Gå til innhold

Fotografere (historisk) solformørkelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og ikke se direkte på sola gjennom kamerasøkeren.

Bruk manuell fokus og forhåndsfokuser på horisonten eller noe sånt.

Du kan holde et hvitt ark bak søkeren for å se motivet.

Hvis kamera har Live View så tror jeg ikke det er noe god ide å bruke den. Sol gjennom et tele objektiv rett på sensoren over lang tid høres ut som en dårlig ide.

Tips jeg leste her om dagen:

Hvis mulig ikke ta kun bilder av formørkelsen ved å zoome maksimalt inn.

Prøv å få med formørkelsen som en del av et større motiv (Ikke så lett når formørkelsen foregår høyt oppe på himmelen).

Sola blir riktig nok liten, men det kan bli et mye mer spennendes bilde :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med sveisebriller? Nå er jeg faktisk seriøs.

Finne ett fint sted der du får med fjell etc. Solen rett over fjella. Eksponere fjell og forgrunn vanlig og etterpå tar man solformørkelsen gjennom sveisebrilleglass. Fikse selvfølgelig bildet i PS etterpå.

Lenke til kommentar
Så dere mener det er forsvarlig å kjøre 70-200mm rett mot solen, så lenge en har et gråfilter på?

Nei, det er ytterst uforsvarlig!

Søk etter "solformørkelse" eller "solar eclipse photography"

På google finner du da f.eks. disse sidene hos nasa

Var det jeg tenkte.

Har en snau uke på å forberede dette, burde vel gå bra (bortsett fra at det selvfølgelig blir overskyet den dagen).

Lenke til kommentar

Det billigste er å kjøpe solfilterduk fra f. eks Baader Planetarium

Deretter er det bare å klippe og lime. Man må da lage seg en "sylinder" eller noe som kan monteres på objektivet. Brukte dette under den totale solformørkelsen 29. mars 2006. Evt kan man kjøpe et ferdig filter med de samme egenskapene. Har akkurat bestilt et fra USA (fra Thousand Oaks Optical), som skal testes ut på den partielle formørkelsen 1. august før det skal brukes i Japan neste år.

Gråfilter er nok ikke noen god ide!

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Regner med at trådstarter befinner seg på Svalbard siden han skal fotografere solformørkelsen. Det er jo eneste del v Norge som har ordentlig solformørkelse denne gangen. resten av Norge har vel bare en liten delvis formørkelse. Var det ikke 70% i nord-norge og deretter helt ned i 30% sør-norge. SÅ hvis han ikke er på svalbard, vil han ikke kunne fotografere noe historisk solformørkelse unasett filtertype på objektivet..

mvh

Nutcase

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...