Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan er reglene rundt import av våpen?

lokeland

Anbefalte innlegg

Jeg befinner meg for tiden i Bulgaria, og har funnet mye rart i bodene her som jeg gjerne skulle kjøpt å hatt med meg hjem.

Det er triksekniver, pepperspray, softgun, tazer og batong jeg hovedsakelig tenker på. Hvordan er reglene på import av dette? Vil nødig bli stoppet på flyplassen med ulovlige våpen. Er forøvrig 17, men kjæresten er 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg befinner meg for tiden i Bulgaria, og har funnet mye rart i bodene her som jeg gjerne skulle kjøpt å hatt med meg hjem.

Det er triksekniver, pepperspray, softgun, tazer og batong jeg hovedsakelig tenker på. Hvordan er reglene på import av dette? Vil nødig bli stoppet på flyplassen med ulovlige våpen. Er forøvrig 17, men kjæresten er 18.

"Pepperspray", dvs. selvforsvarssprayer basert på CS/CN-gass og OC (chilipepper) er ulovlig å kjøpe, eie, oppbevare og bruke i Norge for andre enn medlemmer av politiet og Forsvaret, så det kan du glemme. Det samme er tazer og batong - blir du stoppet i tollen med noen av disse tingene, blir de konfisktert og du blir tiltalt for våpensmugling. Softgun er upoblematisk, så lenge du er over 18 (såvidt jeg vet).

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Se på disse. Ring Tollvesenet hvis du trenger hjelp, da får du bedre svar enn du får av noen her ;)

http://www.politi.no/portal/page?_pageid=3...&orgUnitId=

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66242

Lenke til kommentar
Og blir egentlig batong regna som våpen? Det er jo bare en metallstang.

Selvsagt blir batong regna som våpen - den er jo lagd med akkurat det formålet for øyet. Kubotan og selvforsvarssprayer basert på isopropanol er vel de eneste selvforsvarshjelpemidlene du som sivilist har lov til å kjøpe og bære i Norge. Alt annet er underlagt strenge restriksjoner og stort sett forbeholdt politiet, Forsvaret og spesielt autoriserte vaktselskaper.

En tidligere kollega av meg bestilte to spretterter (ordentlige spretterter, ikke sånne du lager på sløyden) fra USA. Disse ble konfiskert i tollen, og han har nå en dom på seg for våpensmugling. Han visste ikke at det var ulovlig en gang.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
så lenge du ikke har det i håndbagasjen så går det helt greit vetfall i fra frankrike.... :whistle:

Gi pokker i å si ting som kan gi folk potensielle fengseldommer.

Alt av våpen som kommer inn til Norge i ditt navn og som er ulovlig å innføre vil kunne føre til anmeldelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Posten til Distressor vistes ikke da jeg skrev innleg nr. 2, bare SatanClaws sin.

Vel, da er det eneste man kan ta med seg hjem softgun, om man er over 18. Jaja. Takk for svar og linkene! =)

Da blir det å kjøpe med seg et lite leketøy med hjem.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

e vel kanskje i seinaste laget å svara på detta no, men gjere da no fordiom=)

e i forsvaret sjøl, og har hatt kursing i batong og pepperspray.

batong har du lov å ha i huset ditt, dvs; du har ikkje lov å bæra batong eller bruka batong uansett situasjon.

pepperspray e derimot ulovlig grunna innholdet.

men batong blir som stungun for jente.. den e ikkje lov å bæra eller bruka, men om ei jenta holde på å bli voldtatt og ho bruke stungunnen, så vil ikkje ho bli straffa for å ha bært da eller brukt da, så lenge da va i sjølforsvar.. rare love, men sånn e da no ein gang=)

rekne med da samma gjelde batong då=)

Lenke til kommentar

I forskriftens § 15-1 heter det at det er forbudt å innføre

- elektrosjokkvåpen

- springkniver

- stiletter

- batangkniver

- slåsshansker

- batonger

- karatepinner

- kastestjerner

- blåserør for utskyting av piler etc.

- spretterter.

Fra www.politi.no

Du vil sannsynligvis bli tiltalt for ulovlig innførsel / erverv / oppbevaring av våpen, selv om kanskje bruken du skisserer i seg selv faller under nødvergeparagrafen.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
e vel kanskje i seinaste laget å svara på detta no, men gjere da no fordiom=)

e i forsvaret sjøl, og har hatt kursing i batong og pepperspray.

batong har du lov å ha i huset ditt, dvs; du har ikkje lov å bæra batong eller bruka batong uansett situasjon.

pepperspray e derimot ulovlig grunna innholdet.

men batong blir som stungun for jente.. den e ikkje lov å bæra eller bruka, men om ei jenta holde på å bli voldtatt og ho bruke stungunnen, så vil ikkje ho bli straffa for å ha bært da eller brukt da, så lenge da va i sjølforsvar.. rare love, men sånn e da no ein gang=)

Selv om hun kan gå straffri for bruk av batong, er det ingen automatikk i at hun går straffri for innførsel/erverv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...