Gå til innhold

HTC Diamond - Minitest

Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt Diamond i noen dager og har skrevet en liten minitest:

- TouchFLO

Latterlig dårlig, selv etter litt tweaking i registeret med endring av buffer-størrelser osv. Treg navigering, lag og generell hakking. TouchFLO ble raskt disabled og jeg installerte SPB Mobile Shell istedet (som jeg har brukt på HTC-mobiler de siste årene).

- Touchscreen

Den harde glassplaten oppå touch-skjermen gjør at man må trykke unødvendig hardt i hjørner, der glasset blir forsterket pga. motstand, dette er også negativt syntes jeg. Å trykke 'X' 'OK' osv. krever ofte et par ekstra forsøk, da jeg ikke trykker "hardt nok" første gangen. Som stor HTC-fan sammenligner jeg da selvfølgelig med tidligere QTek/HTC modeller (S100,S200,P3600 etc.) hvor dette gikk strålende.

- Ytelse

Telefonen sliter også kraftig med ytelsen. Det skal være en relativt kraftig CPU i HTC Diamond, men ytelsen er dårlig i benchmarks sammenlignet med andre HTC/Pocket PC modeller som kjører WM6.1 .

+ Skjerm

Utrolig klar og fin skjerm, faktisk det beste jeg har sett på mobil hittil. Skjermen er mindre enn på mange andre WM-telefoner, men den høye oppløsningen veier opp for dette.

+ GPS

Med TomTom 7 bruker jeg 5 sekunder på å få GPS fix, det er utrolig raskt og jeg er meget fornøyd med GPS-modulen i telefonen. Fungerer strålende.

+ Nettleser (Opera)

Ikke på langt nær like god som Safari på iPhone, men en stor forbedring fra Internet Explorer og tidligere WM browsere. Zoom-funksjonen til HTC Diamond fungerer også veldig bra.

+ UMTS/HSDPA/WLAN

Alt av trådløs kommunikasjon fungerer strålende, som forventet fra HTC.

+ Kamera

Meget godt kamera til å være HTC (kamera har alltid vært en flaskehals på HTC-mobiler syntes jeg, men så er ikke dette en kameratelefon heller).

Konklusjon:

Hadde jeg aldri hatt HTC før og ikke vært vant til det, hadde jeg garantert levert tilbake denne telefonen etter en dag. Etter 2 dager med tweaking i registeret, disabling av diverse features og installasjon av diverse tredjeparts-programmer er jeg endelig fornøyd med Diamond. Jeg syntes fortsatt ytelsen er for svak, men til mitt bruk er den mer enn rask nok (ringe, e-mail, web, navigasjon).

Alt i alt en meget liten og pen telefon, kraftig nok til å kjøre WM6.1 på en tilfredstillende måte. Det blir feil å sammenligne denne telefonen med iPhone (slik media har gjort den siste tiden), da dette er en proff/business-telefon som når ut til en litt annen målgruppe enn iPhone. Kjøper du HTC Diamond og forventer en telefon som er "råere" enn iPhone blir du nok skuffet, men setter du pris på teknologi og funksjoner, samt et nesten uendelig utvalg av tredjeparts programvare, er HTC Diamond en god telefon.

Terningkast:

5/6 (etter litt tweaking)

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags promgrammer brukte du til å tweake den med? Kan tweaking påføre telefonen noen form for skade?

Jeg har for det meste brukt CeRegEditor for å endre på ting i registeret, som det ikke går an å endre på i system-innstillingene (cache-størrelse, det at skjermen slukker når man bruker telefonen, touch-screen sensitivitet osv.).

Det lønner seg å lese litt på HTC Diamond-forumet til xda-developers.com , da det står veldig mye nyttig her og det er veldig mange erfarne PPC-"hackere" som er aktive der.

Jeg regner med det går greit å linke til dette forumet, da det på ingen måte er en "konkurrent" til AMobil-forumet:

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=429

Og for å svare på spørsmålet ditt, ja du kan skade telefonen ved at du kan "bricke" den, dersom du gjør noe feil, så alt er på eget ansvar. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Litt rart at du gir kameraet positiv omtale, når du trekker frem endel, for deg, negative ting...

Selv kjøpte jeg denne telefonen i dag, og ble litt overrasket da jeg oppdaget at det ikke er noe lys/blitz på den. Tar endel dårligere bilder enn min N95 og. Men, som du sier, det er jo ikke noen kameratelefon. Ei heller gjør det meg noe om kameraet er so, so ;)

Lenke til kommentar
takker for svar:)

Forresten. Opplever du skurr av høytalerne? Skurer fælt hos meg når det ringer.

Mener du skurr når du snakker med noen? Jeg synes det spraker litt når jeg snakker med andre - la merke til det med en gang, så det skal nok ikke være slik. Får det meste vekk ved å skru ned volumet, men man skal da høre hva som blir sagt og :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...