Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ikke signal til skjerm

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har et problem jeg ikke greier å fikse, kanskje dere har noen tips? :)

Jeg har nylig satt sammen pcen min som jeg bestilte i komponenter, og den funka fint første gangen jeg skrudde på, og jeg installerte vista osv. Men fra og med neste dag har jeg dette problemet:

Jeg får ikke bilde til skjermen når jeg skrur på pcen, bortsatt fra +- hver 15de gang jeg skrur på pcen: da booter den normalt, av en eller annen merkelig grunn (noen ganger med noe forvrengt bilde - andre ganger ikke).

PCen består av:

msi x48 platinum

intel q9450 2,6ghz 1333 fsb

2 x 1gb ddr3 ram 1600 mhz

ati radeon 3870x2 1gb grafikkminne

mist 600w psu

zalman Flkt 9500 CU cpu vifte

x-fi xtreme gaming lydkort

seagate 750gb 7200 rpm hdd

samsung dvd rw

Jeg har testa litt rundt for å feilsøke og har finni ut ca hvor feilen ligger, men ikke nok, og jeg forstår ikke hva som er galt.

Jeg tenkte at siden jeg ikke fikk noe bilde, så var det kanskje skjermkortet som ikke var helt fornøyd, så jeg testa kameraten min sitt nvidia geforce 6600, som fungerte. Da tenker jeg at enten så er skjermkortet mitt defekt eller så får det ikke nok strøm (det er 1 6-pin 12V kontakt og 1 8-pin 12V kontakt på kortet, sikkert siden det er dobbel gpu). Jeg har også testa med flere skjermer med både dvi og dvi-til-vga tilkobling (er bare dvi og s-video kontakter på skjermkortet) for å se at det ikke var skjermen som ikke funka. Jeg har ingen pc jeg kan teste mitt skjermkort i, men vifta går, så det er iallefall ikke helt ødelagt.

Jeg har bladd litt gjennom forumet her for å se hva andre har vært borti og har sett noen som har ca samme problem. Jeg har prøvd å ta ut batteriet på hk i 1 min for å resette bios. Har også sjekket at cpu og ram er kompatible med hk (stussa litt på at det sto at hk støtter ram med 1600 (XMP) mhz, veit ikke hva xmp betyr bortsett fra at det står for extreme memory profile). Har fulgt hk bruksanvisninga og den flotte pc-bygg guiden på hw.no ^^ og sjekket at kablene sitter der de skal, eneste jeg er littegrann usikker på er hva som er + og - pol på kablene siden det ikke står på dem, men har lest på et eller annet forum at hvit ledning er - pol og at farge/svart er +/jord.

Har lest i en support manual at man trenger 550 watt eller mer på psu-en, og da skulle 600 være nok (i testen av kortet på hw.no trakk pcen med skjermkortet av typen jeg har 123w i windows og 312w i 3d program), men så sto det også at man trenger pci-e strømkontakter. Regner med at de som følger med skulle funke, eller må man ha kontakter ment spesielt for pci-e kort? (link: http://www.visiontek.com/teksupport/...%20%20PCIe.pdf).

Stopper å skrive her før denne veggen av tekst blir umulig å klatre over :p

Er takknemlig for alle svar :)

Endret av Wanvicked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hadde et lignende problem med min splitter nye pc

Foxconn Mars hovedkort

Asus 3870x2 4xdvi utganger

600W Mist cpu 6pin+8 pin koblet til så vi har lik strømforsyning ivertfall og den skal gi nok. Ringte Netshop de som fortalte at Mist 600W skulle være nok.

Problemet:

jeg fikk bilde via et Nvidia 8800GT kort

men ikke mitt 3870x2 kort.

Problemet var at bios ikke støttet kortet, så hvordan jeg fikset det var og oppgradere bios til den aller nyeste.

Fiksen:

Vi har ikke likt hovedkort men du kan jo prøve og oppgradere bios til den aller nyeste som fins, og prøve Beta Bioser vis det fins for kortet ditt.

Kanskje det vil hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Prøvde å oppgradere biosen, ved å følge guiden som fulgte med updaten. Lagde en dos boot diskett, men pcen vil ikke boote fra den, den ber meg bare om å fjerne disketten og reboote. Prøvde disketten i en annen pc (med award bios) og der har jeg muligheten til å trykke alt+f2 for å flashe biosen. Er ami bios jeg skal oppgradere som er på x48 kortet mitt.

Dette sa guiden som fulgte med oppgraderingen:

Step 1 og 2 går ut på å finne riktig bios oppdatering.

3. Extract the BIOS-archive that you have downloaded by double clicking to c:\test

4. Boot your system from a Win98 or WinME boot-floppy.

How to make boot floppy in case your don’t have it ready:

...måter å lage boot disk i andre windows versjoner...

For WinXP, you can make a DOS boot disk. Go to Your Computer, right click drive A:, select Format, select copy system files.

5. When you get the A:\ prompt, type the following sequence:

C: <enter>

cd\test <enter>

C:\test> adsfi719 BIOS file

(to save or not to save old BIOS is the user’s decision)

6. Reboot your system when prompted

Jeg får aldri noe prompt fra disketten i x48 kort pcen. Brukte nyeste versjon av bios update, som jeg er sikker på er riktig oppgradering (link: http://global.msi.eu/index.php?func=downlo...mp;prod_no=1392 - 7353v22.zip).

Er det noe feil med metoden i guiden, eller noe jeg har oversett? Prøvde forresten å sette floppy som første boot device uten hell.

Eller er det feil måte å oppgradere bios på? (skulle ikke tro det siden det står i guiden til msi)

Endret av Wanvicked
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du en diskett? og en diskett stasjon?

Vis ikke så kan du gjøre det med en usb minnepenn.

Guide for usb bios flashing:

først skaffer vi program varen som trengs:

før og gjøre minnene pennen bootable.

Windows 98 system filer

windows 98 system filer!

Programmet som formater usb minne pennen din:

HP usb disk format tool.

HP usb formating tool!

Last ned begge programmene,

Innstaller HP usb disk formatting tool

steg 1:

Sett inn minnepennen din

Steg 2: start HP usb disk formatting tool

sett file system til "FAT" formatet

Steg 3: trykk på Quick format og merk "create a dos startup disk"

Finn win 98 mappen og velg den. Kan hende du må zippe ut filene.

Steg 4: Bare trykk start og minnepennen din kan nå bootes med.

Steg 5: legg over bios filene dine sjekk at alt som trengs er med burde være 3 filer eller mer, ivertfall dette hos meg.

Så er det bare og restarte pc-en når filene som trengs ligger på minne pennen.

Trykk F12 eller knappen som trengs for at du kan velge hvordan du vil boote opp.

Du kan også gå i bios og endre boot rekkefølgen vis du ønsker det for sikkerhets skyld men og bare velge boot devicen din som nå er minne penn skal gå uten problemer.

så er det bare og flashe biosen din.

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Ok, har fulgt guiden din og lagd boot minnepinne og boota med den, og fått A:\> prompt. Bilde: dsc00700zf2.th.jpg

Men fatter ikke hva jeg skal skrive for å flashe. Jeg prøvde med det som sto i guiden jeg posta i forrige post, i forskjellige varianter i tilfelle det sto feil. Så prøvde jeg å skrive "dir", og da fikk jeg opp bios filene jeg hadde lagt på minnepinna (2 filer). Jeg skreiv filnavnet "afud4234" og da fikk jeg opp noe som så mistenkelig ut som et bios flash program - AMI Firmware Update Utility - med liste på ca 2 sider, over bruksmåte og kommandoer. Men heller ingen av de fikk jeg noe respons på, utover "bad file or command". Prøvde ganske mange kombinasjoner her også. Ingen av kommandoene så ut til å ha en beskrivelse som lignet på "flash biosen min".

Bilde av programmet: dsc00701rf9.th.jpg

Er dette riktig program jeg har bladd fram, og hva slags kommandoer er det jeg skal skrive?

Evt er det noe alternativt jeg kan prøve? Har prøvd bios live update på msi sin hjemmeside, men den funka ikke på pcen min. Mulig det er fordi jeg har vista 64-bit.

Tusen takk for hjelpen :)

Endret av Wanvicked
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

At du har vista 64 bit skal ikke gi noen problemer med BIOS oppdatering.

det er litt forskjellig avhengig av Hovedkort produsenter, hos meg så blir den auto oppdatert når alle filen som trengs er der.

Det jeg brukte var

AUTOEXEC og AWDFLASH jeg finner

Autoexes og awd flash!

legg til disse filene til minnepennen din

Dette er filer fra Foxconn sin hjemme side.

kanke love at de funker for ditt hovedkort men hørets ut som vanlige programmer for Bios flashing når jeg kontaktet dem for programmer for og flashe min BIOS.

Husk og kun ha Bios filen som skal oppdaters ikke ekstra filer for kan hende det skaper en konfilt

Edit: lagt til informasjon

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
At du har vista 64 bit skal ikke gi noen problemer med BIOS oppdatering.

det er litt forskjellig avhengig av Hovedkort produsenter, hos meg så blir den auto oppdatert når alle filen som trengs er der.

Det jeg brukte var

AUTOEXEC og AWDFLASH jeg finner

Autoexes og awd flash!

legg til disse filene til minnepennen din

Dette er filer fra Foxconn sin hjemme side.

kanke love at de funker for ditt hovedkort men hørets ut som vanlige programmer for Bios flashing når jeg kontaktet dem for programmer for og flashe min BIOS.

Husk og kun ha Bios filen som skal oppdaters ikke ekstra filer for kan hende det skaper en konfilt

Edit: lagt til informasjon

Ikke finn på å gjøre det.

Ditt kort har AMI bios og du må bruke MSI's AMI flash tool.

Etter at du har pakket opp ZIP filen av bios downloaden har du 4 filer.

AMI Flash tool = AFUD4234.exe

BIOS Image fila = A7353IMS.220

(disse to du skal benytte)

I dos prompen på usb pennen din skriver du inn:

AFUD4234.exe A7353IMS.220

Lenke til kommentar

jiha, biosen er flasha :D

/kiss

Bare synd det ikke fiksa det for meg, med skjermkortet.

Siden jeg får bilde hver gang med 6600 gt kortet, og donnieakalefty du hadde samma psu og 3870 x2 også, så kan jeg ikke tenke meg annet enn at det er noe galt med skjermkortet, selv om vifta på det faktisk går. Kunne vært at kortet drar for mye strøm i oppstarten eller at psu ikke gir nok, siden alt funker fint en og annen sjelden gang når jeg skrur på. Men jeg syns det er rart at ati anbefaler 800 watts psu til oppsettet jeg posta i første posten, i watt kalkulatoren de har på siden sin (valgte 2x hd 2900 siden 3870x2 ikke var der). link: http://support.asus.com/PowerSupplyCalcula...SLanguage=en-us

Synes 800 watt høres mye ut, men har uansett testa kortet mitt i en kompis sin pc som har 750 watt psu, så om ikke min 600 watt skulle holde når din gjør det, så skulle den det med en 750 watter.

Tenker jeg sender inn kortet i retur i morra.

Takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Er det modulær kabling for PSU -

må du sørge for at 8pin og 6pin pci-ex koplet på hver sine rail's.

3870 X2 trekker opptil 170-180W peak (3D).

Distribuer det slik:

+12V1: Drev, vifter ,og annet (20/24 pins ATX kontakt er tilkoblet denne linjen)

+12V2: Ingenting , da CPUPower (8pin fra PSU bruker denne linjen) og du har en Quad.

+12V3: PCIe nr. 1

+12V4: PCIe nr. 2

post-35394-1215477108_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har distribuert slik: dsc00705ap4.th.jpg

(de 2 kablene som ikke er koblet til er til ekstra kabinett-vifter)

nr1 går til dvdrom og hdd (går også en til hk)

nr2 er tom (går også en til cpu)

nr3 går til 6-pin

nr4 går til 8-pin

Kablene til hk og cpu sitter fast i psu utenfor bildet.

Men det er så uber teit at kortet gir bilde noen få ganger jeg starter pcen. Noen av de gangene går det helt fint og jeg kan spille aoc og greier på fullt uten at det går skeis, mens andre av disse sjeldne gangene blir bildet forvrengt og jeg får en kjapp 1-sekunds bluescreen før pcen restarter. Hva kan det bety?

Endret av Wanvicked
Lenke til kommentar

Ser riktig bra ut den distribusjonen der.

Kan det være minnet ditt som krangler.

Har du kjørt Memtest86+ (boot fra CD) .

Ofte må man legge inn produsentens anbefalte DIMM spenning da hovedkort er forpliktet til å benytte jedec standard (ved bios setting til auto) som stort sett alltid er lavere.

Lenke til kommentar

Regner med at du har tatt av lokket på ATX 12V Power Connector: JPWR2 på hovedkortet og brukt 8Pin fra Misten for CPU Power. Viktig siden du har quad cpu , og denne connectoren gir også ekstra strøm til pci-express power bussen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan prøve og ha 6+6 koblet til skjermkortet istede for 6+8 for og se om kortet får nok kraft.

Vis du ikke får bilde i det heletatt men kortet fungerer. så kan du rett og slett ha samme problem som jeg hadde første gang. Da var det at Bios ikke støttet kortet etter en Beta bios oppgraderig fungerte det igjen.

Skal sende deg en link til min forum post om det, problemet ble løst og svar på og fikse postet.

mitt problem!

Har du testet det hos en kompis og fått bilde og alt?

har du utelukket at det er en Software feil? at det ikke er Windows som skaper problemer for deg?

Lenke til kommentar

Lot memtest86 stå på i natt. Den hadde kjørt testen 15 ganger og det sto no errors found. Hvordan finner du ut hva anbefalt DIMM spenning er og hvordan setter du den til jedec standarden?

Men ville være rart om ramen ikke funker når jeg bruker 3870x2 kortet når den funker med 6600 gt kortet.

8-pin pluggen som går ut fra psu i egen rail står i cpu kontakta.

Prøvde også 6-pin + 6-pin i skjermkortet uten hell.

Takk for link, oppgraderte bios til nyeste versjon i går, men ble dessverre ingen forskjell med det heller.

Var hos en kompis med skjermkortet og testet det i pcen hans, fikk ikke bilde der heller (han har 750 watt psu).

Har vista 64-bit, men tror ikke det er windows som skaper problemer, får ikke bilde under booting og post heller.

Det som peker mot at psuen min gir for lite strøm er at jeg får bilde en sjelden gang, og det som peker mot at skjermkortet ikke funker er at det ikke funka i kameraten sin pc heller. Kan ikke skjønne at det er noe annet det er feil med siden pcen funker fint hver gang med 6600 gt kortet.

Sender inn skjermkortet i dag, skal poste her når de har testa det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...