøve å få monitorert den andre også..lese man conky sikkert. @NortWave: Jeg sjekka det opp på brainstorm på launchpad at autosave av roterte bilder var ønskelig. Også der ble ctrl+s lagt til grunn som "Hot-fix". Det går vel det Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 26. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2008 La inn en flash-blokker for FF og fungerer veldig fint Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Møtt på et annet problem med denne maskina og ubuntu 8.04. Det trådløse nettverket. Vi bor i en sokkel men signalet har aldrig vært vanskelig på MS MCE som min samboer kjørte før. Det jeg sliter med å få holde tilkoblingen. etter 5-10 minutter så mister man tilkoblingen og det er nesten umulig å få koblet til igjen. Routeren er åpen. Nettverkskortet som er i lappisen er: 05:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02) Jeg har googlet og i følge andres erfaringer med dette kortet så skal det egentlig ikke fungere. Det som er spesiellt rart med dette er at når jeg først innstallerte ubuntu 8.04 så fungerte kortet helt uten problemer, men etter 2 uker så har det blitt veldig trøblette. Mulig dette kan ha en forbindelse med diverse oppdateringer? Hva er best å gjøre her? Prøve windrivere igjennom NDISwrapper eller prøve en annen linux distro? Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Det nettverkskort skal da fungere helt fint, har aldri gitt meg noen problemer. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Det nettverkskort skal da fungere helt fint, har aldri gitt meg noen problemer. Det var rart. Jeg fikk dama til å surfe på ubuntu 7.10 live CD foreløpig. Det virker som om det går bedre der. wlan-led`en fungerer der også, noe som ikke skal ha noe å si..men likevell. Tror hun har lyst til å prøve MS MCE recovery-dvd`en snart Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Bruk 7.x da, får vel fremdeles sikkerhetsoppdateringer. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Jeg gjør det samme selv ettersom rt2X00 er bugg. Men man får ikke like kjerne-oppdateringer da når man kjører 7.10 som 8.04? (om du skjønner hva jeg mener) (Driverne vil ikke bli "oppdatert" slik at de ikke fungerer?) Du vet hvordan det er med halvsinte frøkener og data. Det skal bare fungere, har jeg fått hørt de siste 10 dagene hun har hatt ubuntu. (Ps. hu likte rosa panel da ) Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Tror det skal gå fint i 7.x, ipw3945 ble lagt til i kernelen en gang mellom 7 og 8, noe jeg tror problemet kan være relatert til. Jeg bruker kernel 2.6.23 med den "ufrie" driveren fra Intel, så kan ikke uttale meg om nyere kerneler (med ipw3945 inkludert). Endret 3. august 2008 av olear Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. august 2008 Forfatter Del Skrevet 3. august 2008 Takk olear. Skal ta å legge inn 7.10. Hu er litt sjokkert nå ettersom hu har hatt Internett i 15 min uten å mista tilkoblinga på ubuntu 7.10 live-cd. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Da er ubuntu 7.10 inne og de ufrie driverne for intel wlan-kortet fungerer strålende! Jeg skulle legge til norske språkpakke i Language support for systemet. Eller språkstøtte på norsk. Synaptic/pakkebehandleren stopper opp når jeg det kommer til language-support-no: Setter opp language-support-no (1:7.10+20070605) ... Generating locales... no_NO.UTF-8... også henger den der... jeg må kjøre sudo dpkg --configure -a for å starte dette igjen ettersom synaptic ikke gjør noe før denne pakken ligger inne i systemet. Noe jeg kan gjøre for å få pakken inn eller avinstallere den? Den bare henger på no_NO.UTF-8... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Høres ut som en bug spør du meg. Rapporter den til bugtrackeren. En mulig workaround kan kanskje være å lage "locale" filene/innstillingene selv. Noen andre (eller kanskje google) kan nok fortelle hvordan dette gjøres. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Fant 2 mulige workarounds for dette. Viste seg å være et rimelig "vanlig" problem blant mange som kjører ubuntu. Her er ihvertfall fixen: 1. Reboot your box, and press ESC to enter the GRUB menu 2. Select the previous version of the kernel xxx.14 rather than xxx.15 (sorry I can't recall the exact version numbers) - don't select the fail-safe mode. 3. Log-in as your admin user into recovery mode 4. Manually (re)start the upgrade via a terminal session: dpkg --configure -a Da lærte jeg noe nytt i dag også. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Sannsynligvis bare et problem som var gjeldende for akkurat den oppdateringen eller? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Virker som det var en del som hadde problemer med dette i 2.6.22-14 til 2.6.22-15 men kan ikke si det for sikkert. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 3. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2009 Da har jeg lurt inn 9.04 på madammens maskin. Har tidligere prøvd beta av 9.04 på samme maskinen. Problemet er som tidligere, trådløs tilkobling er ustabil og vil noen ganger ikke koble til. Kortet er som nevnt tidligere et Intel 3945ABG. Standard-driver er ipw3945. Jeg har også prøvd den nye iwlwifi driveren til intel, nærmere bestemt iwl3945 gjennom linux-backports men som oppførte seg på stort sett samme måte. Jeg får legge til at wlan fungerte veldig fint i Live-cd av både 9.04 beta og release. Noen flere som har problemer med Intel 3945ABG? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå