Gå til innhold

Sykling på fortau vs vei


Reeve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Praktiserer politiet normalt reglene om sykling på fortauet, altså vil man få bot om man sykler på et fortau hvor det er mange mennesker?

 

Ettersom 95% av alle syklende sykler midt i veien (FORBANNA HORER) i ført kondomdrakt er vel det et problem som "aldri" oppstår :D

Selv når det er ingen på fortauet, i oppoverbakke, med biler i motgående felt, i 5kmt, og hvis det er en person på fortauet går han forbi syklisten.

Lenke til kommentar
Praktiserer politiet normalt reglene om sykling på fortauet, altså vil man få bot om man sykler på et fortau hvor det er mange mennesker?

Ettersom 95% av alle syklende sykler midt i veien (FORBANNA HORER) i ført kondomdrakt er vel det et problem som "aldri" oppstår :D

I følge trafikkreglene er det nettopp der syklister egentlig hører hjemme, i veibanen. Regelen om sykling på fortau lyder ordrett slik:

 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#18

Lenke til kommentar

Kan ikke sykle i full fart på fortauet, det er jo livsfarlig både for deg og andre fotgjengere.

 

Ang. fylla, jeg er sånn at jeg bare blir lei og sur og tverr i fylla, vil bare dra hjem og bli edru igjen fortest mulig.

Ser på andre som blir hysterisk glade og skjønner dem bare ikke. For dem er liksom selve FYLLA det store målet med å drikke. Men jeg nyter best tiden før jeg blir pære dritings og sjangler rundt og vil spy. Hvis det skjer, vil jeg bare vekk og hjem.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Er like livsfarlig, om ikke mer, å ha en av de idiotene i rundkjøringer. Er enda verre å oppdage dem enn mopedister.

 

At folk ikke klarer å observere i trafikken er et problem, men det er ikke syklistenes feil, nesten alltid når folk ikke ser noen, så er det fint mulig å se de, det er bare det at de ikke konsentrerer seg nok om å observere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er like livsfarlig, om ikke mer, å ha en av de idiotene i rundkjøringer. Er enda verre å oppdage dem enn mopedister.

 

At folk ikke klarer å observere i trafikken er et problem, men det er ikke syklistenes feil, nesten alltid når folk ikke ser noen, så er det fint mulig å se de, det er bare det at de ikke konsentrerer seg nok om å observere.

 

AtW

 

Det hjelper ikke med lynrask og god oversikt om syklisten kommer i full fart ifra en dødvinkel, bak et kjøretøy eller lignende.

Lenke til kommentar
Er like livsfarlig, om ikke mer, å ha en av de idiotene i rundkjøringer. Er enda verre å oppdage dem enn mopedister.

 

At folk ikke klarer å observere i trafikken er et problem, men det er ikke syklistenes feil, nesten alltid når folk ikke ser noen, så er det fint mulig å se de, det er bare det at de ikke konsentrerer seg nok om å observere.

 

AtW

 

Det hjelper ikke med lynrask og god oversikt om syklisten kommer i full fart ifra en dødvinkel, bak et kjøretøy eller lignende.

 

Det er bare det at det nesten aldri skjer når folk sier at de ikke så vedkommende. Det er sjeldent fordi det faktisk ikke er mulig å se folk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hjelper ikke med lynrask og god oversikt om syklisten kommer i full fart ifra en dødvinkel, bak et kjøretøy eller lignende.
Syklisten vet innmari godt hvilken risiko han tar hvis han kjører fort forbi i en blindsone i en rundkjøring, derfor er det svært få som gjør nettopp dette. Når jeg sykler i rundkjøringer sørger jeg for å blokkere hele feltet mitt (hvis det er to felt), slik at vi slipper kinkige situasjoner. Syklister er aldri noen sinker i rundkjøringer uansett. Har ofte bedre akselerasjon enn bilene kombinert med liten størrelse.
Lenke til kommentar
I følge trafikkreglene er det nettopp der syklister egentlig hører hjemme, i veibanen. Regelen om sykling på fortau lyder ordrett slik:

 

§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#18

 

Vell, når gang og SYKKELstien er TOM og bilene flyr forbi i 60-70km/t fatter jeg bare ikke hvorfor de utsetter seg for den faren det er å ligge så nære bilene.

 

Det største problemet er jo at de aldri følger bilenes kjøre regler. Skal de kjøre i veien er de som en bil, da skal de stoppe på rødt, følge vikeplikt osv.. Ser du en sykkelist som gjør det? Om det er klart kjører de på rød og har man vikeplikt så satser de hardt og kjører på.

 

De utgjør en meget stor fare i trafikkbildet, det er mitt problem.

Lenke til kommentar

Ang. syklister så er idioter på sykkel det VÆRSTE jeg veit. Her om dagen så jeg to syklister som kjørte rett ut i rundkjøringa så bilen på vei ut av rundkjøringa måtte bråstoppe for å ikke kjøre på de. SYKLISTER ER UNDERLAGT DE SAMME TRAFIKKREGLENE SOM BILER!!! De må lære seg å ikke tru seg så jævlig i trafikken, det er ikke rart syklist etter syklist blir meia ned i rundkjøringer og kryss. De må tenke at de er mindre synlig og følge reglene som alle andre må.

Lenke til kommentar
Vell, når gang og SYKKELstien er TOM og bilene flyr forbi i 60-70km/t fatter jeg bare ikke hvorfor de utsetter seg for den faren det er å ligge så nære bilene.

Fordi sykkelstiene er fulle av stein, hull, sprikker, humper og ikke minst glassbiter fra flasker som hives ut av enkelte passerende biler, antagelig for å skade sykkelhjulene til "de hersens syklistene. Dessuten har syklister vikeplikt for alt og allle når gang- og sykkelstien passerer en vei. I veibanen har syklister kun vikeplikt for de som biler har vikeplikt for, noe som i de fleste tilfeller betyr at man som syklist slipper å stoppe i hvert bidige kryss.

Lenke til kommentar

Bilistene kan jo filosofere over om de bør hevde sin sterkestes rett på veien så blodet spruter eller om de bør følge lover, regler, etikk og moral. Dessverre finnes det mennesker som ikke er helt riktig rette i hodet som kan konkludere feil der. Blant annet en sykkelhater som fikk oppmerksomhet i media i fjor etter at han oppfordret til overlagt drap via sin hjemmeside under overskriften "mei ned syklistene - veien er for bilister". Flere titalls sykkelhatere slang seg på og applauderte drapsoppfordringen. Man kan jo begynne å lure på hva slags samfunn man lever i når slike holdninger blir mottatt med applaus fra et titalls mennesker.

 

Synd at politikerne ikke er villig til å bygge egne sykkelveier i tettbygde strøk sånn som de har det i Nederland.

Lenke til kommentar

Men syklistene er ofte vanskelig å se for det første. Og for eksempel min gamle varebil, får ikke kjørt forbi selv syklister i oppoverbakker. Så derfor danner det seg ofte lange køer, som går i 20km/t i 50/60 sonen. Og da blir det farlige situasjoner når bilen bak meg skal fordi både meg og syklisten.

Lenke til kommentar
Synd at politikerne ikke er villig til å bygge egne sykkelveier i tettbygde strøk sånn som de har det i Nederland.
Sykkelveiene i Amsterdam er galskap for utlendinger. :p

Vi er jo aldri vant med at det kommer annet enn biler når vi skal over fotgjengerfeltet, men i Amsterdam fyrer syklistene på det de kan i sykkelfeltet som blir krysset av fotgjengerfeltet på samme måte som veien. Og der står de dumme turistene og glaner etter biler, men ser ingen. Og så går de på gammel vane, og blir meid ned av en haug syklister.

Men for all del. Det er et knallbra tiltak. :thumbup:

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Er like livsfarlig, om ikke mer, å ha en av de idiotene i rundkjøringer. Er enda verre å oppdage dem enn mopedister.

 

At folk ikke klarer å observere i trafikken er et problem, men det er ikke syklistenes feil, nesten alltid når folk ikke ser noen, så er det fint mulig å se de, det er bare det at de ikke konsentrerer seg nok om å observere.

 

AtW

 

Det hjelper ikke med lynrask og god oversikt om syklisten kommer i full fart ifra en dødvinkel, bak et kjøretøy eller lignende.

 

Du vet, du skal ha fart nok til å klare å stoppe deg på 1/3 av synlig strekning....

Lenke til kommentar
Men syklistene er ofte vanskelig å se for det første. Og for eksempel min gamle varebil, får ikke kjørt forbi selv syklister i oppoverbakker. Så derfor danner det seg ofte lange køer, som går i 20km/t i 50/60 sonen. Og da blir det farlige situasjoner når bilen bak meg skal fordi både meg og syklisten.

Det finnes neppe noen perfekt løsning som ikke innebærer et eget sykkelveinett. Da må man bare leve med at det har uheldige effekter i blant og ha respekt for syklistenes liv og helse. Akkurat like mye respekt for menneskelivene som om det var en hardere trafikant.

 

Aspic: Det gikk litt fort for seg og ble dratt med i dragsuget. Jeg ser nå at det kan flyttes tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...