krister461 Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) Hei, jeg tar mye bilder når jeg er på reise, og ønsker meg en løsning der disse blir mer eller mindre automatisk geotagget. Jeg har funnet følgende alternativ hos komplett: GlobalSat DG-100 USB GPS (800,-), men skulle gjerne funnet noe billigere. Jeg fant følgende på ebay: i-gotU GPS (Ca. 250,-), men etter å ha lest noen tester er jeg rimelig skeptisk. Har også funnet denne: Gosget S1 GPS (Ca. 300,-), men den finner jeg ingen informasjon om. Noen som har noen erfaringer/tips å dele rundt dette? (Har forøvrig et Canon 30D) Endret 3. september 2008 av krister461 Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 3. september 2008 Forfatter Del Skrevet 3. september 2008 Var ikke så mye hjelp å få her nei. Men nå har jeg fått meg en Nokia E66 med GPS. Tenkte å bruke denne. Ser den har trial på et program som heter SportsTracker som kan lagre ruter i GPX, noe som igjen burde latt meg bruke loggen til å geotagge bilder tatt i samme tidsrom. Noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 Siden jeg liker å ha diskusjoner med meg selv, kan jeg like godt fortsette. Har fått dette til. SportsTracker er gratis og man kan ta opp ruter man har gått og eksportere til GPX. Litt tungvint siden man må eksportere rute for rute. Deretter bruker jeg gratisprogrammet GPicSync til å tagge bildene mine med GPS-posisjon basert på GPX-loggene. Dette kan dessverre bare ta en logg av gangen, men det får jobben gjort. Jeg testet også litt med Downloader Pro som tar flere GPX-logger, men dette ville ikke fungere av en eller annen grunn. Fortsatt en tungvint prosess, men ganske kult at jeg kan bruke mobilen til geotagging. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Høres bra ut, jeg har en Garmin treningsgps der jeg kan lagre waypoints etc, skal gjøre et forsøk på det du beskrev. Takk for informasjonen Edit: Funka jo fint det! Jeg bare eksporterte en GPX-fil fra Motionbased, som er treningsloggen på nett, og fulgte instruksjonen på http://code.google.com/p/gpicsync/wiki/GettingStarted Måtte bruke "0" på tidssonejusteringen, kanskje fordi jeg allerede har satt norsk tid i kameraet. Ingen grunn til å kjøpe seg dyr kamera-gps nå, hurra! Endret 4. september 2008 av abraxa Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Sony har jo en artig sak; men den er ikke billig. Det kan se ut som om den kun er for Sony kameraer, men den kan brukes av alle. Tom Lenke til kommentar
KHE Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Siden jeg liker å ha diskusjoner med meg selv, kan jeg like godt fortsette. Har fått dette til. SportsTracker er gratis og man kan ta opp ruter man har gått og eksportere til GPX. Litt tungvint siden man må eksportere rute for rute. Deretter bruker jeg gratisprogrammet GPicSync til å tagge bildene mine med GPS-posisjon basert på GPX-loggene. Dette kan dessverre bare ta en logg av gangen, men det får jobben gjort. Jeg testet også litt med Downloader Pro som tar flere GPX-logger, men dette ville ikke fungere av en eller annen grunn. Fortsatt en tungvint prosess, men ganske kult at jeg kan bruke mobilen til geotagging. Der er også et program OziPhotoTool som sammenligner tidspunkt i loggen med tidspunkt i EXIF. men du må jo fremdeles exportere denne gpx-filen da... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 4. september 2008 Forfatter Del Skrevet 4. september 2008 (endret) Tomsi: Vil tro den Sony'en fungerer på alle kameraer, da den trolig fungerer på samme måte som de jeg linker til i første post. KHE: OziPhotoTool ser ut til å gjøre det samme som GPicSync, men jeg kan teste om det har andre fordeler... edit: OziPhotoTool vil bare ha .plt-filer, ikke gpx virker det som... Endret 4. september 2008 av krister461 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Siden jeg liker å ha diskusjoner med meg selv, kan jeg like godt fortsette. Har fått dette til. SportsTracker er gratis og man kan ta opp ruter man har gått og eksportere til GPX. Litt tungvint siden man må eksportere rute for rute. Deretter bruker jeg gratisprogrammet GPicSync til å tagge bildene mine med GPS-posisjon basert på GPX-loggene. Dette kan dessverre bare ta en logg av gangen, men det får jobben gjort. Jeg testet også litt med Downloader Pro som tar flere GPX-logger, men dette ville ikke fungere av en eller annen grunn. Fortsatt en tungvint prosess, men ganske kult at jeg kan bruke mobilen til geotagging. Dette virker som akkurat den løsningen jeg har vært på utkikk på til N95'en min. Mange takk for tipset! Lenke til kommentar
Victorino Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvor presis er denne E66'en? Koster det å ha A-GPS påslått? Evt. koster vanlig GPS noe med denne telefonen? Vurderer å kjøpe for bruk til jogging og sykling:-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Hvor presis er denne E66'en? Koster det å ha A-GPS påslått? Evt. koster vanlig GPS noe med denne telefonen? Vurderer å kjøpe for bruk til jogging og sykling:-) Gps "global posisjonering system" er en gjeng med satelitter som sender ID.singnaler og en tidsprereferanse som mottakere "i ditt tilfelle E66" benytter for og kunne stadfeste posisjon,disse mottakere bruker informasjonen til og utregne avstanden til minimun 3 satelitter på grunlag av det finner mottakere riktig posisjon.Denne informasjonen blir sendt uavbrutt fra satelitter døgnet rundt og er gratis og motta."som en vanlig radio" Om mobilselskaper på en eller annen måte kan ta betalt for denne gratise tjenesten,det vet jeg ikke. Edit: hvor presis en satelittmottaker er ,er avhengig av hvor ofte den oppdaterer seg mot satelitter og hvor mange satelitter den bruker samtidlig,normalt i dag er 12 satelitter. Endret 7. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har en slik, iBlue 747. Funker fint, men du må laste ned GPX fila og sammkjøre dem selv etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå