Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

*LØST* "Ethernet controller" mangler driver, men funker ikke å innstallere.

Anbefalte innlegg

LØST! Se nederst hvis du er interessert i hvordan.

Da jeg har oppdatert tråden mange ganger og problemet har forandret seg skiftet jeg navn på tråden. Se nederst for nærmere beskrivelse av nåværende problem.

Heisann, vet ikke om jeg skulle poste dette her, men kjørte på.

Da det var tordenvær i Oslo forrige helg, slo jeg av pcen på normal måte, og alt funka til da. Litt senere var telefomodemet dødt. Ruteren funket etter en liten stund, men den reagerte ikke da jeg satte inn nettverkskabel (har brebånd og bredbåndstelefoni fra Telenor).

Etter å ha snakket med de kjøpte vi ny Speedtouch 780WLT i dag, som erstatter for begge boksene. Fikk kobla opp bærbare pcen via trådløst nettverk, men når jeg prøver koble til min stasjonære med kabel reager den ikke.

Setter inn kabelen på vanlig måte, men det begynner ikke å lyse, og står fortsatt på pcen at kabelen ikke er plugget inn. Har prøvd å slå pcen av og på, samt flere kabler.

Noen ideer om hva som kan ha skjedd?

Vanligvis begynner det å lyse et lite lys ved siden av nettverksporten på pcen når jeg kobler til, men det skjer ikke nå.

Frykter at det er nettverkskortet som er gått, men kan ikke skjønne hvordan det skulle ha skjedd. Pcen var slått av helt, altså hadde ikke strømforbindelse, da de to andre boksene ble ødelagt. Hvis jeg går på "Control Panel - Network Connections" og høyreklikker på Nvidia-kortet som brukes står det at det ikke er noe galt, heller.

En liten update: Når jeg har kabelen koblet til pcen da jeg slår på pcen blinker det gult en gang på den lille lampa som sitter ved siden av nettverksporten (Det er denne som vanligvis lyser grønt når jeg har kobla til kabelen). Etter dette ene blinket lyser den ikke.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. virker jo litt rart at nettverksportene på den nye ST780wlt skal være ødelagte, for å si det sånn.

uansett kan du sjeke dette ved å koble en nettverkskabel fra en port til en annen og se at hardwarelampene på switchen lyser opp.

og lyser disse så har du en OK kabel også....

og viker ikke dette fra din Speedtouch til din PC så... synd å si det men...

Hvis ikke nettberkskortet ditt er deaktivert så er det vel deffekt.

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg må skifte nettverkskort da? Funka jo helt fint til deb gamle ruteren tok kvelden, helt plutselig. Noen måte jeg kan sjekke om det er defekt? Får ingen feilmeldinger.

EDIT: Er ikke noe galt med nettverksportene på ruteren, begynner å lyse når jeg kobler fra en port til en annen der.

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar

Da sjekker du PC'en din :) Kjør igjennom cd plata som fulgte med hovedkortet ditt. Vært borte i det der før. Sjekk nettverkskabelen også for å være på den sikre siden. Fungerer ikke dette så får du bare gå tilbake til butikken og bytte den inn mot en annen.

Endret av NinjaFisk
Lenke til kommentar

Pcen er 3 år gammel, og kjøpt igjennom Komplett.no, sånn at jeg velger deler og de bygger den.

Derfor er det ingen butikk jeg kan gå til, og garantien tror jeg var på 2 år. Må prøve å se om jeg finner den cden, da...

EDIT: Er ikke noe galt med nettverkskablen, er 3. jeg prøver. Fikk kobla til ruteren på en annen pc med den og. :s

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar

Hvis modem og ruter ble "tatt" av tordenværet, så er det vel ikke utenkelig at nettverkskortet i PC'en fikk seg en karamell samtidig. Det var jo koblet til ruteren med en kabel, og elektrisk strøm beveger seg uten problemer gjennom en nettverkskabel, selv når spenningen blir unormalt høy.

Det hjelper lite at PC'en ikke var påslått og at nettverkskortet dermed ikke fikk strøm (på vanlig vis). For å være sikker på at PC'en er beskyttet, må du trekke ut alle kontakter som kobler PC'en mot omverdenen; 230V, nettverkskabel, USB/FireWire-kabler til enheter som er koblet til 230V, osv.

Overspenningsvern kan vel hjelpe noe, men hvis et lynnedslag får skikkelig tak i strømledningene inn til huset ditt, da kan du bare glemme det.

Noen overspenningsvern har en egen "kanal" for telefonlinjen, men det samme gjelder vel der; det er grenser for hva det klarer å beskytte mot. En annen ting er at et overspenningsvern på telefonlinjen kan gjøre det vanskelig å oppnå høye ADSL-hastigheter. (Har jeg hørt. Linjekapasitansen kan bli for høy.)

Du får kjøpt 10/100/1000 Mbps nettverkskort for drøye 200 kroner.

Lenke til kommentar

Takk for info. :)

Har funnet ut at det er "ethernet controller" som mangler driver, ikke selve kortet som er ødelagt.

Hadde blitt litt stress med å kjøpe nytt kort, da jeg ikke har skiftet deler i pcen før...

Men, blir driverproblemet fiksa hvis jeg kjører en av de cdene som fulgte med da jeg kjøpte pcen? Kan sikkert lete litt. :p

Lenke til kommentar
Takk for info. :)

Har funnet ut at det er "ethernet controller" som mangler driver, ikke selve kortet som er ødelagt.

Hadde blitt litt stress med å kjøpe nytt kort, da jeg ikke har skiftet deler i pcen før...

Men, blir driverproblemet fiksa hvis jeg kjører en av de cdene som fulgte med da jeg kjøpte pcen? Kan sikkert lete litt. :p

Hvordan skulle tordenværet kunne forårsake at driveren forsvant, da? Hmm ...

Jeg tror ikke jeg uten videre ville ha "kjørt en av CD'ene som fulgte med", ikke uten å vite hva som da ville bli installert av drivere og greier ... Det optimale er å kun installere de driverne som mangler - enten fra CD eller fra Internet -, men det er ikke alltid like lett for alle å finne de rette filene på CD'en - eller på Internet. Noen ganger kommer det opp menyer som lar deg installere drivere enkeltvis, og hvis det er ditt tilfelle så er det bare å kjøre på.

Hvis du har nettilgang (trådløst?), kan du jo prøve å la Windows selv finne drivere på Internet. I Device Manager, høyreklikk på den enheten som mangler drivere og velg Properties, klikk deretter på Install Driver eller noe sånt. (Må ta det fra hukommelsen her, og da blir det fort litt vagt.) Da skal du få opp et spørsmål om det er greit at Windows sjekker on line om det er drivere der. Er du heldig, så finnes det noe du kan bruke.

Alternativt kan du be installasjonswizarden om å lete etter drivere på CD'en ved å be den om å se etter i K:\Drivers\ eller hva det nå måtte hete i ditt tilfelle. Driverne ligger nok på en av CD'ene dine, men å reinstallere alle driverne bare for å være sikker på å få lagt inn driveren for nettverkskortet, det kan fort medføre uønskede bivirkninger. (Slike CD'er kan være greie å bruke i.f.m. nyinstallasjon av OS på en maskin.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har desverre ikke trådløst på den pcen.

Jeg fant ut at jeg har nettverksporten intregrert i hovedkortet, og gjorde det du sa ved å trykke "Install driver" i "Device Manager". Satte inn cden som fulgte med hovedkortet, og den lette en liten stund, men fant ikke det den ville ha.

Rota litt rundt på cden, og fant en liste over alle drivere den inneholder.

Ser at den inneholder 2 drivere som jeg regner med er de jeg trenger.

post-55595-1217669008_thumb.jpg

Men problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal få innstallert de, den filbanen som står der fører meg hit

post-55595-1217668986_thumb.jpg

Men ingen av filene kan kjøres som en install... Prøvde å angi den direkte filbanen når den jeg valgte reinstall driver, men da fant den heller ingen ting.

post-55595-1217669023_thumb.jpg

Det her er problemet.

Bør jeg prøve å innstallere "hoveddriveren" på nytt..?

post-55595-1217669403_thumb.jpg

Føler meg litt stuck nå, siden jeg trodde det skulle løse seg når jeg brukte cden. :(

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg litt om innstallerte jeg denne driveren...post-55595-1217677499_thumb.jpgpost-55595-1217677468_thumb.jpg

Men det hjalp ingen ting. Sto at driveren var innstallert og jeg rs'a pcen. Med en gang den var innstallert poppa det opp nede i høyre hjørne at den nettverkskabel var koblet ut.

Da vet jeg ikke om noe særlig mer jeg kan gjøre..?

EDIT: Ser at komplett selger dette nettverkskortet for 200 kroner. Er det noe sånt jeg bør kjøpe? Er det enkelt å sette det inn og få det til å fungere?

Ser at det er 1000 mbps, hva vil det si i praksis i forhold til billigere 10/100 mbps kort som dette?

Jeg vil helst ikke kjøpe nytt, med mindre det er nødvendig, og jeg vet at det vil fungere.

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar

Blir en slags bump dette, virker som om jeg spør forgjeves. :p

Jeg lasta ned Realtek Gigabit Ethernet Drivers til mitt K8N NEO FSR hovedkort... Prøvde å oppdatere "ethernet controller"-driveren, men det funka ikke nå heller.

Samtidig fikk jeg innstallert noe LanUtility, men det programmet finner ingen nettverkskort overhodet!

post-55595-1217967745_thumb.jpg

Skal sende en mail til MSI nå, men det blir vel til at jeg kjøper et kortfra komplett.no, selv om jeg er usikker på hvordan jeg skal innstallere det.

Lenke til kommentar

Ville ikke tvilt på at nettverkskortet fikk seg en liten smell hvis modemet og routeren ble tatt knekken på av lynet... Jeg ville anbefalt deg å kjøpe et nytt nettverkskort.

nettverkskortet til 200 på komplett som du har linket til over holder fint ja. det at det står 1000 M/bit betyr bare at det støtter Gigabit nettverk ;)

lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...