Gå til innhold

BK: Kattebilder / nytt objektiv


Anbefalte innlegg

Esjameg enda flere dyrebilder :mad:

 

Kunne ikke dy meg :) har endelig fått tid til å teste den nye Canon 100-400 IS som jeg kjøpe i begynnelsen av uka.Tok noen snapshot ute nå i kveld,og synes objektivet viser at det kan brukes til noe.

Så ville gjerne dele gleden med noen andre.

 

Bildene er tatt håndholt på Ca 6meter,brukte 400mm F6.3 Iso200 og i AV innstilling.Har også justert horisont,cropet litt og dratt litt i spakene "oppskarping".

 

Komposisjon :hmm: Har prøvd å ta hensyn til det,men kom gjerne med forslag er vel helst skarpheten/dof og sånt jeg lurer på.

 

Lukkertid på: 1/160 sec.

 

post-151946-1214769566_thumb.jpg

 

Lukkertid på: 1/80 sec.

 

post-151946-1214769594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns også nummer to er det beste, men det er dessverre ikke like skarpt som det første. Men om dette er dine katter så byr vel sjansen seg igjen? :)

 

 

Bilde 2 hadde vært kjempebra, men det er ett eller annet rart med det, ser ut som om du har brukt en rar oppskarpingsmetode eller noe sånn... klarer ikke helt sette fingern på det

 

 

Var nok litt mye masking der ja,legger ut en ny versjoner "større størrelse" så får dere se skarpheten i øynene.

 

post-151946-1214775669_thumb.jpg

 

Jeg må bare henge meg med på de andre talerne her - bilde nr2 kunne vært meget, meget bra- Om bare fokus hade sittet - skjønt det er ett eller annet og som ikke stemmer helt, mulig det er kraftig beskjært ?

 

400mm på 6 meters avstand ? en nok ikke mye beskjært :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Denne tråden har gått meg hus forbi.

 

Disse katte-bildene er et par hakk bedre enn "se her er katten min" bilder.

 

Førstemann virker litt bøs; ser ikke ut til å like situasjonene helt ;) SKulle likt å sett litt større dybdeskprhet, men ikke for mye.

 

Men det er det siste bildet som jeg liker best; katten ser ut som den ikke karer å bestemme seg om den er skremt eller nysgjerrig. Pent innrammet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Disse katte-bildene er et par hakk bedre enn "se her er katten min" bilder.

Ja, takk og pris for at noen forstår at dette er et fotoforum, og ikke et forum for husdyrelskere. Bilder som bare viser frem et dyr hører ikke til i BK. Et mikrogram kreativitet er et minimum av det vi kan forlange. Snapshots uten tanke på andre fotografiske kvaliteter enn at det er skarpt er ikke noe å se på for andre enn de som digger katter. Jeg synes det er rart at ikke folk forstår at det må ligge litt tanker bak et bilde som presenteres i en bildekritikk. De som legger ut solnedganger har i alle fall forsøkt å ta et bilde som er pent, dvs at de har tenkt på fotograferingen. Det er kun mulig å gi kritikk til de som har vurdert sitt eget bilde som et fotografi med tekniske kvaliteter som man ønsker vurdert, for å få vite hvor vellykkede deres fotografiske tanker er.

 

Edit: Og det synes at du er blant de som skjønner at dette er en BK, for jeg er enig med andre at det andre bildet er et ok fotografi. Det første er litt typisk, men det er i hvertfall et forsøk på å få til et godt bilde, ikke å vise frem en fin katt.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Nr 2 er kult - liker godt hvordan kattungen titter frem. Pent lys også! Dessverre har du vært litt for optimistisk i forhold til hvor stø henda dine er - det er ikke heeelt skarpt og jeg tror ikke mer USM vil gjøre jobben. Prøv ISO 400 neste gang, det er lettere å fjerne støy enn bevegelsesuskarphet :)

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener,kan du forklare det litt bedre.

 

Hvordan USM skal ha påvirkning av bevegelseuskarphet,eller er det dof du mener :hmm: blir ikke helt enig med meg selv hva du vil fram til.

Så en mer omstendig forklaring vil nok hjelpe meg til og bli en bedre fotograf.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det ser ut som om bildet var littegranne uskarpt pga bevegelseuskarphet. Du har gjort en heltmodig innsats, men selv Guder (eller Gudinner) klarer ikke 400mm på 1/80sek. I etterkant synes jeg det ser ut som om du har brukt ganske mye oppskarping for å kompensere for det litt uskarpe bildet. De skarpe områdene bærer litt preg på det når jeg pixel-peeper (fy på meg!). Jeg syntes i utgangspunktet (altså det første bildet) at værhårene så litt merkelige ut, og når jeg ser på snuten i 100% så ser jeg også at den ser litt prosessert.

 

Om du hadde brukt ISO 400, så hadde du jo skutt på 1/160 sek - og da blir det endel mindre uskarphet men litt mer støy. Det er lettere å fjerne litt støy enn å fjerne litt uskarphet.

 

Sånn er det iallefall jeg har oppfattet det hele gjennom noen år som hobbyist :)

 

Edit: Ser at du har IS nå, men jeg tror uansett at 1/80sek på 400mm kanskje er litt hit-n-miss. Det første bildet er jo knallskarpt :)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
quote

 

Er enig med deg der,er ikke akkurat optimalt og bruke 1/80 sec lukker på 400mm handholdt.

 

Bilde 2 i førsteposten var nok litt vel herpet i LR :)

Når jeg bruker AV innstilingen på kameraet så har jeg ikke så mye kontroll på lukkertider,spesielt når man bare har noen få sekunder på seg og forevige motivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...