Gå til innhold

Ødelagt bånd på DV-kassett-hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har postet tråden din veldig feil sted. De som driver med digital video leser nok neppe denne kategorien. Her diskutere nemlig det stikk motsatte, analoge stillbilder. Hvis du hadde lest kategoribeskrivelsen ville du sett følgende: "Her kan du diskutere filmbaserte fotoapparater og annet som hører den filmbaserte verdenen til."

Be en moderator flytte tråden til dit den hører hjemme.

Lenke til kommentar

Tidligere fantes det selvklebende tape for å reparere lyd-tape fra spolebånd/kassetter. Husk å fest det på motastt side av det magnetiske belegget. Klipp flatene mot skjøtene rene først. NB! lim fra tapen er skadelig for hodene i DV-opptager (kamera)og DV-spiller. Dette var enklere å få til på lydutstyr ettersom lydsporene gikk langs båndet og ikke på skrå (tvers av båndet) slik at lydhodene ikke kom i kontakt med tapekanten hvor lim kunne være eksponert.

Lenke til kommentar

Kan bruke vanlig bobbeltsidig tape til dette, om du bare skal ha videoen inn på pc-en, og så kaste tapen. Tenk da på retningen båndet går over videohodene, slik at videohodene ikke fungerer som en "osthøvel" i skjøten. Tapen kan selvfølgelig ikke bildespoles bakover da det er fare for å få limrester på videohodene. :)

Lenke til kommentar

Vanligvis er det greiest å få tak i en lik kassett.

Skru opp begge, og spol over slik at du får den en halvdelen i et kassetthus, og den andre halvdelen i det andre huset.

Da slipper tape og slikt søl i kamera/spiller.

Du mister riktignok noen få sekunder opptak, men det er likevel bedre enn å ødelegge kamera.

Vet ikke om noen som gjør slikt mot betaling her i Norge, men du kan jo høre med noen av proffgutta, f.eks Videoutstyr Norge.

Ellers har jeg mulighet for å sende slikt ned til Sonys tape recovery lab i frankrike, men det koster et par tusenlapper...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk for svar... Vet ikke helt om jeg tør å fikse det selv, opptakene betyr for mye for meg. Er det noen som vet om steder som reparerer slikt?

Jeg fikk fikset en slik tape hos Nordenfjeldske Foto-Kino-Service på Ranheim her i Trondheim. De spolte innholdet over på en ny tape. Kostet vel 5-600 kroner for en times tape, tror jeg. De kan nåes på tlf. 72835249 (tror jeg. Evt. innehaveren på 73 57 12 19. Et meget anonymt enkeltmannsforetak som ikke sløser bort pengene på reklame kan det virke som :-). Fant dem ikke hverken på Gule Sider eller i telefonkatalogen. Men det var ingenting å si på fagkunnskap og seriøsitet der i gården, slik jeg opplevde det, og resultatet ble helt fint.)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...