Gå til innhold

Spill-PC til ~5000-6000 kr?


Anbefalte innlegg

Ja.

 

Da var tiden kommet, min snart 5 år gamle rigg, AMD Athlon 2700+ med 512 MB ram, klarer ikke å holde følge med det jeg driver med (som da er stort set gratis MMO-spill (for tiden Shaiya Online)).

Må kjøpe en ny, og når finnes det da et bedre tidspunkt enn den tiden stipend / lån kommer inn for høsten 2008? :)

 

Planen er å være fornuftig, for en gangs skyld, og ikke bruke vanvittige summer på dette da jeg ikke vil spille sinnsykt krevende spill uansett. Er det mulig å få en grei nok maskin til en så billig penge?

 

Hva skal maskinen brukes til?

Maskinen skal, som sagt, brukes til "Free 2 Play"-MMO spill. M. lignende grafikk-krav som World of Warcraft. Vil gjerne spille med så god fps som mulig.

 

Prisantydning

Taket ligger i teorien på 6000kr, kan sikkert presses med noen hundrelapper hvis det har mye å si for evnt. ytelse.

 

Skal maskinen overklokkes

Personlig er jeg skeptisk til overklokking, så det blir fortrinnsvis et nei.

 

Følgesspørsmål i forhold til klokking:

Maskinen jeg har nå, er en Athlon 2700+, men kjører kun på 2,16 Ghz, normalt eller ei? Har egentlig aldri tenkt over det før nå.

 

Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Har en forkjærlighet for AMD, så det vil vel bli preferanse. Føler at man får litt mer "bang for the buck". Men har jo tross alt ikke kjøpt PC på snart 5 år, mye forandrer seg, tar gjerne forslag fra both sides. ;)

 

Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

 

Skal ikke ha mus eller høytalere.

 

Skal heller ikke koste på en skjerm med en gang, men der har jeg allerede en i tankene ved senere anledning:

Samsung 22" Wide Syncmaster

Føles litt merkelig å betale 50% av det PC'en er verdt på skjerm, men den er jo så pen. Mulig den planen blir noe nedskalert da virkeligeten sparker meg i tenna. Kommenter gjerne den også. Men 2ms, 22" og vakker, blir det da bedre?

 

 

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

 

Har drevet å filosofisifiert (:p) rundt temaet DualCore, TripleCore eller QuadCore. Har i grunn ikke funnet ut så mye, men AMD Phenom har til nå vært det som virker mest sannsynlig.

 

Føler også at jeg vil ha 4GB ram. evnt. 2 GB med mulighet for å sette in en 2GB-brikke til, ved senere økonomisk anledning.

 

Lurer også på skjermkort. Men det er da så uendelig mange muligheter, som virker veldig like. Har virkelig ikke fulgt med på utviklingen i løpet av de siste 3 årene, så tenker at jeg lar den være åpen.

 

Det jeg har sett mest på er en pakkeløsning fra komplett, som virker grei:

PC i deler - AMD Phenom 9850

 

Prøvde meg også litt frem med en egen løsning, som VIRKER fornuftig, men jeg ser da kun på pris og tall:

APLUS Case Monolize II, Black, 250mm Blue Fan, (Without PSU)

Fortron Source Blue Storm II 400W, Active PFC, 2xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin

Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX ,Socket-AM2+, Solidcaps, PCI-Ex(2.0)x16

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Samsung DVD-brenner SH-S203 SATA Black OEM

Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3, PCI-Express,2xDVI/HDMI/HDCP, 256bit

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

 

 

Har bygd noen PCer før, så PC i deler er absolutt ingen hindring.

 

 

Har ennå noen uker på meg før jeg bestiller, blir spennende å se hva dere sier, tenker og mener om dette. Kommer sikkert litt flere tanker rundt dette fra min side.

 

På forhånd takk. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har satt sammen et forslag til deg, og det overstiger budsjettet med et par hundrelapper. Men i mine øyne er det et svært kraftig system til den prisen. Jeg har valgt intel- prosessor, ettersom de gir utrolig mye mer "bang for the buck" for tiden :)Det er da en dual- core prosessor. Med i pakken får du en av de heftigste prosessorene beregnet til spill. Ellers er det en knall PC i mine øyne. Jeg har akkurat samme hovedkort.

 

Funker upåklagelig, kjølig og godt egnet til overklokk hvis det skulle være aktuelt.

 

Angående skjermen du vurderer; KJØP DEN! Har den selv og den er fantastisk god. Ikke noe å utsette på den fra min side hvertfall. Nydelig design og en herlig arbeidsflate. Fantastisk god til spill også, aldri noe som helst tegn til etterslep.

 

Anyways, her er mitt forslag!

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...12-A81964997F1E

Endret av braxboy
Lenke til kommentar

Den såg slettes ikke værst ut. Eneste jeg forandrer på er at jeg vil ha A+ kabinettet som var med i det siste oppsettet jeg lagde:

Aplus Monolize Faktisk litt billigere, og ser så fæncy ut. :) Er ikke så superkresen på toppkvalitet, da det skal stå i ro.

 

Ser forøvrig at det er mye det samme som jeg valgte, men med intel som base. Betryggende at jeg ikke var helt på bærtur. :)

 

Lagrer den handlelisten jeg,

 

Men da lurer jeg på et par ting utenom.

 

hva jeg må bestille med av kabler etc?

 

Vil jeg trenge kjølepasta?

 

Kan jeg plugge i harddisken jeg har nå, i tillegg til Spinpoint'n?

Har vel SATA inngang på den også, så bør gå fint, så lenge at strømforsyninga har en ledig..?

 

Er jo tross alt et par uker igjen til jeg bestiller, men med mindre noen kommer med noe som er veldig mye bedre, til lavere pris, så virker denne helt grei. 500kr mer enn pakkeløsningen fra komplett er ikke så mye.

Lenke til kommentar
Den såg slettes ikke værst ut. Eneste jeg forandrer på er at jeg vil ha A+ kabinettet som var med i det siste oppsettet jeg lagde:

Aplus Monolize Faktisk litt billigere, og ser så fæncy ut. :) Er ikke så superkresen på toppkvalitet, da det skal stå i ro.

 

Ser forøvrig at det er mye det samme som jeg valgte, men med intel som base. Betryggende at jeg ikke var helt på bærtur. :)

 

Lagrer den handlelisten jeg,

 

Men da lurer jeg på et par ting utenom.

 

hva jeg må bestille med av kabler etc?

 

Vil jeg trenge kjølepasta?

 

Kan jeg plugge i harddisken jeg har nå, i tillegg til Spinpoint'n?

Har vel SATA inngang på den også, så bør gå fint, så lenge at strømforsyninga har en ledig..?

 

Er jo tross alt et par uker igjen til jeg bestiller, men med mindre noen kommer med noe som er veldig mye bedre, til lavere pris, så virker denne helt grei. 500kr mer enn pakkeløsningen fra komplett er ikke så mye.

 

Ok, kabinett velger du så klart selv :) Hvis du får litt penger til overs ville jeg lagt de i en bedre PSU (strømforsyning). Corsair har noen fine, men du må bare få en oversikt over hvor mye penger du vil bruke. Du kunne kanskje med fordel fått tak i en modulær PSU (f.eks Mist) så du bare plugger i kabler som du trenger.

 

Alt av kabler du trenger medfølger de ulike komponentene. Med mindre du skal overklokke vil kjølepasta + medfølgende CPU- vifte gjøre jobben helt fint. Det sitter på cpu + kjøler fra før vil jeg tro.

 

Harddisken du har fra før kan du enkelt plugge i ditt nye hovedkort.

Lenke til kommentar
Mulig om man setter forslaget opp i Prisguiden så finner man en annen web-shop som er noen hundrelapper billigere, men vil 400W PSU holde? Jeg ville ha vurdert 500+

 

Vil prøve å få det så billig som mulig, når jeg bestiller. Så det er vel ikke helt usannsynlig.

Tenkte også litt over det med strømforsyninga. Er ikke sikker, men det går vel i grunn greit i utgangspunktet. Tenkte jeg skulle regne det ut, men fant jo ikke hvor mye hver komponent trekker. Er kanskje like greit å oppgradere til en 500w..

 

Modulær ville jo vært praktisk, men da må man jo legge til et par hundrelapper.

Endret av Nannari
Lenke til kommentar

Hvorfor var skjermkortet så dyrt? Man får samme kort til 600-800 kroner andre plasser.

 

Fortell meg hvor disse andre plassene er :p

 

Kommer med oppsett i prisguide straks.

 

edit: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=70686

 

DET er mye for pengene skulle jeg tro : )

Endret av braxboy
Lenke til kommentar

Jeg har satt sammen en PC HER og vil si det er bortimot det beste man kan få for 6000 kroner (et par hundrelapper over).

 

Kabinett: Antec Performance One P182.

Et veldig stille, kjølig og stilfullt kabinett. Anbefales på det sterkeste.

 

Skjermkort: Asus Radeon HD 4850.

Et skjermkort som yter like bra som 9800 GTX til en billig penge.

 

Hovedkort: Gigabyte GA-P35-DS3.

Et billig og bra P35 hovedkort. P35 holder fint så lenge du ikke skal kjøre crossfire.

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400.

En prosessor som bygger på den nye 45 nm teknologien. Yter veldig bra i.

 

Minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400.

Billig RAM som duger.

 

Strømforsyning: OCZ StealthXStream 600 Watt.

Billig og stille strømforsyning på 600 Watt som holder i massevis.

 

DVD brenner: Samsung SH-S203D.

Billig DVD brenner som støtter alle de raskeste lese og skrive hastighetene på CD'er og DVD'er.

 

Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500 GB S-ATA.

Stor harddisk på 500 GB til en billig penge.

 

 

Netshop har alle varene på lager innen 7 dager til 6435 kroner, mens Amentio har alle varene på lager om lengre enn 7 dager til 6273 kroner.

 

EDIT: Oppdatert handlevognen med 4850 istede for 8800 GT.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Føler at noen streifer litt fra tema. :p

 

Prøver å sette opp den som Knewt listet opp.

Kan noen fortelle meg alle forskjellene på disse skjermkortene?

Er det chipset som er forskjellen? I tilfelle kanskje det lønner seg å bruke samme "merke" som Hovedkortet? Men jaja .Sapphire, HIS, Gigabyte.. Alle "Radeon 4850", skjønner ikke helt forskjellen. Det er jo faktisk opp til 400krs forskjell, er det verdt å spare inn på dette?

 

Radeon

 

Kjempemessig at man får så mye hjelp her, så raskt. Takk :)

Endret av Nannari
Lenke til kommentar

Oi. Så nå at jeg glemte å føre opp Tastaturet jeg har planlagt.

Har fra før en Microsoft/Razer Habu mus, som jeg er veldig fornøyd med. Er razer-fan, så tastaturet jeg tenker på er:

 

Razer Lycosa

 

Men har også vurdert Microsoft/Razers Reclusa:

Microsoft Reclusa

Da den er vesentlig billigere.

 

Har fra før Microsoft Digital Media Pro Keyboard:

Microsoft Digital Media Pro

Og er fornøyd med tastene/oppsettet på det, men det begynner å bli svært slitt.

Reclusa virker relativt likt i oppsett, pluss litt ekstra. og det vil jo også gå godt med Habu'en, og Samsung Syncmaster22" ;)

Endret av Nannari
Lenke til kommentar
Det kan være litt forskjellige ting. Noen av kortene kommer uklokket / klokket fra produsent, mens andre har bedre bundle- pakker.

 

Men i bunn og grunn er det samme greia..

 

Så å kjøpe Sapphire Radeon HD 4850 til 1162 Kr, vil ikke være et dårligere valg enn MSI Radeon HD 4850, til 1595 Kr? :)

Lenke til kommentar
Det kan være litt forskjellige ting. Noen av kortene kommer uklokket / klokket fra produsent, mens andre har bedre bundle- pakker.

 

Men i bunn og grunn er det samme greia..

 

Så å kjøpe Sapphire Radeon HD 4850 til 1162 Kr, vil ikke være et dårligere valg enn MSI Radeon HD 4850, til 1595 Kr? :)

Stemmer det ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...