Gå til innhold

Amy Mediacenter - Arbeidslogg

Anbefalte innlegg

Kommentarside: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=985183&hl=

Halla, gutta!

Jeg har bygget to maskiner tidligere, og nå som jeg er ferdig med militæret har jeg litt fritid til å bygge en tredje. Den er basert på et 300 kroners vinstativ fra Europris.

10072008206.jpg

Legg merke til at det allerede er kuttet et rektangulært spor i den ene sideveggen, du ser det gjennom det øverste hullet.

Det neste jeg gjorde var å slakte to vekkerklokker.

Et gammelt opptrekksur og en billig quartzklokke der "hold kjeft"-knappen var ødelagt.

10072008207.jpg

Jeg tok glasset og skiva fra opptrekksuret, og monterte motoren og viserne fra det moderne uret med lim. Glasset passet PERFEKT i hullet i vinstativet. Måtte presse litt, men ikke pusse eller lime.

Bilder av skiva, med urverk og batteriholder påmontert.

10072008208.jpg

Jeg jordet ringefunksjonen så den aldri kan ringe, og tok vekk den gule viseren som stiller ringetid. Denne klokka viser tiden, men vil aldri kunne vekke meg.

10072008212.jpg

Klokka stilles fra baksiden med et tannhjul som stikker ut.

Sett forfra:

10072008211.jpg

innlegget er "under construction" idet jeg eksperimenterer med størrelser og tags.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så er det DVD-brenneren sin tur. Jeg kjøpte en SONY slot load uten en sånn luke som du legger plata i. Du bare dytter plata inn i en sprekk. det er så Sci-Fi at det er tøft!

Laptopdeler har ikke de samme kontaktene som de digre desktopkomponentene.

Derfor må man ha en overgang. Disse selges sjelden i databutikker, pga lite etterspørsel, men de finnes i de fleste databutikker på nett. Harddisker for laptoper trenger også en adapter, men ikke samme type som CD-romen. Men den er lettere å få tak i.

10072008213.jpg

En vanlig flatkabel forbinder harddisk (slave) og CD (master) til hovedkortet, som ennå ikke er montert.

10072008215.jpg

Hele sulamitten er et 3D-puslespill jeg aldri har sett maken til. Alt passer inn i hverandre, med liten klaring.

23072008228.jpg

Her ser du harddisken (Western Digital 40 GB) henge i en brakett formet som 2-tallet på en kalkulatorskjerm. Alle de rette flatene gjør at den kan riste så mye den vil, uten at det forplanter seg. Det er i hvert fall teorien.

23072008229.jpg

Flatkabel og strømforsyning.

Strømforsyningen er på størrelse med en fyrstikkeske, men driver greit et Mini-ITX hovedkort med harddisk og DVD-brenner i laptopstørrelse.

Jeg kjøpte den hos www.carputer.no. Obs på at de har to typer: med og uten regulator. Den ene MÅ ha 12 volt, den andre fikser alt mellom 6 og 24.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

De neste high-tech-komponentene skal inn.

10072008216-1.jpg

Her er en plate, opprinnelig skjærefjøl i plast, med påmonterte høyttalere fra en gammel CD-spiller.

En høyttaler tilsvarer ett hull i skjærefjøla og i vinstativet.

Nederst til høyre ser du en LCD-skjerm. I drift kan den se sånn ut:

lcd.jpg

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...