Gå til innhold

Partibarometer for juli og august 2008

165 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      7
    • Det Norske Arbeiderparti
      26
    • Fremskrittspartiet
      45
    • Høyre
      26
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      10
    • Venstre
      23
    • Blankt
      6
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      9
    • Det Liberale Folkeparti
      7
    • Det Norske Arbeiderparti
      9
    • Fremskrittspartiet
      59
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      48
    • Venstre
      1
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      18
    • AP og SV
      4
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      2
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      4
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      14
    • Høyre og FRP
      47
    • Høyre, FRP og Venstre
      13
    • Høyre, FRP og KRF
      1
    • FRP og KRF
      4
    • FRP og Venstre
      1
    • Ap og Høyre
      13
    • AP og Venstre
      18
      12
    • Ingen av de nevnte
      8
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden mars?

• Ja
      19
    • Nei
      131
      15

Anbefalte innlegg

Dette partibarometeret er representativ for juli og august 2008 og stenges i slutten av august. Opprettes ny ved månedskifte om tiden strekker til. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på).

Hva brukere stemte med valget i 2005:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=stemte

Tidligere partibarometre:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan jeg flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

Sosialistisk Venstreparti.

Hvilket parti liker du minst?

Fremskrittspartiet.

Fristende å stemme Demokratene, men de utgjør en utrolig liten trussel for norsk politikk pga. størrelsen på partiet. Fremskrittspartiet derimot med over 30% på meningsmålinger er mye mer alvorlig!

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet!

Av den enkle grunn at regjeringssamarbeidet mellom disse tre partiene har fungert bra hittils, så håper på mange flere år med de rød/grønne.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Hehe, kanskje det men etter forumoppgraderingen så er det, unnskyld språket, et sant helvete å lage polls med for mange alternativer. Der hvor jeg før slapp unna med fire ctrl+c, ctrl+v så må jeg nå gjøre det for hvert bidige alternativ i de fire spørsmålene. Men jeg skal se om jeg husker på det til neste partibarometer. Alt for våre eminente brukere :)

Lenke til kommentar

Snodig å se at "mange" (vel, for tidlig å si kanskje) ønsker en AP+Høyre regjering, men det er vel ikke tenkelig for partiene det.

Selv stemte jeg AP, men kunne like godt stemt Høyre visst det ikke var risiko å få FrP+Høyre. SV derimot? NEI TAKK! Større tulleparti har jeg aldri sett. :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Fristende å stemme på Senterpartiet som det partiet jeg liker minst Fremskrittspartiet uansett. Ville ha stemt Høyre. En KrF–Venstre–Høyre-koalisjon ville naturligvis vært å foretrekke foruten ettpartiregjering med Høyre eller en flertallsregjering med Høyre og Venstre (:D). Mer latterlige partier enn FrP og Sp har jeg aldri sett. Men én ting er jeg IHVERTFALL enig med FrP om: Skrot den rød-grønne regjeringen!

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Som vanlig liker jeg ikke SV pga ideologien. Men valget falt på AP fordi jeg hater Martin Koblerg, Giske, Pedersen, Stoltenberg, Brustad og Hadija Tadjik. Digger dog Jan Bøhler, han burde seriøst vært helse minister.

Ellers kunne jeg nok stemt både V, H eller FRP. Men å stemme V blir aldri et reelt alternativ for meg så lenge Sponheim er leder.

Bare synd at dette regjeringsalternativet neppe vil se dagens lys.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Blankt. Hipp som happ på de andre, husker ikke hva jeg stemte der egentlig. Men tror det ble RV og en av koallisjonene med Venstre med i.

Ikke endret politisk standpunkt siden sist. Men føler jeg av forskjellige grunner har hatt et par veldig innsiktsfulle måneder når det kommer til kunnskap og visjon. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil stemme FRP, jeg har i tiden siden kommunevalget forstått hvor uenig jeg er med Venstre i et såpass viktig spørsmål som innvandringspolitikken. I tillegg har jeg ingen interesse av å stemme på et parti som nekter å hjelpe en borgerlig regjering til makten om FRP er med.

Det partiet jeg liker minst er SV, virker som det er store konflikter innad og deres radikale sosialisme gir meg lyst til å spy. Forøvrig er jeg fristet til å stemme AP grunnet mange håpløse avgjørelser og løgn fra både utenriksministeren og statsministeren.

FRP og Høyre er den regjeringskoalisjonen jeg helst vil se, FRP trenger nok desverre et brakvalg for å gjennomføre noe av politikken sin fullt ut. På den andre side vil et nokså sterkt FRP også muligens kunne presse Høyre litt på enkelte områder i politikken noe jeg mener bare er rett og rimelig om FRP er et klart større parti etter stortingsvalget.

Lenke til kommentar

Blir det engentlig noe bedre med Siv som statsminister? FRP legger opp til at regjeringa er helt føkka og at de bør resignere fort som fy. FRP har ikke forstått at INGEN regjering er perfekt.

FRP sier at de vil gjøre mye hvis de fikk makta, men de legger lista veldig høyt. Ja, regjeringa har ssvikta på enkelte punkter, men de har gjort mye bra også. Halvering av arbeidsledigheten og rekordlave soningskøer er noen av de positive sidene. Tviler at FRP/Høyre vil få til noe. Det er et år til valget, så mye kan skje...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...