Gå til innhold

Er det noe rart at mange har fordommer mot muslimer?


Anbefalte innlegg

Når en selvmordsbomber blåser seg sjøl og mange andre uskyldige med seg i lufta, hører vi da fra mange andre muslimer som roper høyt at "Dette støtter vi ikke" ? Nei, jeg får inntrykk av de er så stille som små mus, og jeg har den i meg at den som tier, samtykker..

 

Så er det noe rart i at muslimer blir hatet av mange?

 

"Det er et sikkert faktum at ikke alle muslimer er terrorister, men det er like sikkert, og ekstremt smertefullt, at nesten alle terrorister er muslimer"

 

 

Jeg vet ikke helt, kan hende jeg har gått glipp av store demonstrasjoner eller bevegelser der muslimer kommer sammen og sier at dette er uakseptabel oppførsel..?

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lukker vel ørene for alt som er vondt i verden. Media selger ikke på "Dette støtter vi ikke"-journalistikk, derfor får vi heller aldri høre om det.

 

Nei, det er ikke rart det blir krig i verden når man fokuserer på enkeltmennesker i isteden for samfunnet vi lever i.

 

Jeg vet ikke helt, men norske medier er ikke akkurat upartiske i muslimer/den muslimske tro Vs. Vesten/kristendom. Før man bombastisk uttaler seg om enten den ene eller den andre part bør man gå inn i seg selv og spørre "Hva vet jeg egentlig om det som skjer?".

 

Jeg mistenker at de færreste har kunnskap om dette temaet ut over egne subjektive meninger om religion og vestlig tro/kapitalisme.

Lenke til kommentar

Media har helt garantert mye med at fordommer blir skapt, men allikevel så skjer jo det vi leser om eller ser på tv.. Muslimene har dessverre nødt ti å gripe alle sjanser de har til å si at de ikke støtter opp all denne terroren, det er jo til hjelp for dem selv og barna deres. Verden er urettferdig, sånn er det bare...

 

 

Imamene sa nei til fakkeltog fordi de følte at de hele tiden måtte bevise at de var mot vold.

 

VG

Lenke til kommentar

Så hver gang Norge bomber i Afganistan så skal du gå i tog til støtte for de norske troppene?

 

Å regne med demonstrasjonstog hver gang det skjer noe i verden høres bare dumt ut. Media kunne heller spørt diverse representanter om hva de synes om slike handlinger. Jeg orker ihvertfall ikke at Karl Johan skal fylles opp med demonstranter hver helg.

Lenke til kommentar

Hadde du blitt skutt på med raketter, nektet elektrisitet, hold igjen i flere dager ved grenseposter etc. hadde du nok følt deg ganske hjelpeløs du også.

 

Det er 1.3 milliarder muslimer i verden, de færreste av dem gjør noe så drastisk som å gå til angrep på motparten, men noen er det jo. Skal man da hate de 1.3 milliardene som ikke gjør noe galt?

 

Det er litt mot sin hensikt og anklage en gruppe imaner fordi de valgte å ikke gå i fakkeltog, men arrangere en underskriftskampanje i steden for. Gjennom denne viser at de ikke liker hva som skjer.

 

Jeg har ikke sett norske prester gå i fakkeltog mot urettferdig behandling av et folkeslag fordi kristenekstremister har gjort noe dumt. Har du?

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Er da ikke snakk om at de skal gå i tog hver helg heller da.. Men at de begynner å bli mere synlige! Og nei, jeg støtter ikke krig så jeg er ikke den som går i tog for å støtte drap.

 

 

CATO: nei, men her til lands er nordmenn mer tydelig i kampen mot slike ting. Det er ihvertfall mitt inntrykk!

 

Nå snakker jeg mere om de muslimer som befinner seg i utenfor krigsherja områder. Men som bor i trygge land.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Når en selvmordsbomber blåser seg sjøl og mange andre uskyldige med seg i lufta, hører vi da fra mange andre muslimer som roper høyt at "Dette støtter vi ikke" ? Nei, jeg får inntrykk av de er så stille som små mus, og jeg har den i meg at den som tier, samtykker..

 

Så er det noe rart i at muslimer blir ett forhatt folkeslag?

 

"Det er et sikkert faktum at ikke alle muslimer er terrorister, men det er like sikkert, og ekstremt smertefullt, at nesten alle terrorister er muslimer"

 

 

Jeg vet ikke helt, kan hende jeg har gått glipp av store demonstrasjoner eller bevegelser der muslimer kommer sammen og sier at dette er uakseptabel oppførsel..?

 

At muslimer blir ett forhatt folkeslag? Muslimer er en religiøs gruppe, ikke noen etnisk gruppe. Det finnes muslimer som er mindre religiøse enn mange nordmenn er, og det finnes hardcore al-qaida-sympatisører. Men at folk blir mer og mer skeptisk til muslimer generelt er forståelig, til dels på grunn av alle terrorhandlingene begått av muslimske terrorister, og til dels på grunn av fokuset media retter mot nettopp disse. Så der er jeg enig med deg, det er ikke noe rart at fok blir skeptiske til muslimer. Jeg synes derimot det blir feil å skjære alle over en kam. Jeg vet at det er veldig mange muslimer i Norge som egentlig ikke bryr seg noe særlig om verken integrering, omgang med nordmenn eller i det hele tatt å yte noe tilbake til landet som tok dem inn. Men det finnes også muslimer i Norge som er uendelig takknemmelige for at de fikk komme hit, som kler seg vestlig og oppfører seg deretter. Mange muslimer tar også avstand fra både selvmordsbombing og henrettelser av gisler.

 

Dessuten, folk i Norge, og Vesten forøvrig, har vel aldri vært så lite engasjert som de er idag. Hvor mange demonstrasjonstog er det i disse dager? SOS-Rasisme har en del, til dels forståelige, til dels helt ubegripelig tøvete demonstrasjoner nå og da, men det er som oftest det ekstreme venstre som organiserer demonstrasjoner. Den jevne nordmann gidder ikke engasjere seg i ting lengre. De sitter heller på veggaviser eller debattforum slik som dette og skriver innlegg. Jeg er en av dem.

 

Men jeg støtter startinnlegget, det hadde vært på sin plass med en demonstrasjon mot konevold, kjønnslemlesting, selvmordsbombing og andre forbrytelser som unnskyldes i religionens navn. Men det er ikke overraskende at ingen demonstrerer.

Lenke til kommentar

ja, skulle vel skrevet gruppe religiøse istedet ser jeg. Ja jeg synes det er på tide at de muslimer som ikke støtter slik handlinger og ugjerninger (ikke bare terror) står på og roper høyt og tydelig at de ikke støtter dette!

 

Akkurat som OJ sier så bra her i slutten av denne lille talen sin..

 

Lenke til kommentar
ja, skulle vel skrevet gruppe religiøse istedet ser jeg. Ja jeg synes det er på tide at de muslimer som ikke støtter slik handlinger og ugjerninger (ikke bare terror) står på og roper høyt og tydelig at de ikke støtter dette!

 

Akkurat som OJ sier så bra her i slutten av denne lille talen sin..

Gjett hvorfor Jespersen nevner trippeldrap, svindel og gudene vet hva ...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det fler nordmenn her enn muslimer, men muslimer kunne gjort enkelte stunt for å tilbakestille disse fordommene eller mistankene "folk" har mot dem. Som og arrangert tog for å vise at ikke alle muslimer godta dette og at dette ikke representerer hva de mener og står for. Jeg mener, det er jo kun til deres eget beste.

 

Alle sier "ikke ta alle under en kam" hele tida, men faktumet er at folk gjør det etterhvert når de stadig leser om nye ting som har blitt begått, æresdrap osv.. Sånt skaper anspenthet om man bare er tyst. Er slik jeg har inntrykk av ihvetfall.

 

Noen som vet om det har blitt arrangert noe sånt før?

 

Thlom: sikkert fordi han også sitter inne med "den som tier, samtykker"

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Thlom: sikkert fordi han også sitter inne med "den som tier, samtykker"

Er du også for trygdesvindel, trippeldrap, kattemord og vinyltyveri siden du ikke tar avstand fra det? Eller gjelder dette bare muslimer?

 

Jespersen snakker ikke til muslimer, han snakker til deg ...

Lenke til kommentar

Undersøk det her litt før du braser rundt. Det er jo ikke slik at jeg har ansvar for alle handlinger enhver nordmann velger å begå og jeg syns dette skal gjelde alle andre også muslimer

 

Men hvis du lurer på hva hva "muslimer" i Norge mener, så sjekk ut Islamsk Råd sine hjemmesider.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Flere ganger har det vell blitt poengtert fra bla. Raja at muslimer ikke skal behøve å stå skolerett for å bevise at de ikke støtter terrorisme i Norge. Jeg mener på den annen side at når man kommer til ett land og får bo der burde man kanskje trå litt varsomt og ta avstand fra de grusomheter som "dine egne" begår. I allefall når man tar seg tid til demonstrasjoner mot karikaturene og den vestlige ytringsfriheten.

Lenke til kommentar

 

 

Han snakker til muslimene sier han. Hva mener du, "siden jeg ikke tar avstand fra det?" Selvfølgelig tar jeg avstand fra det, men det er muslimene som er under lupen når det gjelder dette, og da må de jo reise seg opp og si det tydelig.

 

Jeg tror at et ordentlig pr. stunt fra muslimske kvinner og menn etc. hadde hjulpet dem. Det hadde dempet litt av uroa og fordommene.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...