Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gigabyte X38-DS5 funker ikke etter BIOS-fikling [Løst]

Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8745264

Har et Gigabyte X38-DS5 HK og OCZ DDR2 RAM (5.5.5.15 @ 1066MHz).

Endret litt timings og økte voltagen på RAMen til + 0.05V. Fra før av lå disse på 2.24 volt. Bootet, og maskinen nekter å starte. Det kommer et kort pip, noe som ifølge manualen til HK betyr successful boot, men det tar alt fra 1-10 sekunder før maskinen booter igjen. Jeg kommer ikke inn i BIOS. Får heller intet bilde.

Har testet:

CMOS reset 1 (kortslutte 2 pins med en skrutrekker)

CMOS reset 2 (nappe ut batteri i 10 min)

Andre RAM-brikker

Dobbeltsjekket alt av ledninger og oppsett..

Akkurat samme resultat som rett etter BIOS-endringene.

Jeg har en følelse av at noe kan være fried, enten:

- HK

- RAM

- CPU, even?

Noen tips anyone?

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264
Du må flashe BIOS slik at den kommer på plass igjen. I hvertfall verdt et forsøk.

Metoden står sikkert i maualen til HK.

Men den bør da vel komme på plass igjen etter en CMOS reset? Man kan flashe BIOS med Q-flash under oppstarten, men det er umulig siden jeg ikke kommer til POST-screenen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Håpløst! Jeg har bestilt nytt HK og ny RAM, det er vel mest sannsynlig HK som er fried. Meget irriterende!

Uansett; hvis noen har flere tips jeg kan prøve ut innen varene sendes mottas alt med takk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jeg har ingen annen PSU tilgjengelig for øyeblikket, men jeg tror da den skal være i orden. Rett etter jeg hadde lagret BIOS-innstillingene bootet jeg maskinen, og jeg så at den prøvde å hente backup-BIOSen uten suksess. Maskinen bootet og bootet og den ble aldri ferdig. Etter den hadde holdt på en halvtime med det skrudde jeg den av og resatte cmos. Når jeg prøvde igjen skjedde det samme, men intet bilde kom opp på skjermen i det hele tatt etter det.

Har en Q6600 CPU.

Lenke til kommentar

Har du prøvd jumperen på hovedkortet?

I alle fall så kan du også prøve dette :

*Fjern alt minnet.

*Ta ut batteriet på hovedkortet.

*Koble fra strømforsyningen (trekk ut støpselet sånn at hk ikke får strøm).

*Prøv å kortslutte jumperen til Cmos reset, deretter så holder du inn strømknappen på pcen eller trykker på den flere ganger for å få ladet ut all strøm av hk.

Så skal du koble fra Hd, Skjermkort og eventuelt andre ekspansjonskort, det eneste som skal være tilkoblet er CPU.(Edit : Bios batteriet skal være i).

Nå kan du prøve å starte opp, du skal som regel få feilmelding fra hk om at noe ikke er plugget i, da skal du bare sette i en og en del og se om det går bra. Husk å ikke sette i for mye minne men bare en brikke av gangen.

Edit 2 : Og prøv hver enkelt brikke i forskjellige spor...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Har du prøvd jumperen på hovedkortet?

I alle fall så kan du også prøve dette :

*Fjern alt minnet.

*Ta ut batteriet på hovedkortet.

*Koble fra strømforsyningen (trekk ut støpselet sånn at hk ikke får strøm).

*Prøv å kortslutte jumperen til Cmos reset, deretter så holder du inn strømknappen på pcen eller trykker på den flere ganger for å få ladet ut all strøm av hk.

Så skal du koble fra Hd, Skjermkort og eventuelt andre ekspansjonskort, det eneste som skal være tilkoblet er CPU.(Edit : Bios batteriet skal være i).

Nå kan du prøve å starte opp, du skal som regel få feilmelding fra hk om at noe ikke er plugget i, da skal du bare sette i en og en del og se om det går bra. Husk å ikke sette i for mye minne men bare en brikke av gangen.

Edit 2 : Og prøv hver enkelt brikke i forskjellige spor...

Jepp, har testet dette nå. Kun CPU inne, og etter en CMOS reset får jeg akkurat samme resultat. Vilkårlig boot etter 0.5 til 10 sekunder. Er ikke dette et tegn på at HK er svidd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Ikke nødvendigvis - ram er ofte synderen -du kan jo ha grillet minnet ditt når du økte spenningen, ville prøvd noen andre brikker først

Jepp, og det har jeg gjort (nevnt over her). Samme resultat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Ja, prøvde andre brikker. HK er nok svidd, men for sikkerhets skyld tok jeg som vanlig hevn på virkeligheten og bestilte nytt HK (X48-utgaven av det jeg har), CPU og RAM.

Da får vi håpe det ordner seg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Mottok hardware i dag (tusen takk for rask levering, postens sommerruter :hrm: ), og jeg fikk bekreftet at HK var dødt. RAM var i fin form, og CPUen gadd jeg aldri å teste, men jeg antar den også fungerer fint. Det finner vi ut ganske så snart. :)

X48-versjonen av DS5 fungerte ikke overraskende uten problemer med eksisterende oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...