IceFox Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Etter å ha funnet en fin fluelocation 30m unna huset mitt, var det på tide å prøve på en "Mr. Olsen". Egentlig ikke så mye å si. Fyr løs! EXIF: 105mm, f/8, 1/100 sek, ISO 400. EDIT: La på ramme. Endret 27. juni 2008 av IceFox Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Flotte farger. Virkelig. Jeg likte også at du ikke har kommet så nært på flua, men fortsatt har behold det noe ensartede grønne bakteppet. Flua virker da mindre og mer ubetydelig, selv om den er stor nok til at man kan se detaljene. Fin balanse mellom det tekniske og komposisjon altså. (selv om flua muligens er bittelitt ute av fokus?) Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Tror faktisk jeg var på så godt som 1:1 her. Uten mellomringer kommer jeg ikke særlig nærmere. Mulig den er ørlite ute av fokus, dessverre. Møkkvanskelig! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Et veldig bra makrobilde dette her, men er det en uskreven regel her på bildekritikken at _ALLE_ makrobilder av fluer må ha engelsk overskrift? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Ja, en særdeles formel avtale mellom meg og Marius. Neida... Er generelt veldig lite flink til å lage tittel på bildene mine, så dette var det beste jeg fant på. Bedre enn Flue i regn... Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 hehe, mitt første makrobilde av en flue jeg poster her skal ha spansk overskrift, det er sikkert og visst. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 hehe, mitt første makrobilde av en flue jeg poster her skal ha spansk overskrift, det er sikkert og visst. Gleder meg til det - motivet må jo da være flue eter dritt Jeg likte også dette bildet; blir liksom litt mer flue i sitt rette miljø istedet for en nærstudie. Men hvorfor må dere ha disse forbaskede fæle rammene ? Er det en uskreven regel blandt insekt-macro mafian ? Tom Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Ett vakkert bilde, som desverre ikke treffer helt på fokus. Men bildet kunne blitt mye bedre om flua hadde vært vendt mot oss og ikke fra oss.. hehe, mitt første makrobilde av en flue jeg poster her skal ha spansk overskrift, det er sikkert og visst. Tja - da skal jeg jammen komme deg i forkjøpet hehe, mitt første makrobilde av en flue jeg poster her skal ha spansk overskrift, det er sikkert og visst. Gleder meg til det - motivet må jo da være flue eter dritt Jeg likte også dette bildet; blir liksom litt mer flue i sitt rette miljø istedet for en nærstudie. Men hvorfor må dere ha disse forbaskede fæle rammene ? Er det en uskreven regel blandt insekt-macro mafian ? Tom I don't Endret 27. juni 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 "Vuela a la lluvia" Ble veldig fint der der. Bra gjennomført bilde. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Posta først uten ramme. Denne type makrobilder ser bare mye bedre ut med ramme. Kan ikke noe for det. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Syns du traff bra jeg. Klarer ikke å si noe som fokusen på denne skjemen, men ser ut for meg som om du traff rett på. En ting jeg lurer på: Hvordan vil bildene bli hvis du (og Olsen) minsker blenderen litt slik at hele flua kommer i fokus? Vil det rett og slett ikke bli lys nok? Det ser jo ut som om du har litt iso å gå på.. Kan være det bare er meg, men syns DOF blir i smaleste laget på endel av fluebildene vi har sett de siste dagene(, men så har ikke jeg peiling heller da! ). Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Icefox som klarer å ha ISO 400, f/8 og 1/100 kan gå på mindre blender. Jeg må ha ISO 1600 for å få f/8 og 1/40 ! Hvordan i helvette er det mulig at jeg får så lite lys?! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Icefox som klarer å ha ISO 400, f/8 og 1/100 kan gå på mindre blender.Jeg må ha ISO 1600 for å få f/8 og 1/40 ! Hvordan i helvette er det mulig at jeg får så lite lys?! Det kan ha med lysforholdene å gjøre - eller så er det en feil på D300-en. Du bør nok teste ut litt mer og sammenligne med D200. Ta bilde av samme motiv (noe enklel som holder seg i ro) med samme belysning og objektiv og innstillinger. Manuelle innstillinger og stativ høres ut som en plan. Tom Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Dette likte jeg. Ikke rotete i det hele tatt og bakgrunnen ble veldig lys og fin. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 - "Why does it always rain on me, is it because I lied when I was seventeen?...." Pent bilde... Dette er absolutt noe å være stolt av! Liten pirk: Personlig ville jeg likt om du croppet litt... Fluen ble i minste laget... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Mange som synes jeg bør croppe, men litt usikker på hva jeg vil. Som nevnt liker jeg at man ser litt omgivelser, og ikke kun et nærstudie av flua. Det blir mer en helhet hvor flue "tilfeldigvis" gjør bildet. Kan også sies at jeg er litt redd for crop grunnet at den er litt ute av fokus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg er enig at det er bra at vi får se en del av omgivelsene. Er usikker på om det blir for mye her. Må nok se på bildet et par ganger til. Det forrige var akkurat passe i mine øyne. Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Det forrige? Fly on edge, altså? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Dette var jo ikke mindre enn steike bra - macrofotografering er uncharted territory for meg, og dette var jo en gnist, for å si det sånn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå