AnQ Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Sikkert mange andre som har sendt sånn her før men er det noen som har ein guide på nett som eg kan lese og lære Javascript av? må være så simple som mulig siden eg har aldri gjort noe med pogrammering før. Har enklig alltid intrisert meg for pogrammering men aldri funnet ei grei guide å lære fra. Takk på forhån^^ Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Tittet litt rundt, og fant denne: http://www.help4web.net/webmaster/Java/New...sGuide/toc.html Kanskje den er bra? (Edit: Hehe, ser at den er fra 1996, så kanskje du har lyst på en nyere) Hvis du programmerer javascript og for eksempel plutselig har glemt hvordan try - catch skrives i javascript vil jeg anbefale denne siden: http://www.w3schools.com/js/default.asp Den inneholder en javascript-guide, dessuten synes jeg denne siden er veldig praktisk å slå opp på, fordi menysystemet er veldig oversiktlig og greit. Endret 27. juni 2008 av magicgunnar Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Kjøp ein bok, kan du ikkje HTML så anbefales det å lære seg det først før ein begynner med javascript, men det er ikkje naudvendig. Anbefaler Head First HTML og Head First Javascript for nybegynnere. Lenke til kommentar
___ Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Sikkert mange andre som har sendt sånn her før men er det noen som har ein guide på nett som eg kan lese og lære Javascript av? må være så simple som mulig siden eg har aldri gjort noe med pogrammering før. Har enklig alltid intrisert meg for pogrammering men aldri funnet ei grei guide å lære fra. Takk på forhån^^ Skal man lære seg å programmere bør man iallefall ikke begynne med JavaScript. Som 'språk' er det noe av det råtneste som finnes. Med JavaScript er du dessuten låst til nettlesere, siden JavaScript-kode i praksis bare kan kjøres innenfor disse. Men er det i denne verdenen du ønsker å være, og trenger en bra guide, så vil jeg anbefale W3Schools sin tutorial på http://www.w3schools.com/JS/default.asp Jeg har aldri brukt denne selv, ei heller vet jeg hva de går igjennom, men jeg regner med at det ihvertfall ikke er dårligere lagt opp enn andre ting man finner på W3Schools. Werner Lenke til kommentar
AnQ Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 Tusen takk alle sammen! Eg tror kanskje eg begynner å lese litt på HTML som siDDIs anbefalte. Wernie: er det noe lettere språk å lære da enn Javascript som man kan ha det gøy med? som sagt eg er ny innen dette så har ikkje så stor kunskap om dette. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Tusen takk alle sammen! Eg tror kanskje eg begynner å lese litt på HTML som siDDIs anbefalte. Wernie: er det noe lettere språk å lære da enn Javascript som man kan ha det gøy med? som sagt eg er ny innen dette så har ikkje så stor kunskap om dette. Tror kanskje jeg ville anbefale deg å ta en titt på PHP. Kan bare slutte meg til Wernie når det gjelder javascript. Feilmeldingene du får ut av det er generelt dårlige, det oppfører seg forskjellig i ulike nettlesere og om du ser på aktiviteten på dette forumet, så er det generelt vanskeligere å få svar på spørsmål man har om javascript enn om f.eks php. Men til sitt bruk er selvsagt javascript et greit verktøy å bruke. Siden som Wernie nevnte: http://www.w3schools.com/default.asp har stort sett guider til alt, også php. Den største forskjellen mellom javascript og php er at om du har en webside du skal vise til en bruker, så vil javascripten kjøre på brukerens maskin, mens php vil kjøre på den serveren du har lagt ut siden på. Skal du lage en avansert internettside vil du kanskje bruke begge deler, pluss endel html (som ikke er et programmeringsspråk). Hvilket programmeringsspråk du bør bruke er egentlig avhengig av hva du skal lage, men om du ikke vet helt hva, og bare vil leke, vil jeg nok anbefale deg php. For å kjøre php-kode trenger du enten en server med apache og php installert, eller du kan installere f.eks wamp på datamaskinen din. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Lettere å lettere, det som er vanskeligst for en nybegynner når det kjem til programmering å få til det første programmet alle starter med(Hello World). Kan ein litt HTML og liker å jobbe med noko som gir visuelle resultater så er Javascript ein god start. Alt du gjør er å lagre ein html fil også åpne den i nettlesaren eksempel: <html> <head> <title>Javascript test</title> <script type="application/x-javascript"> alert("hello world!"); </script> </head> <body> </body> </html> Det å innstallere og å koma i gong med Java/.Net er ikkje lett for nokon som ikkje har vært borti programming før, sjølv om mange meiner at det er lekandes enkelt. Spesiellt sidan det er så mykje *skallkode* som lett forvirrer ein nybegynner. Javascript fungerer ganske bra til meste på dei 3 forskjellige nettleserane, når ein kjem på eit litt meir avansert nivå så begynner IE å bli vanskeleg. Anbefaler sterkt å bruke Firefox med Firebug pluginen, den er veldig enkel å bruke og hjelper deg med å finne feil i koden mykje lettare. Endret 27. juni 2008 av siDDIs Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) JS er faktisk et elegant lite språk, men det er nok riktig at nettlesere sjelden byr på en god utviklingsplattform; særlig om du ikke allerede behersker html+css. Vær skeptisk til anbefalingen om PHP. Dette er selve definisjonen på et råttent makkverk av et språk. Nå er det riktignok blitt programmerere av oss som begynte med basic også, og det er bortimot like ille som php.. Endret 10. juli 2008 av Frank2004 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Heilt einig angående PHP! Å jobbe med PHP er som å rydde eit bomba hus. Det finnes mange forskjellige språk som er gode å starte med, så for all del ikkje velg PHP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå