Gå til innhold

Fotodugnad #5: En (u)skarp uke


Anbefalte innlegg

Beklager den litt korte fristen, men jeg synes vi skal bruke neste uke til å utforske skarphet. Det kan være å trene grunnleggende ferdigheter eller det kan være lek med dybdeskarphet.

 

Så jeg ønsker å utfordre dere til å utforske skarphet i bilder. Og da tenker jeg ikke på bruk av unsharp mask i bildeprogrammet ditt. Men se på de faktorene som gjør et bilde skarpt, samt se på hvordan brennvidde og blender påvirker dybdeskarpheten.

 

Her er en liste over ting som kan være til inspirasjon.

  • Tren på å holde kameraet så stødig som mulig.
  • Hvis mulig så bruk stativ og snorutløser (eller selvutløser).
  • Lær dere forhold mellom lukkertid og brennvidde. Hvor kort må lukkertiden være for at du ikke får bevegelses-uskarphet? Hvor mye hjelper bildestabiliseringen.
  • Hva er forholdet mellom blender og dybdeskarphet.
  • Hva er forholdet mellom brennvidde og dybdeskarphet.
  • Kanskje du vil øve på panorering ved å følge et motiv i bevegelse.
  • Hvor nærme kan du komme og fortsatt få motivet skarpt.
  • Kan bildet bli for skarpt?

Selv om det er mye teknikk her, så må dere også tenke på komposisjon og motiv; slik at det blir severdige bilder samtidig. Men perfekt trenger det selvfølgelig ikke være.

 

Er det noe som dere lurer på, så er det bare å stille spørsmål i denne tråden. Har dere noen gode linker rundt temaet, som kan være til inspirasjon, så må dere gjerne dele de med oss også.

 

Denne gangen skal dere prøve å levere et bilde for hver dag i uken; men klarer dere 3 bilder i løpet av uken så skal dere være fornøyd.

 

Det er ingen påmelding - det er bare å forsøke; får du det til, så er det bra, og du poster bildene i den angitte perioden. Klarte du det ikke, så er det ingen behøver å få vite det :)

 

Reglene er enkle:

  1. Du må være fotografen bak bildene og det skal være tatt i dugnadens periode.
  2. Denne dugnaden begynner mandag 30.06.08 kl. 00:00 og avsluttes søndag 06.07.08 kl 23:59:59.
  3. Du kan poste maks ett bilde per dag og bildet må være tatt for den dagen.
  4. Det opprettes en egen bildetråd for hver dag utfordringen gjelder.
  5. Når uken er omme, så opprettes en egen galleri-tråd hvor de som har levert minst 3 bilder kan legge ut sin egen favoritt.
  6. Bildene skal ikke være større enn 1024 piksler på lengste side.

For de oppmerksomme, så har jeg lagt opp løpet løst etter Kimare's uke50mm.

 

Husk at denne tråden fungerer også som diskusjonstråd. Les den nøye, særlig denne første posten.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spennende. Jeg har stort sett fri den uka, mulig dette blir min forsiktige fotodebut på forumet. Uansett en passende læreoppgave, jeg lurte senest for tre timer siden på om jeg skulle be etter oppgaver her.

Det synes jeg at du bør gjøre. Klarer du ta bilder i 3 dager så kan du være fornøyd. Tar du bilder hver dag, så kan du være strålende fornøyd.

 

Se litt på utfordringen og tenk deg ut noen motiver du som du vil prøve deg på, før du går ut og fotograferer. Ikke prøv på å gjøre for mange ting på en gang, da blir det som oftest bare surr.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hmm, må prøve å få vært med på denne.

Men altså det du vil er at vi skal eksprimentere med det som er å eksprementere med når det gjelder (u)skarphet, da vil det jo selvfølgelig bli mye søppel, så hva skal vi poste da?

Bildene vi har eksprementert med som ble gode med en tilfeldighet?

 

Litt spøk til side, syns det er flott initiativ du setter i gang her tomsi, disse fotodugnadene appelerer på en mye bedre måte til nybegynnere som meg i forhold til fotokonkuransen og kanskje tildels bildekritikken. Fotodugnadene gjør at ihvertfall jeg har gått ut med kameraet og måtte tenke på litt nye måter, ettersom hva utfordringen er. Selv om man kanskje ikke får mange tilbakemeldinger på bildene så er det å tenke litt mer i forkant vel så lærerikt. Håper du fortsetter med dette fremover :)

Lenke til kommentar

Tanken med utfordringen er at du skal lære deg/øve på noen teknikker som har med skarphet å gjøre. For nybegynnerne vil det vanligvis være å lære seg å holde kamera skikkelig, og bruke en rask nok lukkertid som hindrer bevegelses-uskarphet. De som har kommet seg litt videre vil kanskje eksperimentere med blenderen for å få stor dybdeskarphet eller lukkeren for å fryse bevegelser. Hva de erfarne pønsker på, har jeg ingen anelse om.

 

Tenk litt på hva det er som du føler deg usikker på, finn ut hvordan du kan øve på det. Du må gjerne bruke hele uken til å nå målet ditt; og bruke de enkelte dagene som dokumentasjonen.

 

Det som er vanlig, er å velge det bildet du er mest fornøyd med. Alternativt; det du er minst misfornøyd med.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt med her, jeg klarer ikke å forstå oppgaven helt. Er det det at jeg skal gå ut med kameraet og ta bilder på en ny måte som er poenget? Altså at jeg skal finne ut av og øve inn nye teknikker mens jeg tar bilder? For en som ikke bruker stativ er det jo enkelt, da er det jo bare å skaffe seg ett.. så er mye gjort. Men jeg bruker jo stativ av og til, så for meg er det ikke noe nytt. Panorering er jo en god idé. Det er jeg ikke vant med å gjøre. Men det blir jo litt vrient å forklare bildene man skal legge ut? Må jo nesten bli noe sånn som "Her har jeg prøvd med litt raskere lukkertid for å fryse objektet, og det var denne innstillingen som ga meg det beste resultatet"

Altså litt sånn som beskrevet i en post litt lenger oppe. Også lurer jeg litt på om det er sånn at om jeg velger å leke med panorering. Skal jeg da øve på akkurat det hele uka, og vise ved å legge ut bilder at det er fremgang?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt med her, jeg klarer ikke å forstå oppgaven helt. Er det det at jeg skal gå ut med kameraet og ta bilder på en ny måte som er poenget? Altså at jeg skal finne ut av og øve inn nye teknikker mens jeg tar bilder? For en som ikke bruker stativ er det jo enkelt, da er det jo bare å skaffe seg ett.. så er mye gjort. Men jeg bruker jo stativ av og til, så for meg er det ikke noe nytt. Panorering er jo en god idé. Det er jeg ikke vant med å gjøre. Men det blir jo litt vrient å forklare bildene man skal legge ut? Må jo nesten bli noe sånn som "Her har jeg prøvd med litt raskere lukkertid for å fryse objektet, og det var denne innstillingen som ga meg det beste resultatet"

Altså litt sånn som beskrevet i en post litt lenger oppe. Også lurer jeg litt på om det er sånn at om jeg velger å leke med panorering. Skal jeg da øve på akkurat det hele uka, og vise ved å legge ut bilder at det er fremgang?

Beklager at jeg er litt uklar her.

 

For det første, du kan gjøre forskjellige ting hver dag; du kan prøve flere ting i løpet av dagen også.

 

Hele poenget med utfordringen, er å få dere å tenke på hvilke ting som gjør at et bilde blir skarp eller uskarpt. For en del nybegynnere handler det mye om teknikk og forståelsen av hva lukkertid og blender påvirker. Får de mer erfarne, er det mer å leke med dybdeskarphet og utforske ting. Det kan være utforsking av et nytt objektiv, leke med panorering eller ta et sylskarp landskap.

 

Men hva du gjør hver dag, det velger du selv. Håper det klarner litt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Da er jeg med. Ja, men kunne du ikke endret det litt? Sånn at vi kan legge ut to bilder hver dag. For da kunne jeg f.eks. gjort det til en slags utfordring samtidig for meg selv. Jeg fikk en tanke nå på noe jeg fikk litt lyst til å prøve. Ikke panorering allikevel. Men om man f.eks. prøver å vise frem ett objekt på to helt forskjellige måter ved hjelp av å endre DOF, eller skarphet, om man vil?

Lenke til kommentar
Da er jeg med. Ja, men kunne du ikke endret det litt? Sånn at vi kan legge ut to bilder hver dag. For da kunne jeg f.eks. gjort det til en slags utfordring samtidig for meg selv. Jeg fikk en tanke nå på noe jeg fikk litt lyst til å prøve. Ikke panorering allikevel. Men om man f.eks. prøver å vise frem ett objekt på to helt forskjellige måter ved hjelp av å endre DOF, eller skarphet, om man vil?

Akkurat det med to bilder har jeg faktisk tenkt litt på; for i en slik øvelse som i har her, kan det faktisk være fornuftig med før/etter. Og da kan før bildet godt være noe man har tatt tidligere; men som man ønsker å gjøre bdre.

 

Jeg har et par andre forslag som jeg vil tenke litt mer igjennom, så jeg kommer tilbake til det i morgen ettermiddag eller kveld.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på det jeg skrev.Det er egentlig ikke så nødvendig at man kan legge ut to bilder, sånn som jeg skrev. Jeg klarer fint å gjennomføre utfordringen slik jeg tenkte etter det du har nå.

 

Jeg har tenkt litt på det jeg skrev.Det er egentlig ikke så nødvendig at man kan legge ut to bilder, sånn som jeg skrev. Jeg klarer fint å gjennomføre utfordringen slik jeg tenkte etter det du har nå.

Lenke til kommentar
Fin utfordring

er det slik at bildet skal postes samme dag de blir tatt?

Det er sommerferie, så jeg kommer ikke til kjøre hardt på det Men hvis du har mulighet til å poste samme dag (eller agen etter - ferdig behandlet); så setter jeg pris på det. Slike utfordringer bør være ferksvare for å fungere skikkelig.

 

Tom

Lenke til kommentar
[*]Det opprettes en egen bildetråd for hver dag utfordringen gjelder.

[*]Når uken er omme, så opprettes en egen galleri-tråd hvor de som har levert minst 3 bilder kan legge ut sin egen favoritt.

 

Tom

Beklager litt sent og muligens veldig dumme spørsmål :blush: (har aldri vært med på en utfordring før).

 

Spm. 1: Opprettes det en bildetrå hver dag der alle kan poste sitt dagsbidrag, eller må man opprette tråder for sine egne bilder selv?

 

Spm2: Når uken er omme skal man velge et av sine bidrag, og poste det i en ny trå hvor andre poster sine favoritter?

 

Spm 3: Må må klokkeslett bildet ble tatt på være med i tillegg til dato?

 

Spm 4: Kan man redigere bildet så mye man vil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...