kyrsjo Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Hei! Jeg kjøpte meg akkurat en Zahlman CPU-vifte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306455 for å erstatte boxed-kjøleren som fulgte med pentium-4 prosessoren min. Problemet er at nå bråker maskina værre enn noensinne, som er litt motsatt av det jeg prøvde å få til... Temp'en ligger på rundt 43°C ved full last (lavere enn før, mener å huske at den fort lå på 50-60°), noe som må sies å være kjølig. Samtidig går CPU-vifta på 1962 RPM, og case-viftene på hennholdsvis 1418 RPM (en stor 120mm bak) 1088 RPM (kabinettdør - kjøler det "passivt" kjølte skjermkortet så det ikke overoppheter ved bruk av 3d-grafikk...) Har skrudd på "AI cool'n'quiet" i BIOS, og derfor ikke montert den manuelle viftestyringssaken - noe av poenget er at pc'n skal greie å holde viftene på riktig turtall, selv om den må greie seg aleine en uke. Så manuell viftekontroll funker dårlig, det må være automagisk. Kan det komme av at den gamle CPU-vifta hadde fire ledninger til hovedkortet, mens den nye bare har tre (=> en ledig pinne på HK) ? Aner dog ikke hva den siste ledningen var til, og den rapporterer jo RPM riktig, så det virker litt rart... Jeg er veldig veldig glad for litt hjelp, fordi jeg skjønner virkelig ikke hva som skjer! Pc'n skulle jo bli *stillere* nå, ikke bråke 3-5 ganger så mye! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2008 Hmm.. Prøvde å skru av cool'n'quiet og skru på q-fan på silent-mode i bios, merka ingen forskjell. Men det virker som om jeg kan holde den stabilt på like under 50 grader ved max last ved å undervolte (fan-mate) til 1400-1500 RPM - har dog ikke prøvd en skikkelig burn-in, men det skulle være en smal sak å skrive et program som belaster så mye jeg gidder så lenge jeg gidder... Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Har du tatt å byttet kjølepastaen til noe skikkelig? Hadde en PC inne til reparasjon idag fordi den bråkte nå sinnssykt og at den skrudde seg av etterhvert fordi den ble for varm. Eneste vi trengte å gjøre var å bytte kjølepasta. Lenke til kommentar
netted Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Kan jo være at vifta får konstant full pinne med strøm, feil kontakt på hk? ved 45 grader skal vifta såvidt svive. Bytta min også i zalmanvifte, såvidt den snurrer ved 50 grader. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Har du tatt å byttet kjølepastaen til noe skikkelig? Hadde en PC inne til reparasjon idag fordi den bråkte nå sinnssykt og at den skrudde seg av etterhvert fordi den ble for varm. Eneste vi trengte å gjøre var å bytte kjølepasta. Arctic silver + at jeg rensa cpu godt og grundig (articlean 1 & 2, var enklere å kjøpe to småflasker til 2x30 kr enn å mase med å finne riktig på biltema etc.) Problemet er ikke å få lav nok temp, uten last er den på par-og-30 grader (samme som systemtemp ellers), med klarer den å holde seg under 40 om max guffe, og "stort sett" under 50 med moderat guffe (har montert "fammate", så jeg har en ledning hengende ut bak med en skruknapp på). Problemet her er "stort sett" - den var stilt på "moderat" guffe, og nå akkurat datt den opp i rundt 60°. Guffa opp, og temperaturen kryper *sakte* ned igjen. Kan jo være at vifta får konstant full pinne med strøm, feil kontakt på hk?ved 45 grader skal vifta såvidt svive. Bytta min også i zalmanvifte, såvidt den snurrer ved 50 grader. Koplet den på cpu-fan kontakten (hadde akkurat av døra for å sjekke). Eneste jeg lurer på her, er at den gamle boxed-vifta hadde en ledning til, da det var en "PMW-vifte", dvs. at hk'et skrudde vifta av og på lynraskt ved å bruke en ekstra kabel (pluss sync på samme som rpm-telleren). Støtter i det hele tatt ASUS-kort (tror jeg har en eldre utgave av P5LD2) undervolting som måte å dempe viftehastighet? Har forøvrig en 3Ghz P4 single-core CPU, så den genererer vel en "god del" varme... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Noe sånt som det her, krever det driver for å kunne lese temp/RPM og styre viftene ut i fra dette? Jeg kjører Linux, så noe som kun har windowsdriver er penger rett i dass for min del... http://www.akasa.com.tw/akasa_english/spec...ec_ak_fc_03.htm Hvis den funker uten driver/har linuxdriver (vil helst ikke at den skal være avh. av software i det heletatt), vil den klare det hk tydeligvis ikke fikser, å holde ting på riktig temp uten at jeg behøver å bry meg? Og: Finnes det noe liknende uten knapper som stikker ut? Chieftek-kassa mi har frontdør som stort sett er lukket... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Tror jeg har kommet fram til en OK idé: Bygge en krets som tar inn et PMW-signal og konverterer det til et spenningssignal. Har noe erfaring med å bygge elektronikk (dog ikke så mye å designe) + tilgang på lab, så det burde gå bra... Diskusjonen flytta til https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=988316 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå