Gå til innhold

Noen spørsmål til de kristene.

Anbefalte innlegg

Det varierer veldig ofte hva dere kristene velger å tro på av det som står i Bibelen. Derfor er jeg nysgjerrig på hva dere som diskuterer på diskusjon mener om de store kritiske spørsmålene som jeg ser mange av dere skyver vekk når de kommer i søkelyset. Og til slutt lurer jeg på hvor mye kristendommen påvirker hverdagen deres.

Svar ærlig takk. :)

-Tror du gud skapte verdenen på syv dager for rundt 6500 år siden?

-Tror du Adam og Eva var de første menneskene på jorden?

-Tror du syndefloden skjedde?

-Tror du på evolusjonen?

-Helbredet Jesus spedalske og blinde ved å ta på dem?

-Sto Jesus opp fra de døde?

-Er homofili synd?

-Kommer alle som ikke tror på den kristene Guden til helvete?

-Har foreldre eller venner påvirket deg til å bli kristen?

-Hvor ofte ber du?

-Har du lest bibelen?

-Går du til Kirken eller bønnemøter?

-I hvilken alder ble du først kristen og hvorfor ble du kristen?

Det var spørsmålene jeg kom på i farta, men hvis noen av dere synes jeg mangler noen spørsmål eller har noen gode selv, så send meg gjerne en PM så legger jeg dem kansje til. :)

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at enten så er du kristen eller så er du ikke kristen. De forskjellige "gradene" er bare hvor vidt folk velger å stå frem.

Av de kristene jeg har snakket med varierer det veldig. Det er derfor jeg er interessert i å høre hva de kristene på dette forumet mener.

Lenke til kommentar
Småtullete undersøkelse. Man er ikke "mer" kristen om man tror på Syndfloden eller ikke.

Ja, jeg tenkte på det samme, mange av spørsmålene handler egentlig mer om "ja nå skal vi se hvor lite vitenskaplig holdningene dine er", enn hvor man står hen teologisk sett.

Det som definerer en kristen er jo en som tror på Jesus, og at Jesus er den som bibelen forklarer at han er, dvs Guds sønn, som kom til jorden som menneske, døde for våre synder for at vi skulle få evig liv, sto opp igjen fra de døde og reiste tilbake til himmelen. Og så kan man jo definere kristne videre ut fra om de følger den kristne læren eller ikke.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Småtullete undersøkelse. Man er ikke "mer" kristen om man tror på Syndfloden eller ikke.

Ja, jeg tenkte på det samme, mange av spørsmålene handler egentlig mer om "ja nå skal vi se hvor lite vitenskaplig holdningene dine er", enn hvor man står hen teologisk sett.

Det som definerer en kristen er jo en som tror på Jesus, og at Jesus er den som bibelen forklarer at han er, dvs Guds sønn, som kom til jorden som menneske, døde for våre synder for at vi skulle få evig liv, sto opp igjen fra de døde og reiste tilbake til himmelen. Og så kan man jo definere kristne videre ut fra om de følger den kristne læren eller ikke.

Nei, tråden ble laget av ren nysgjerrighet. Hvis det er noen av spørsmålene man ikke føler seg komfortabel med, så er det bare å hoppe over den. Eller så kan man sende meg en PM og komme med ideer til forbedringer, som jeg også skrev nederst i første post.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Det varierer veldig ofte hva dere kristene velger å tro på av det som står i Bibelen

Er man kristen, altså en disippel som lever med og for Jesus, tror man på alt som står i bibelen, ikke bare noe av det. Men det varierer blandt kristne hvordan du tolker det, bokstavelig eller billedlig.

Endret av Mattmatthi
Lenke til kommentar
Det har ikke så mye med spørsmåla å gjøre som med formuleringa "Hvor kristen er du?"

Forslag til forbedring:

Er du kristen? Ja/nei.

Tror du på disse tingene?

Skapelsen, oppstandelsen, syndfloden osv.

Jeg ser at tråden trengte en annen fremgang, så jeg håper den ble bedre nå.

Lenke til kommentar
Nei, tråden ble laget av ren nysgjerrighet. Hvis det er noen av spørsmålene man ikke føler seg komfortabel med, så er det bare å hoppe over den.

Ok.

-Tror du på evolusjonen?

Hoppe over disse siden jeg ikke føler jeg vet nok om det til å kunne si noe sikkert. Oppfatningen min er at det er mye som er uklart når det gjelder dette. Det kan være at mange av historiene i bibelen bare er billedlige, slik som f.eks. Jesu' lignelser er bilder på åndelig sannheter. Jeg tror også at det ikke er vitenskaplig mulig å bevise Gud eller spore opp hva Gud har gjort, så uten å vite den hele og fulle sannheten er det meningsløst å komme med påstander. Men jeg tror at Gud er skaperen og at alle ting eksisterer pga Han.

Ja.

Ja.

-Er homofili synd?

Alle seksuelle handlinger utenfor ekteskapet er synd. Homofil sex er bare en av dem. Det å være homofil er ikke en synd.

De som ikke tror på Jesus og vender om til han går fortapt ja.

Ja, en plass har jo alle hørt om kristendom. Hovedårsaken som overbeviste meg var dog å lese i bibelen.

-Ber du?

Ja, men burde be mer.

Nei, dette burde jeg også gjøre.

Ca. i 20-års alderen. Ble kristen fordi jeg ikke klarte å bortforklare Guds kraft som jeg merket arbeidet i meg.

Lenke til kommentar

Jeg tror gud skapte verden på 6 dager (han hvilte den sjuende) men hvor gammel jorden er tar jeg med en klype salt

ja

ja

-Tror du på evolusjonen?

nei

ja

ja

-Er homofili synd?

ja

ja

ja

-Hvor ofte ber du?

et par ganger i uka

-Har du lest bibelen?

ja

ja

jeg ble fostret opp i kristen familie (nå kommer vel noen og sier jeg er hjernevaska) og har egentlig alltid sett på meg selv om kristen, og jeg har fremdeles ikke kommet over noen grunn til og gå bort fra det jeg tror på

Endret av jealei
Lenke til kommentar

Hvordan så han ut før han ble menneske?

slik?

statuettes.jpg

Når det gjelder "syndefloden" så ble det skrevet av ipuwer og ikke moses.

Orginal skriftene til ipuwer finnes, hvor er så orginalene til moses?

http://ohr.edu/yhiy/article.php/838

Lenke til kommentar

Det han trolig mener, og det som er sannheten, er at en rekke av historiene i det gamle testamentet, og en rekke av grunnelementene med kristendommen og for ikke å snakke om Jesus, er direkte kopier fra Egyptisk mytologi som ble nedskrevet lenge før Bibelen.

Lenke til kommentar
Det han trolig mener, og det som er sannheten, er at en rekke av historiene i det gamle testamentet, og en rekke av grunnelementene med kristendommen og for ikke å snakke om Jesus, er direkte kopier fra Egyptisk mytologi som ble nedskrevet lenge før Bibelen.

Jødene levde jo i Egypt (for jeg vet ikke hvor lenge) før de stakk av med Moses og moses selv vokste jo opp i egyptisk velstand, så er det ikke bare naturlig at det er en sammenheng?

Lenke til kommentar
Dette har ingenting med jødene å gjøre, men egyptisk overtro lenge før jødene..

Det er jo mange religioner som ligner på kristendom, ikke bare egyptisk religion (ikke at jeg noensinne har sett noen fellestrekk der personlig), f.eks. mitraisme var jo veldig likt på kristendom. Noen kristne mener at dette har med å gjøre djevelen har etterlignet kristendommen for å få folk på villspor. Jeg selv mener kanskje sannsynligheten er større for at f.eks. mitraismen ble grunnlagt for å dekke det behovet som kristendommen dekker, men altså ikke dekker det. Kristendommen var unik i at den tilbød evig liv til hvem som helst uansett sosial status og kjønn, og ble defor veldig for mye mer populær enn mitraisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...