Grankongla Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Redigert på nytt: Alt er bestilt og betalt nå. Redigert: Har valgt kamera nå, så de spørsmålene som jeg trenger svar på nå er: Minnekort: Er det noe poeng å kjøpe SanDisk Extreme IV istedet for III? Forsikring: Er det å anbefale å kjøpe Japanphoto sin supersikring på kamerahus og objektiv? Og er det sånn at uansett hva som skjer med utstyret, og hvordan det skjer, så får jeg nytt/reparert det? Opprinnelig post: Da var det tid for at jeg skal få meg speilrefleks, og etter mye om og men har jeg fått det ned til to alternativer. Canon EOS 30D + Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 Di til 7700kr og Pentax K10D m/18-55mm til 7500kr Fotobutikken jeg var innom i dag hadde Samsung GX-10 inne, men de hadde ikke prisen på den der og da, men jeg kan umulig tro at den er såpass billig at det ville spille noen rolle for vurderingen min. (de lå f.eks 700kr dyrere på Tamronen enn Japanphoto på nett) Jeg har prøveholdt et 40D og et Samsung GX-10, og 40D er såvidt jeg vet så og si likt som 30D grepsmessig. Det er ivertfall ikke noen store forskjeller tror jeg. Fordeler og ulemper(til mitt bruk): Canon + Lå som støpt i hendene mine + God hastighet + Bra batterilevetid + Bedre objektiv - Ikke værtetning Jeg vet ikke hvordan 30D sin søker er i forholdt til 40D, men 40D sin var ivertfall utrolig god sånn som jeg oppfattet det. Jeg har riktignok ikke prøvd så mange andre søkere though. Pentax + Værtetning + Robust + Min mors kjæreste har Pentax optikk som kan lånes når jeg er hos dem iblandt. - Tregt - Lå ikke like bra i hendene (ikke ubehagelig å holde though) - Helt grei søker (husker ikke så godt egentlig) - Huset er dyrere, så må ta til takke med dårligere objektiv - Ikke like bra batterilevetid som 30D Dette er de fordelen og ulempene jeg kommer på om de to i farten. Jeg kommer til å iblandt ta bilder av ting som skikjøring(freeride og jibbing), mountainbiking og skating og sånt, og da trenger jeg jo hastigheten. Men så var det værtetningen. jeg kommer nok ikke til å gå ut i regnet for å ta bilder så mye tror jeg, men hvis jeg skal ta bilder av skikjøring så er det jo snø inne i bildet. Hvis det snør kan jeg jo få sinnsykt kule bilder, men uten værtetning tåler jo ikke kameraet snøen den eventuelt kommer i kontakt med. Og dette gjelder jo også hvis jeg er så uheldig at jeg mister kameraet i snøen. Men den fallende snøen og manglende værtetning kan vel kompenseres for ved å dekke det til med enten en spesiellagd "regnfrakk" eller noe hjemmelaget/improviserte greier. Det er vel forsåvidt værtetningen (og litt det at det er Pentax) som gjør at jeg vurderer Pentaxen. Så hva tenker dere? Er å velge Canon egentlig en no brainer, og har jeg bare hengt meg fullstendig opp i det med værtetning? Når jeg tenker på å velge Pentaxen så ser jeg jo for meg at jeg kommer til å savne hastigheten. - Jacobsen Endret 7. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Ja det er en no brainer, autofokusen til K10D har lite å stille opp mot 30D. Og bildekvaliteten for den del... Selv ville jeg heller valgt 450D idag, den er nok et hakk opp fra 30D på mange punkter, men det blir jo dyrere... Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Selv ville jeg heller valgt 450D idag, den er nok et hakk opp fra 30D på mange punkter, men det blir jo dyrere...450D blir nok for treg, og 30D er vel i en helt annen klasse angående ergonomi og byggkvalitiet. Men et lite no brainer spørsmål til: 30D sine 8 megapixler? Noe å tenke på i det hele tatt med unntak hvis jeg skal skrive ut i stort format? (noe som jeg ikke skal) Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) En pose over kameraet og objektivet funker fint som værtetting mot det verste som faller ned. Egen forsikring fikser biffen visst du skulle være så uheldig å miste kameraet i bakken slik at det streiker etterpå. Har forsikring på mitt 30D gjennom Gjensidige,forsikret for ca.7000 (husker ikke helt),det koster rundt 200kr i året. 5 bilder per sek er en fordel til den type fotografering du sikter til,pluss som nevnt 30D`s raske autofokus... Akkurat det med manglende værtetting syns jeg ikke du skal tenke så mye på,da de fleste kameraer tåler mer enn man tror. Redigert: Du burde fint kunne skrive ut i fks,40x60cm og til og med 50x75 med 8 megapiksler,og det er rimelig stort. Endret 7. juli 2008 av sprayman Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Da har jeg bestemt meg, og det blir 30D. Men jeg har noen andre spørsmål i samme slengen. Minnekort: Er det noe poeng å kjøpe SanDisk Extreme IV istedet for III? Forsikring: Er det å anbefale å kjøpe Japanphoto sin supersikring på kamerahus og objektiv? Og er det sånn at uansett hva som skjer med utstyret, og hvordan det skjer, så får jeg nytt/reparert det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Ja det er en no brainer, autofokusen til K10D har lite å stille opp mot 30D. Og bildekvaliteten for den del... Selv ville jeg heller valgt 450D idag, den er nok et hakk opp fra 30D på mange punkter, men det blir jo dyrere... Bedre bildekvalitet på 30d enn på k10d? Hva er bedre med bildekvaliteten? Du får bedre skarphet med Tamronen enn med pentax sitt kitobjektiv ja, men regner med de fleste utvider objektivsamlinga etter hvert. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Lite poeng med Extreme IV på et 30D. Endret 7. juli 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Lite poeng med Extreme IV på et 30D.Så like så greit med III, eller kanskje et annet billigere kort? Edit: Så nå at Japanphoto kun hadde SanDisk CF-kort på nett, så blir vel III hvis ingen har noen andre fornuftige innspill angående dette. Endret 7. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Du får bedre skarphet med Tamronen enn med pentax sitt kitobjektiv ja, men regner med de fleste utvider objektivsamlinga etter hvert. Ja, men er ikke akkurat som Pentax slår Canon sin samling. Sier ikke at Pentax har dårlig glass, for det har de aldeles ikke, men Canons L-serie gir fenomenal kvalitet. Du kan selvsagt kjøpe deg et par Ultra II, men de har vel begynt å bli faset ut i favør av nyere brikker som Extreme III og IV. Sistnevnte er ikke verdt å bruke pengene på for din del - om du ikke vil kjøpe stor kapasitet og ønsker at overføring via minnekortleser skal gå veldig kjapt. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Du kan selvsagt kjøpe deg et par Ultra II, men de har vel begynt å bli faset ut i favør av nyere brikker som Extreme III og IV. Sistnevnte er ikke verdt å bruke pengene på for din del - om du ikke vil kjøpe stor kapasitet og ønsker at overføring via minnekortleser skal gå veldig kjapt.Fant ikke noe på Ultra i produktguiden ivertfall, så da blir det vel et SanDisk Extreme III 4gb på meg. Var enten det eller 1gb. Og jeg vil helst bestille minnekort sammen med kameraet så jeg kan begynne med en gang jeg får pakken. Men hva med Japanphoto sin supersikring? Noen kommentarer der eller er det bare å kjøre på? Sitter og skal til å bestille, så alle svar mottas med takk. Endret 7. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 De nye versjonene av Extreme 3 har jo 30MB/s lese og skrive, så extreme 4 blir bare 10MB/s mer uansett. Supersikring kan være fint å ha, det dekker alt unntatt tap og tyveri, har ingen nedskriving i verdi og ingen egenandel. Hvis du er forsiktig og ikke klønete så trenger du det riktignok ikke. Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Supersikring kan være fint å ha, det dekker alt unntatt tap og tyveri, har ingen nedskriving i verdi og ingen egenandel. Hvis du er forsiktig og ikke klønete så trenger du det riktignok ikke.Er forsiktig, men man vet jo aldri når uhellet er ute. Edit: Bestilte nettopp 30D + Tamron 17-50mm, SanDisk Extreme III 4gb og Supersikring på hus og objektiv. Endret 7. juli 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Annen fordel med Supersikringen er at du nå kan tørre å ta med deg kameraet på steder du kanskje ikke ville gjort, uten Supersikringen. Frister det av en eller annen grunn å fotografere under et fossefall har du muligheten. Noe du kanskje ikke hadde turt uten forsikringen. Men veldig god pakke du har skaffet deg der. Veldig fornuftig valg av optikk! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Ja det er en no brainer, autofokusen til K10D har lite å stille opp mot 30D. Og bildekvaliteten for den del... Selv ville jeg heller valgt 450D idag, den er nok et hakk opp fra 30D på mange punkter, men det blir jo dyrere... Bedre bildekvalitet på 30d enn på k10d? Hva er bedre med bildekvaliteten? Du får bedre skarphet med Tamronen enn med pentax sitt kitobjektiv ja, men regner med de fleste utvider objektivsamlinga etter hvert. Jeg tror jeg skjønner hva Amund mener her, og er faktisk enig med ham. Du nevner selv det med optikken. Det er ingen tvil om at 30D med det objektivet tar bedre bilder enn K10D med kitzoom. Det er vi alle enige om. Men trådstarter kan bytte ut kitzoomen med noe enda bedre, og da kan det hende at han til slutt ender opp med et bedre objektiv enn det fra Tamron. Det er nemlig godt nok til at de fleste beholder det. Så den saken lar vi hvile, og bli enige om at er to gode argumenter som er like holdbare. Det andre har noe med Amunds preferanser, som jeg deler. Jeg er faktisk, forbered dere på et lite sjokk, av den oppfatning at Canon tar de beste bildene. Eos 5D er kameraet som fremdeles gir best bildekvalitet i mine øyne. Jeg vil anta Amund mener det er 1Ds II eller III. Antar. Jeg tipper også han foretrekker 450D av samme årsaker. Der er vi også uenige. Han har lang erfaring med storformat, og det er det som jeg tror skiller våre meninger. Jeg er bare måtelig interessert i det, og har faktisk aldri brukt storformatfilm til annet enn pinhole. Men mellomformat derimot er en evig forelskelse for meg, og derfor har jeg en forkjærlighet for 20/30/40D. 40D og 450D og 1Ds har jeg har jeg ingen personlig erfaring med. Men ut fra studier av bilder fra 1Ds II konkluderer jeg med at bildekvaliteten er for langt opp i storformatland. Langt over de modellene jeg har personlig erfaring med i oppløst mykhet. Det blir for mye for meg. Jeg grubler litt på om kanskje Amund finner litt mer av den kvaliteten i de billigere modellene også. Men dette er jo ren spekulasjon. Å ja. Btw den no-braineren. Jepp, det er nok en no-brainer for meg også. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Men hvordan er det 30d tar bedre bilder enn k10d? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 I følge min smak så har det med de myke kontrastene å gjøre. Spesielt når man jobber i sorthvitt merker du at kontrastene er mer like de til mellomformat enn småbildeformat. De øvrige sensortypene sett bort fra Fourthirds har en utpreget småbildefilosofi. De har valgt å holde på den opprinnelige filosofien, den typen kvaliteter som et 35mm slr har. Leica M8 hører med i den gruppen. For dem ville noe annet vært et stort svik og kommersielt selvmord. På den andre siden finner vi Fourthirds og Canon. De har begge sviktet sitt analoge formats svorne brukere. De appellerer også til mellom og storformatbrukere med sine myke kontraster og dynamikk, som gir oss mer tilfredsstillelse. Det finnes ingen målbare bevis for bedre bildekvalitet enn dynamikk og støy, og der har situasjonen forandret seg en del. Men looken er den samme. Ren smak og behag på en måte, men det er lov å komme ut med det. Men jeg synes samtidig at det bør nyanseres via dypere forklaring. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 I bildekvalitet med gitt optikk, vil jeg gå ut fra. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Selvfølgelig. For alle merkene. Men du merker forskjellen med billig optikk også, men du får ikke utnyttet den. Det var noe av det deiligste med å gå over til fastoptikk, spesielt å bruke Nikkor 105/2,5. Det er ganske nær mitt idealkompromiss. Selv om jeg bommer litt med fokus (må nok blende ned litt frem til jeg får mattskive) aksepterer jeg resultatet hvis innholdet er riktig. Det gjelder spesielt bilder av mennesker. Jeg skulle bare hatt noe mer lavkontrastig og mer oppløst til sorthvitt Edit: Det betyr ikke at jeg lager lavkontrastige bilder, men at "negativet" har mykere og mer glidende gråtoner. Mange megapiksler gir enda mer av den effekten. Endret 7. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) hva gjelder minnekort ville jeg absolutt gått for IV, noen sier 30 vs 40 mb/s ikke er store forskjellen, men det er jo tross alt 30% raskere, og det merkes hvis man har skutt 4 gig++ ! Endret 7. juli 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg tror jeg skjønner hva Amund mener her, og er faktisk enig med ham. Du nevner selv det med optikken. Det er ingen tvil om at 30D med det objektivet tar bedre bilder enn K10D med kitzoom. Det er vi alle enige om. Men trådstarter kan bytte ut kitzoomen med noe enda bedre, og da kan det hende at han til slutt ender opp med et bedre objektiv enn det fra Tamron. Det er nemlig godt nok til at de fleste beholder det. Så den saken lar vi hvile, og bli enige om at er to gode argumenter som er like holdbare. Det andre har noe med Amunds preferanser, som jeg deler. Jeg er faktisk, forbered dere på et lite sjokk, av den oppfatning at Canon tar de beste bildene. Eos 5D er kameraet som fremdeles gir best bildekvalitet i mine øyne. Jeg vil anta Amund mener det er 1Ds II eller III. Antar. Jeg tipper også han foretrekker 450D av samme årsaker. Der er vi også uenige. Han har lang erfaring med storformat, og det er det som jeg tror skiller våre meninger. Jeg er bare måtelig interessert i det, og har faktisk aldri brukt storformatfilm til annet enn pinhole. Men mellomformat derimot er en evig forelskelse for meg, og derfor har jeg en forkjærlighet for 20/30/40D. 40D og 450D og 1Ds har jeg har jeg ingen personlig erfaring med. Men ut fra studier av bilder fra 1Ds II konkluderer jeg med at bildekvaliteten er for langt opp i storformatland. Langt over de modellene jeg har personlig erfaring med i oppløst mykhet. Det blir for mye for meg. Jeg grubler litt på om kanskje Amund finner litt mer av den kvaliteten i de billigere modellene også. Men dette er jo ren spekulasjon. Å ja. Btw den no-braineren. Jepp, det er nok en no-brainer for meg også. Jepp, enig i det meste her ja. Til K10D`s forsvar skal jeg si at den er virkelig fin på iso 100/200, på høyde med min 400D på mange områder, men fra 400 og oppover sliter den etter min smak... På min 400D kan jeg fyre løs på ISO 400 uten den minste bekymring, selv på viktige jobber, men med K10D piplet svetten frem i pannen om jeg måtte opp i ISO 400 eller mer, den minste feileksponering og jeg var i trøbbel. Jeg må si jeg for tiden absolutt foretrekker filer fra Canon ja, liker måten det "tegnes" på, som gir litt følelse av mellomformat, ihvertfall så lenge jeg holder meg til store blendere. Ganske noe annet en 35mm-film ja. (selv om jeg liker det også) Jeg holder selv også en knapp på 5D, det er den jeg har mest erfaring med og har sett mest bilder fra, bortsett fra min egen 400D. 5D med 35mm f/1.4L på største blender gir forøvrig et brukbart snev av storformatfeel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå