muminim Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Har en PC, selv konfigurert fra komplett i desember 07. Hk: xfx 680i SLI ram: corsair ddr2 4gb Gpu: xfx geforce 880GTS 320mb fatal1ty cpu: intel e6850 Psu: corsair 620W Hd: 500gb seagate barracuda (5xxx rpm tror jeg) Os: Windows Vista Home Premiun 32 bit Norsk PC'n har stort sett vært berre problem, først ble hardisken ødelagt uten noen grunn og måtte sendes til komplett for en ny (gratis heldigvis), så sente jeg den til reperasjon for noe jeg ikke husker (sannsynligvis de samme som tredje gang) og deretter fordi jeg fekk mye kræsjing/bluescreens/umulig å få den oppstartet, gjennomtrengende pippelyder som ble fikset med at komplett skiftet BIOS, og på samme tid koblet ut kablen(e) til ROM stasjonen (dårleg arbeid syns jeg). Fekk noen problem med mye kræsjing (ikke hoved problemet mitt, med mye farger på skjermer mens jeg spilte tunge program og deretter kræsjing) men dette var pga. overheting, som jeg tviler på at er et problem nå. Grunnen var helst at det var glovarmt inne og ute, og fordi Pc'n var da inni en hylle. Då jeg tok det ned på gulvet fikk jeg relativt ok tempraturer på 40-50 celsius (CPU ihvertfall), og dette problemet har jeg ikke sett mer til. Etter komplett skiftet BIOS, som er ganske nylig (1-2 måneder siden), kjørte PC greit en stund, men en dag kræsjet den då jeg spilte AOC (high settings). Tenkte ganske lite over det, siden det gjekk ihvertfall noen dager før flere kræsj. Først kræsjet det en gang til mens jeg spilte AOC, men ikke da jeg brukte PC'n til lettere ting. Men da kræsjet PC (bluescreen og deretter vanskelig å få den på igjen, startet ikke og mye pipping) hver gang jeg spilte AOC, og etter en stund begynte PC'n å kræsje mens jeg brukte dataen til ekstremt lette ting etter 5-45min etter oppstart, og ofte med en gang under instalasjoner/spil. SOm sagt etter denne typen kræsj får jeg ikke på PC'n uten å ta ut strømkabelen og vente en stund, og ofte (nå) heller ikke da. Mens jeg fortsatt kunne komme meg inn på PC'n sa ofte windows at kræsjene var pågrunn av noe nforce sata driver og ba meg gå til nvidia for å nedlaste drivers. Et par ganger (maskinen kræsjet ofte før jeg fekk mulighet til dette, eller under instalasjon) gjorde instalasjon av nforce 680i SLI driver at jeg kunne bruke PC'n til lett arbeid (ikke ting som AOC, og sannsynligvis ikke instalasjoner). Vis jeg gjorde noe som å spille AOC så kom kræsjene tilbake sjølv uten instalasjoner/AOC/generel grunn. I går så fekk jeg installert nforce drivers og kunne bruke pc'n til lette ting (sjå film, surfe) men da jeg i dagtidlig installerte en oppdatering til opera kræsjet PC'n, og sidan har jeg ikke klart å få startet PC'n skikkelig, sjølv etter flere timer med strømkabelen ute. Nå nettop så åpnet jeg PC'n selv og merket med en nubs raske overblikk at den ene viften sin kabel (3 ledninger, rød, gul og svart med en rød ende) ikke var koblet til hoved kortet imotsetning til en annen vifte. Selv om jeg leste at for seine vifter etc kan gi kræsj/slike lyder skjønner jeg ikke at en utilkoblet vifte kan gi slike problem, spesielt siden overheting ikke er et problem (99% sikker på det, siden jeg erfarte overheting på en veldig annleis måte tidligere=. Jeg vil nå like vel koble denne viften til hovedkortet, problemet er at jeg har nul erfaring med insiden av en PC, så jeg vet ikke hvor på kortet denne skal kobles. Så for det første, kan noen gi instruksjoner/illustrasjoner/generel hjelp om kor jeg skal koble denne ledningen, og om dette virkelig er årsaken til alle mine problem (lite sannsynlig, men jeg kan jo ingenting :/) For det andre, vet noen om hva problemet er, og hvordan jeg fikser det? Hva jeg skal gjøre for å finne problemet? Sist, er dette min feil? Jeg har ikke gjørt noe inni PC'n før ikveld, og da rørte jeg ingen ting bare så, jeg har kjørt mye program, AOC, Oblivion, Wow, diverse video spillere og internet lesere, drevet en del med nedlasting av filmer, tv serier etc men aldri noe som har virket skadelig/fått noe virus etc, men alt dette skulle vel PC'n tåle? Så langt har jeg skjekket hundre ganger at alle driverne er helt oppdaterte, BIOS er på den siste versjonen og av den xfx anbefaler og jeg har sikkert reinstallert/reparert/formatert windows vista 5 ganger. PC'n er ganske ryddig inni, og på gulvet og utav skapet er jeg temmelig sikker på at overheting ikke er problemet. PC'n har hatt problem/vore til reparasjon mer enn den har våre virkende, og jeg er rimelig sikker på at de meste ikke er min feil (i.e at systemet var ustabilt/dårlig fra starten). TRenger ny laptop til høsten, og lurer nesten på om jeg berre skal kjøpe en dyr laptop til å erstatte denne PC'n, eller om jeg kjøper en ny stasjoner (de er jo berre 8-9000kr nå, og det virker fristende å bygge en PC) og kjøpe en dritt laptop til 2-3000kr. Sorry for den lange og rottete posten og takk så mye i forhånd. Endret 7. juli 2008 av Uncreativex Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rOwOH6vg Skrevet 5. juli 2008 Del Skrevet 5. juli 2008 (endret) Dette er garantert et hardware eller BIOS relatert problem siden du får problemene ved oppstarten av selve pc`en, og ikke bare inne i Windows. BIOS er den programvaren som kjører i selve hovedkortet. BIOS inneholder informasjonen og instillingene til hardwaren i datamaskinen din. Hvis en eller flere instillinger i BIOS er feil, kan dette resultere i at datamaskinen ikke fungerer som den skal, eller ikke fungerer i det hele tatt. Nå vet jeg ikke hva komplett-reperatørene har gjort med BIOS`et i datamaskinen din, men for at du skal være på den sikre siden så vil jeg anbefale deg å resette BIOS til standardinstillinger før du prøver noe annet.* For å resette BIOS ordentlig, er det ofte lurest å gjøre dette manuelt på hovedkortet. Gjør følgende: 1) Ta ut strømkontakten til datamaskinen og vent 1 minutt. 2) Gå til nærmeste vask og ta på kranen. (Dette vil utløse eventuell statisk elektrisitet du har i deg) 3) Åpne siden på datamaskinen og studer hovedkortet. Se etter et lite, rundt og blankt "klokkebatteri". 4) Når du har funnet batteriet, klem forsiktig med fingeren på festemekanismen og fjern bateriet fra datamaskinen. 5) vent 15-20 sekunder før du setter batteriet tilbake på plass. 6) Sett strømkontakten tilbake og start datamaskinen Du vil nå få en beskjed om at datamaskinen ikke finner instillingene til BIOS, og at den vil resette fabrikkinstillingene. (dette vil ikke resultere i at BIOS versjonen din går tilbake til en eldre BIOS) Trykk videre og se om datamaskinen nå starter. Hvis ikke datamaskinen starter, eller om du har samme problemer enda, er det nok et hardware relatert problem* Overoppheting av CPU er den vanligste formen for overoppheting. (Selv om du har sjekka temperaturen, kan du allikevell sjekke dette) Hvis den viften du prater om som er koblet ut er viften som kjøler CPU (prosessoren), kan jeg nesten garantere at du får en meget varm CPU. Sjekk om den vifta du prater om sitter fast på selve hovedkortet eller om det er en kabinettsvifte som er skrudd fast i selve kabinettet. Hvis dette er en CPU vifte, skal det være en kontakt på selve hovedkortet en plass i nærheten av vifta. (det står CPU FAN med liten skrift under kontakten) Sett i viftekontakten her. utenom dette kan denne feilen være alt fra en minnefeil til en prosessorfeil. Kom tilbake til meg med mer informasjon om feilen din Når det kommer til kjøp av ny pc; Å bygge en datamaskin resulterer i de fleste tilfeller i små og store feil og problemer. Dette går fra å sette sammen komponentene riktig, installere windows riktig og finne riktige drivere og sette riktige instillinger i BIOS osv. Hvis du ikke kjenner noen som er flinke med data, og selv ikke har noen erfaring med datakomponenter, vil selvbygging av en datamaskin fort kunne bli vanskelig. Selv om jeg personlig mener at alle databrukere en gang bør sette sammen sin egen datamaskin for å virkelig lære det grunnleggende om hvordan vidunderboksen under pulten virkelig fungerer. Hvis du er en tolmodig og nysgjerrig kar, vil jeg anbefale å i hvertfall en gang prøve å bygge en egen data. Laptoper er per i dag langt bak stasjonære datamaskiner angående ytelse, men de kommer seg stadig på beina, til en stiv pris. Men; hvorfor vurderer du allerede en ny datamaskin? den du har nå er jo etter min mening enda en fin arbeidshest så lenge den fungerer godt? Endret 5. juli 2008 av Slettet-rOwOH6vg Lenke til kommentar
muminim Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Viften som er koblet løs er en av (to) vifter som sitter i kabinettet, ikke cpu vifta. Faktisk når jeg skrur på PC'n så er det berre CPU vifta som går, sjølv om hele PC'n ikke starter opp da... (kabinett vifta som er koblet til kabinettet går ikke då). Fant en rund liten blank ting på hoved kortet, det står panasonic også er det et kors på den, er dette den? Forresten, hvor ofte bør jeg ta i kranen (hvor ofte jorde seg når en driv med dataen?), og skal jeg bare bruke fingrene til å ta inn og ut batteriet? SIst, etter jeg manuelt har resetta BIOS; må jeg sjølv sette innstillinger/hva rekke følge BIOS skal finne/&liste opp komponenter etc? Takk for svaret. Lenke til kommentar
muminim Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Forresten det frister veldig å kjøpe en ny data siden denne PC'n har nesten bare vært problemer, og PC'er idag er jo veldig billige. I tilfelle jeg kjøper en ny (som ikke skjer vis jeg får fikset dette problemet) vet jeg ikke helt om det er rimeligere å kjøpe en laptop som kan erstatte min stasjonere eller en hyperbillig laptop og en billig gaming pc. Lenke til kommentar
muminim Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Prøvde det du sa, å ta ut det batteriet, men etter instruksene skjedde ingen ting. Så vidt jeg forstår refererte du til å manuelt resette BIOS, og i følge mitt manual så skal jeg resette BIOS på dette hk'et (680i SLI)ved å gjorde noe med noen kabler (referert til som xx "pins"). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 ... og i følge mitt manual så skal jeg resette BIOS på dette hk'et (680i SLI)ved å gjorde noe med noen kabler (referert til som xx "pins"). Har du forsøkt denne metoden? Piping ved oppstart av maskinen er en feilmelding fra POST. søk på POST error codes. Din plassering i en hylle med dårlig lufttilgang kan ha skadet komponenter p.g.a. overopphetning. Lenke til kommentar
muminim Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Du mener at siden jeg tidligere har hatt PC'n i en hylle så har komponenter blitt permanent ødelagt? Lenke til kommentar
muminim Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Ok så langt har jeg: Den mest oppdaterte og stabile BIOSn, anbefalt av XFX. Reseta CMOS manuelt på HK'et Alle drivere og windows updates helt oppdaterte. Fortsatt kræsjing ved spill eller instalasjoner, også noen ganger ved videofil avspilling, og sjeldnere uten å gjøre noen ting (netsurfing etc). Etter de fleste kræsj er det vanskelig å starte PC'n igjen (ta ut kabelen en stund, vente lenge, kombinasjon av begge). Et av de mest vanlige blåskjermene (spesielt då jeg spiller) sier "PAGEFAULT IN NON PAGED AREA" eller noe lignende, men jeg får 4-5 forskjellige blåskjerm errors. Jeg rekner med at dette betyr at feilen ligger i hardware, ikkje i BIOS/drivere/windows etc? Lenke til kommentar
muminim Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Rotet litt rundt med å bytte (ta ut og inn, prøve med forskjellige) rambrikker. Først uten noe sukses, men nå har jeg 2 brikekr inni (2gb istedenfor 4gb ram) og den virker som PC'n foreløpig er i orden. VEt ikke om dette har med at hk'et virker dårlig med så så mye ram, at to av brikkeslotene er dårlige, eller at noe av rammen er dårlig. Kankje ikke den beste løsning, men vis det virker lenge så er dette mye, mye mer en jeg hadde håpt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå