Gå til innhold

Norge kan få utendørs røykeforbud!

Hva mener du om utendørs røykeforbud  

193 stemmer

1. 1. Støtter du dette røykeforbudet?

• Ja
      93
    • Nei
      89
    • Vet ikke/Ikke bestemt
      11
  2. 2. Røyker du?

• Ja
      34
    • Nei
      159

Anbefalte innlegg

Norge kan få utendørs røykeforbud!

Røykfrie utendørsarenaer innføres for tiden i stort tempo i USA - det land som har ledet an i den røykepreventive politikken. Røykeforbudene gjelder særlig parker, strender og sportsarenaer, og jeg tror vel dette vil komme mer og mer i Norge også, sier tobakksforsker Karl Erik Lund. til VG Nett.

Debatten:

Hva synes dere om dette? Er det riktig at vi som ikke røyker skal få slippe og sitte i røyk når vi er ute feks. i parken eller på stranden, eller er dette helt bak mål, og en begrensning av enkeltmenneskets frihet? Hva mener dere? Undertegnede synes dette er et flott bidrag til en røykefri hverdag!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ligger i stumpene. Å gå på stranda og tråkke i røyk stumper er ganske udelikat.

Hadde ikke røyking etterlatt seg avfall så tror jeg ikke et forbud mot utendørs røyking hadde stått så sterkt. Innendørs røyking er en helt annen sak siden røyken blir stengt inne i et rom. Røyk er jo ikke sunt, så hvorfor ikke arbeide imot røyking uansett?

Lenke til kommentar

Så lenge grunneier selv får bestemme om vedkommende vil ha et røykeforbud på sin eiendom, utested eller whatewer ser jeg ikke noe galt i det.

Syntes heller folk skal greie selv å si ifra til en røyker hvis røyken er sjenerendes. Greier du ikke det, har du bare deg selv og takke, og ingenting å klage på.

Lenke til kommentar

Det hadde vært helt greit at folk røykte ute om de hadde forstått at de må oppføre seg, men det er det alltid en eller annen dust som ikke klarer å gjøre.

Regner det mens man venter på bussen er det alltid et kveg som tenner en røyk under taket og damper rett i trynet på deg.

Jeg stemmer i og mener også at dette er et flott bidrag til en røykefri hverdag!

Lenke til kommentar
Røykeforbudene gjelder særlig parker, strender og sportsarenaer

På store offentlige arrangementer sier det seg selv at man ikke kan røyke, da står jo folk tettpakket.

I parker og på strender... tja. Det går jo ann å utøve litt sunn fornuft ifra begge parter. Hvis det er til sjenanse (eller hoste) for andre, så er det ikke greit. Er du derimot omtrent alene på et sted, så ser jeg ikke problemet.

Dog fra et prinsippielt standpunkt tror jeg det er viktig at vi skyver tobakk så langt som mulig ifra oss, og gjør det vanskelig å bruke, slik at færre forhåpentligvis vil bruke det.

Lenke til kommentar
Problemet ligger i stumpene. Å gå på stranda og tråkke i røyk stumper er ganske udelikat.

Hadde ikke røyking etterlatt seg avfall så tror jeg ikke et forbud mot utendørs røyking hadde stått så sterkt. Innendørs røyking er en helt annen sak siden røyken blir stengt inne i et rom. Røyk er jo ikke sunt, så hvorfor ikke arbeide imot røyking uansett?

Hvis hoveddelen av problemet virkelig er søppelet det etterlater vil jeg si at det samme burde gjelde for snus. Det er ikke akkurat så mye mer delikat å tråkke på noe folk har hatt under leppen, enn noe de har hatt mellom dem.

Jeg synes at det er for drøyt å nekte folk å røyke i parker og på strender. Ihvertfall så lenge disse områdene ikke er tettpakkede. Hvis de er dette burde man jo vise hensyn, men det burde være lov til å bruke skjønn. Å gjøre fellesarealer utendørs helt røykfrie er da ikke nødvendig, såfremt røykingen ikke sjenerer noen.

Lenke til kommentar
Å gjøre fellesarealer utendørs helt røykfrie er da ikke nødvendig, såfremt røykingen ikke sjenerer noen.

Mange klarer jo å tenke på de som ikke røyker også. Men ofte er det noen som gir blanke faen i andre.

Lenke til kommentar

Er for forbudet på fotballarenaer og andre lukkede plasser.

Var på konsert på Valle Hovin for en uke siden og siden vi stod foran ble det relativt trangt, men det stoppet tydeligvis ikke en i nærheten som røykte opp nesten en hel pakke på de timene vi var der.

På stranda og andre åpne plasser ser jeg ikke helt behovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...