Gå til innhold

Nikkor fast objektiv til D40

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært på utkikk etter et teleobjektiv, men er veldig usikker på om jeg faktisk trenger det. Det jeg derimot ønsker å kjøpe for å leke meg med er et fast objektiv. Manuell fokus vil jeg gjerne ha, noe som ikke begrenser søket mitt noe særlig med tanke på AF-S objektiver.

Pris må være under 2000,- og jeg har sett på disse to;

Nikkor 50mm f/1.8

Nikkor 28mm f/2.8

Jeg er usikker på hvilken som er best for meg. Har prøvd å sette 18-55mm på 50mm og synes det er helt greit, men litt mer vidvinkel hadde vært kjekt til f.eks trange plasser. Men vil 28mm bli for langt unna igjen?

Noen kommentarer angående dette? Nikkor 50mm ligger på topp akkurat nå pga. pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kommer an på hva du skal bruke den til. Jeg har lekt med en 35 f/2 de siste dagene. Superdupert objektiv med herlig manuellfokus.

Skal bruke den til alt mulig(generell foto kalles det vel). Tenkte jeg skulle prøve meg på områder jeg ikke har vært på enda, f.eks konsert og portrett?

Mangelen på autofokus bryr jeg meg lite om da manuell fokus er mye artigere og nesten en grunn i seg selv til at jeg kjøper det. 18-55mm har en latterlig fokusring på tuppen av hylsa som er ubrukelig.

Må også nevnes at nesten alle mine bilder tatt hittill ligger et sted mellom 40 og 55mm.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Da bør 35mm være det riktige for deg.

Den går desverre utenfor budsjettet mitt.

Hvis jeg kjøper 50mm for 1000,- hos japan photo så kan jeg også slenge på en Nikon SB-400. Ken Rockwell snakker pent om den. Eller noe annet tilbehør.

edit; tror jeg går for 50mm nå, så får jeg se hva slags tilbehør jeg trenger etterhvert. Takk.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

35 mm er ikke så dyr via ebay. Forøvrig vil jeg fraråde deg å kjøpe en sb400 dersom du planlegger å bli god på blitsbruk. Dersom du legger i litt mer penger kan du kjøpe en sb600 som er en mye mer fleksibel og anveldelig blits.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å kjøpe brukt eller ved bruk av ebay. Jeg har aldri kjøpt brukt, og kommer nok aldri til å gjøre det. Vet ikke hvorfor, men får en rar følelse av å bruke noe som andre har eid før meg.

Kjøper 50mm nå, og sparer til SB600. Sounds like a plan?

Lenke til kommentar

50mm er også et finfint objektiv. 50mm 1.8 går jo for å være et av de skarpeste objektivene Nikon leverer. Jeg venter faktisk på et eksemplar selv. Men det kan nok bli litt trangt til "hverdagsfotografering"

Spar til en sb600 du. Det blir mye rimeligere i lengden.

Lenke til kommentar
KR snakker pent om D40 også... Nothing personal...

Det er jo strengt tatt pga. D40 er et fint kamera. Det er en bra start inn i speilrefleks verdenen med alle funksjoner en "amatør" trenger.

Selvom du har behov for noe bedre og mer solid betyr det ikke at D40 er dårlig.

50mm er også et finfint objektiv. 50mm 1.8 går jo for å være et av de skarpeste objektivene Nikon leverer. Jeg venter faktisk på et eksemplar selv. Men det kan nok bli litt trangt til "hverdagsfotografering"

Spar til en sb600 du. Det blir mye rimeligere i lengden.

Hverdagsfotografering kan være så mangt, men jeg tror 50mm vil passe meg. Da gjenstår det bare å trykke på "Bekreft bestilling" :)

edit; et lite spørsmål bare. Skal jeg kjøpe med solblender til 250,-?

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
KR snakker pent om D40 også... Nothing personal...

Det er jo strengt tatt pga. D40 er et fint kamera. Det er en bra start inn i speilrefleks verdenen med alle funksjoner en "amatør" trenger.

Selvom du har behov for noe bedre og mer solid betyr det ikke at D40 er dårlig.

Det er liiiite...

Lenke til kommentar

Ja, du skal kjøpe solblender. Til alle objektivene dine. Jeg har aldri vært uten solblender til noen objektiver, og ville aldri ha vært det heller. Men se om du får tak i en av de fabelaktige alu-solblenderene Nikon lagde til sine manuelle objektiver brukt. Selv om du ikke liker brukt utstyr, så svarer det seg når du får bedre solblendere brukt enn nytt. Jeg har to slike som jeg bruker til all fastoptikken min. Zoomen ble levert med en solblender. Jeg bruker samme alu-solblender til både 28 og 50mm, og en annen til 105mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...