Gå til innhold

Egne Linux anmeldelser

Anbefalte innlegg

I dag finnes det jo enormt utvalg når det kommer til Linux distroer, så derfor tenkte jeg at vi alle som har eller har prøvd en eller annen Linux distro kan skrive egen anmeldelse.

For å holde struktur har jeg laget "oppskrift" på hvordan man bør skrive anmeldelse:

[b]Distro:[/b]
[b]Versjon:[/b]
[b]Hjemmeside:[/b]

[b]Positivt:[/b]
[b]Negativt:[/b]

[b]Konklusjon:[/b]
[b]Poengsum: [/b] [color="#FF0000"]x/10[/color]

Noe som bør legges til/endres så gjerne ta med i "kommentar-tråden"

Regler:

Kun 1 anmeldelse per post

Her skal det kun skrives anmeldelser (kommentarer tas her)

Distro: Linux Mint

Versjon: Elyssa

Hjemmeside:http://www.linuxmint.com/

Positivt:Veldig komplett distro. Alt fungerer etter instalasjon. Her trenger du ikke å tenke på mp3 codec eller flash plugin instalasjoner slik som i Ubuntu. Legg til/fjerne programmer er også veldig lett i Mint. Distroen er dessuten veldig pen å se på.

Negativt: Tar litt tid å bli vant til den nye start menyen de har utviklet. Har også hatt noen problemer men en minnepenn som ikke dukket opp, men dette skal visst være fikset ved update.

Konklusjon: En distro som er perfekt for en som aldri har prøvd Linux, både fordi Mint er enkel og selve brukergrensesnittet ligner litt på Windows. Uten tvil den beste distroen jeg har prøvd.

Poengsum: 9/10

Endret av mesha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Distro: Arch linux

Versjon: Overlord

Hjemmeside: http://www.archlinux.org/

Positivt: En distro som man selv kan sette opp helt slik en vil uten store problemer. Pakkebehandleren pacman gjør det meget lett å instalere de programmene en trenger. En rask(den raskeste jeg har prøvd) distro som ikke flyter over av programmer en aldri bruker.

Negativt: Det har til tider vært litt vanskelig å finne hjelp når jeg har kjørt meg fast, men med google, wiki og diskusjon.no kan alle problemer løses.

Konklusjon: Jeg mener en bør ha brukt linux litt før en legger inn Arch, men dette er ikke noe krav. Men en bør være klar for å måtte jobbe litt mer med instalasjon og oppsett en med andre distroer som ubuntu ol. Når en først har det lagt inn, er det som en dans på roser!

Poengsum: 9/10

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Distro: Kubuntu

Versjon: 8.04

Hjemmeside: http://www.kubuntu.org/

Positivt: Basert på Ubuntu/Debian og har derfor tilgjengelig et stort antall ferdige pakker. *buntu har stor brukerbase som gjør at de fleste problemer er tidligere opplevd og løst. Bruker KDE. Holder seg en plass mellom bleeding edge og stable, noe som passer meg fint. Konqueror.

Negativt: Pakkebehandleren Adept er tregere å bruke enn Synaptec. Utvalget av alternative Qt-programmer er ofte litt begrenset. Default installasjon inneholder litt mye software som nok ikke alltid er nødvendig. KDE-integrasjonen er ikke like god som i f.eks Mandriva Linux.

Konklusjon: Et helt greit valg for en beginner/intermediate Linux-bruker som ønsker seg KDE. Andre distroer er gjerne bedre på forskjellige områder, men det at du kan google de fleste feil og med én gang finne løsningen er verd tapet.

Poengsum: 6.8/10

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Distro: Arch Linux

Versjon: Overlord

Hjemmeside: http://www.archlinux.org/

Positivt:

- For en erfaren linuxbruker er det gledelig at man kan sette opp nesten hele systemet slik man vil det skal være (X, gnome/kde/flux osv). Denne prosessen er veldig lett med pakkesystemet i Arch, pacman, men krever en del konfigurering og erfaring. På grunn av dette vil Arch føles veldig rask og responsiv, da man ikke har svært lite unyttig installert som er tilfelle i mange brukervennlige distroer (som ubuntu/mint, etc).

- Konfigureringsverktøyene til Arch er svært gode, og er lett å finne fram.

- Pakkebehandleren i arch, pacman er en rask, fleksibel og komplett pakkebehandler. Svært lett å bruke, tar seg av avhengigheter programmer måtte trenge. Det er også en meget nyttig funksjon, og det er at pacman kan oppdatere hele systemet med en kommando.

- Rolling release er en annen god positiv ting, har man først installert arch trenger man i praksis aldri installere det igjen hvis man ikke krøller systemfiler helt til :p "sudo pacman -Syu" holder systemet alltid oppdatert, Nye releases av Arch er bare "snapshots" av arch slik det er på et visst tidspunkt.

- Arch build system er et fantastisk verktøy for de gangene man må kompilere noe fra source. Man trenger i praksis bare en tekstfil som man kan finne i ABS-repoene eller man kan finne eller lage egne, for å så lage en pakke man kan integrere med pacman. Det er positivt at man kan endre kompilasjonsinstillinger etc. hvis man vil. Man kan også lage sine egne pakker svært enkelt, eller lett finne slike "PKGBUILD" filer på nettet laget av andre for litt sjeldnere software. Patcher osv kan også lett intergreres.

- Kjapp på oppdateringer. I motsetning til Debian-baserte distroer oppdateres Arch-repoene seg svært kjapt. Arch holder seg stabil med stanard repoer. For å være helt bleeding edge kan man lett velge å aktivere [testing] og [unstable] repoer, men archbrukere generelt vil si at det sjelden er noe problem å bruke disse.

- Svært hjelpsom community og god wiki (Beginners Guide er meget godt forklart og forklarer hvordan man setter opp et arch system i detalj.)

- Man lærer linux å kjenne ganske godt etter en stund, som gjør det lettere å problemsøke om noe skulle være galt.

Negativt:

- Arch's største pluss kan også være negativt. For en som ikke er godt kjent i Linux' jungel kan det bli svært krevende og unyttig å måtte sette opp alt fra scratch. Installasjonsverktøyet og arch generelt er veldig sentrert rundt bruk av kommandolinjen, noe som kan virke tungvindt for mange.

Konklusjon:

Om man har benyttet seg av linux en stund, og føler seg trygg på det meste linux har å by på kan jeg absolutt anbefale arch. Arch har et rykte på å være "very hard" er dette ikke sant om man prøver. Arch er alt i alt en svært god distro som man kan holde seg til i lengre tid.

Poeng: 9.5/10

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Distro: Ubuntu

Versjon: 8.04 - Hardy Heron

Hjemmeside: http://www.ubuntu.com/

Positivt:

Meget brukervennlig og enkelt. Ubuntu har en veldig stor brukermasse som tilbyr en enorm mengde guider og support. De finnes veldig mange spinn-of distorer av Ubuntu slik som : "mint", "Kubuntu" og "gOS". Så om du først kan Ubuntu er det en smal sak å gå over til noe annet. Synaptic bakkebehandleren fungerer også bra med en database på 25 000 pakker. Ellers bruker Ubuntu Gnome som er lettfattig og effektivt. Ett iste pluss er at Man kan installere Ubuntu i Windows med et program kalt: Wubi

Negativt:

når man installerer Ubuntu følger det med en masse unødvendige programmer. mange har raportert om et alvorlig bug i Ubuntu installasjons CDen. Ubuntu kommer by default med et MEGET stygt theme!

Konklusjon:

Om man aldri har prøvd Linux før vil jeg anbefale Ubuntu, fordi distroen er meget enkel i bruk og nybegynner vennlig. Grunnen til Ubuntu ikke får mer en 7 er ett usmakelig stygt tema og et alvorlig bug under installasjonen.

Poengsum: 7/10

Endret av Eldox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...