echoromeo Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Min første guide: Hvordan få det du lagrer på internett til å bli slik du ser det i Photoshop (eller andre program som bryr seg om fargestyring). For gode videoguider om fargestyring sjekk ut the Radiant Vista. Jeg bruker alltid AdobeRGB fargerom når jeg fotograferer og fikler med bilder, og derfor må jeg konvertere bildene til sRGB for å få de vist korrekt i de fleste weblesere. For å gjøre dette på en ukalibrert skjerm gjør du slik: Edit -> Convert to Profile -> Destination Space Profile: sRGB IEC61966-2.1. Du ser sjelden noen forandring i photoshop når dette er gjort, men dersom du lagrer det samme bildet med og uten denne konverteringen ser du forskjellen. I CS3 kan du hake av på Convert to sRGB i Save for Web & Devices -> Optimize Menu slik at det blir gjort automatisk når du lagrer. Problem: For et år siden kjøpte jeg en Spyder3 skjermkalibrator for å få mer kontroll på bildebehandlingen, men fant raskt ut at når jeg skulle lagre bilder for bruk på internett ble fargene feil. I photoshop ser bildet ut sånn som dette: Når jeg skulle lagre det for å laste det opp på internett ble bildet slik: Jeg søkte veldig mye i norske og engelske forum for å finne ut hvorfor det ble slik, men fant ingenting. Etter mye fikling i PS kom jeg tilfeldig over løsningen, men jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal forklare hvorfor det blir slik. Forklaring mottas med takk! Løsning: Edit -> Convert to Profile -> Destination Space = "Din skjermprofil". Edit -> Assign Profile -> Profile: sRGB IEC61966-2.1. I photoshop blir da eksempelbildet seende ut slik: Men dersom du nå lagrer bildet ser det på internett ut som det øverste (korrekte) bildet. Vil du se bildet med korrekte farger i photoshop etter at du har kjørt gjennom konverteringen må du softproofe bildet: View -> Proof Setup -> Monitor RGB Etter at du har valgt Monitor RGB bruker du View -> Proof Colors (Ctrl + Y) for å skru av og på. Håper det er til hjelp for noen.. Edit: skriveleifer Endret 25. juni 2008 av Skylin34 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå