Gå til innhold

BK: From Brown 2 Blue


Anbefalte innlegg

-You changed your name from Brown to Jones, and mine from Brown to Blue. Det var et lite stykke vakker C&W poesi som gav meg inspirasjon til tittelen.

 

Det er umulig å ikke se motiver når man sitter og prater med en gammel venn på bryggen hans. Rusten er han venn også, men som fotograf han bare merkelig velfungerende bildeserier av sjøfuglers liv og laden. Med et HP-kompaktkamera som han gav 1000 for i fjor sommer. Han er forøvrig kjent fra flere tidligere tråder, både som smådrikker, apekatt og uskarp skipper på en gammel passbåt i tre.

 

Og her ser dere ham til høyre for motivet. Obs, feil objektiv. Men jeg synes at hovedmotivet egentlig står bedre på egenhånd, uten støtte av menneskelig nærvær.

 

Jeg måtte foreta et valg om hvor tydelige tegninger jeg ville ha i den blå bakgrunnen. Det var litt bevegelse, og jeg ønsket å fange litt av den uten att det blir tydelig. Da måtte jeg ned i f/4 såvidt jeg husker med 105mm 2,5. Det er gått litt på bekostning av skarphetsområdet foran objektet, men som totalsum synes jeg bildet tåler den litt smale DOF-en.

 

Eller hva synes dere?

post-76334-1216567325_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For lyst, litt for lite kontraster og to farger som ikke passer isammen. Som svart/hvitt maybe, men even though så er det ikke my kind of picture. Skulle gjerne sett deg poste noe av mennesker.

Det med farger forstod jeg ikke. Gult, oransje og brunt ligger ganske nær hverandre på hver sin siden av sirkelen til Göthe, så brunt skal være like komplementær med blått som gult er. Oransjer den helt komplementære fargen til blått, men hvor ofte bruker vi oransje? Og når skal vi bruke blått da?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at mer dybdeskarphet hadde fungert bedre for meg. Liker godt å studere detaljer i gammel rust. Er usikker på om bagrunnen hadde forstyrret for mye, da jeg ikke vet hva det er ...

 

Edit: Er enig med deg angående komplementær farger. Gul/blått blir ofte for skrikende, så det er bedre med oransje/rustrødt mot bått.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på den store versjonen av bildet for å sjekke det med CA. Det er områder der det kan se ut slik, men når jeg sammenligner med andre overganger så er de helt rene. Så jeg tror det er overgangen som blir slik på grunn av solens refleksjon fra vannet. Vann kan skape skikkelige refleksjoner som kan føre til litt rare farger her og der, og det ser ut som om det er tilfellet. Jeg har ikke tidligere observert CA, så jeg ble litt nysgjerrig. Men jeg er ikke bekymret over dette.

 

Takk for fin kritikk. Jeg føler at på tross av svakheter (pest eller kolera) så fungerer det bra, men det er likevel bra at noen er kritiske til det. For det var et valg, og jeg skulle ønske at jeg hadde en større skjerm til å vurdere DOF bedre. Jeg mener også at det kunne ha fungert med litt mer tegninger i vannet, slik at det blir åpenbart. Det var det jeg ikke ønsket da jeg tok bildet, men det kunne kanskje ha vært en bedre løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...