Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke bilder i rekkefølge når de lastes fra minekort til datamaskinen?

Anbefalte innlegg

Ja!når kortet mitt er fullt så tar jeg det ut av kameraet å setter det i minnekort leseren,deretter åpnes programmet nikon transfer og jeg overfører bildene,

det rare er at bildene legges ikke i den rekkefølgen jeg tok dem i,dvs la meg si at jeg tar 10 bilder av en båt etter hverandre så tar jeg 20 bilder av en bil etter rekkefølge,på kameraet er de fortsatt i rekkefølge,men inne på data maskinen når jeg høyreklikker på første bilde og velger preview så kommer bildet av båten,men så kommer ikke bilde 2 av båten,da kommer det bilde av bilen eller noe annet,de ligger i allefall ikke i rekkefølge slik de gjorde i kameraet!jeg har stilt inn kameraet til å lagre både i jpg og raw hva skjer???????????????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det som sjer er at du har sletta bilder på kameraet. På nyere kameraer vil det siste bildet du tok "hoppe over" til der bildet du sletta var, noe som fører til komplett kaos... Skjønner ikke hvorfor det har kommet en sånn funksjon. Fungerer ikke sånn på det gamle kameraet mitt :love:

Lenke til kommentar

Bildene kommer ikke i den rekkefølgen jeg tok dem i selv om jeg ikke slettet 1 eneste bilde av hundre,de kommer fremdeles ikke i rekkefølge!dette er første gang jeg har opplevd,har hatt mange digitale kameraer før,kompakt og speilreflex

Jeg fatter ikke bæra

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Bildene kommer ikke i den rekkefølgen jeg tok dem i selv om jeg ikke slettet 1 eneste bilde av hundre,de kommer fremdeles ikke i rekkefølge!dette er første gang jeg har opplevd,har hatt mange digitale kameraer før,kompakt og speilreflex

Jeg fatter ikke bæra

Du overfører bildene med Nikon Transfer. Men hvilket program bruker du etterpå for å se gjennom bildene?

Dersom du bruker ViewNX må du sjekke hvilke innstillinger du har gjort for sortering av bildene. Trykk på knappen [sort A,B,C]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har samme problem med mitt d300.

I mange tilfelle er det ikke noe problem, men hvis jeg skal døpe om filnavnene ved overføring, vil sekvensnummerne ikke stemme i det hele tatt.

Ofte kommer f.eks de tre siste bildene jeg har tatt først, deretter resten (i korrekt rekkefølge)

Problemet er det samme i både Nikon Transfer, Bridge og Windows egen bildeoverfører.

Også om det ikke er slettet noe underveis på kortet.

Lenke til kommentar

Problemet oppstår når kameraet mitt står på Mass Storage.

Prøvde å stille om til MTP/PTP (multimedia og picture transfer protocol) under USB i setup-menyen.

Da løste problemet seg, og bildene ser ut til å komme i rett rekkefølge.

I Mass Storage funker minnekortet som en usb-minnepinne.

Denne må brukes til å oppdatere firmware og laste inn picture controls.

(MTP/PTP-funker,i følge manualen, vistnok ikke i windows2000)

Vet ikke hvilke menyer du har på gx-10 (Itw), men det er kanskje noe tilsvarende?

Men uansett mener jeg det er feil at bildene ikke skal komme i rekkefølge i Mass storage også da. Har ikke vært borti det på andre kameraer nei..

Men så lenge det funker i MTP/PTP får jeg være fornøyd.

Edit: trykkleif

Endret av lysmann
Lenke til kommentar

Dette kan jo være så enkelt som hva bildevisningsprogrammet sorterer bildene etter!

Alle slike program kan jo sortere rekkefølgen etter filnavn, dato&klokkeslett, størrelse osv...

Har man først valgt "feil", blir det værende der til man velger en annen sorteringsmetode.

Sjekk det du :)

Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om visning og sortering, men rekkefølgen bildene blir oversendt fra kamera. Dette skaper problemer ved omdøping av filnavn, med tanke på sekvensnummerering.

Har prøvd Bridge, Nikon Transfer og Windows filbehandler. Samma over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Her er det ikke snakk om visning og sortering, men rekkefølgen bildene blir oversendt fra kamera. Dette skaper problemer ved omdøping av filnavn, med tanke på sekvensnummerering.

Har prøvd Bridge, Nikon Transfer og Windows filbehandler. Samma over hele fjøla.

Beklager. Svaret mitt var til trådstarter.

Håper du finner ut av ditt problem også.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det om du overfører bildene til PC med ren filoverføring, og importerer fra PC? Er det noen setting for sortering i Nikon Transfer ved overføring som kanskje overstyrer de andre programmene også?

Edit: Har dere vurdert å bruke originalt filnavn i sekvensnummerering i stedet for et tilfeldig tall? Det kan jeg velge i hvert fall i ymse forskjellig programvare - og det vil løse problemet deres (F.eks. Syden2008_DSCN1111.nef/.jpg).

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Skal teste det ut ved neste overføring.

Problemet for meg løste seg ved å bruke PictureTransferProtocol PTP istedet for Mass storage. (Setup-menyen i D300) Da kommer bildene fra kamera i korrekt rekkefølge, og nummerering funker brillefint.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det om du overfører bildene til PC med ren filoverføring, og importerer fra PC? Er det noen setting for sortering i Nikon Transfer ved overføring som kanskje overstyrer de andre programmene også?

Edit: Har dere vurdert å bruke originalt filnavn i sekvensnummerering i stedet for et tilfeldig tall? Det kan jeg velge i hvert fall i ymse forskjellig programvare - og det vil løse problemet deres (F.eks. Syden2008_DSCN1111.nef/.jpg).

Testet.

Stilte tilbake til Mass Storage, og overførte ved hjelp av filbehandleren ctrl+a ctrl+c til PC. Ved import og renameing kom bildene i korrekt rekkefølge.

For meg virker det som bildene kommer i feil rekkefølge fra kamera. Dvs nesten korrekt rekkefølge. Ser at de tre siste bildene kommer først, deretter alt ok.

Litt pussig, for dette har jeg ikke sett på andre kameraer eller minnekortlesere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...