Gå til innhold

Bildekritikk - måke


Anbefalte innlegg

Jeg traff denne måka (og ca 200 av kameratene hans) på ferga fra Flom til Gudvangen i går. Hva synes dere?

 

post-113601-1214154154_thumb.jpg

 

Det var nesten bare farge i nebbet og føttene, så jeg synes bildet ble finest i sort-hvitt. Jeg har laget himmelen litt mørkere oppe i høyre hjørnet for å skape litt mer liv i bakgrunn. Himmelen var ellers veldig strukturløs. Synes dere det var velykka, eller er det tydelig at det er manipulert?

 

edit: Da skulle bildet også være synlig...

Endret av magnus74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet med farger er desidert best ! flott skarphet og fokus.

 

Jeg er alltid imponert over dere som klarer og ta så bra bilder av fugler, jeg har prøvd men er ikke i nærheten enda ;)

 

Eneste jeg ikke er helt sikker på er utsnittet, er noe rart med det. Blir litt firkantet og innelåst lissom. Burde kansje vært noe mere luft i bildet ?

 

Ellers enig med thorEH om at du burde prøve litt mere vibrance og saturation for og få frem de få fargene som er der.

Lenke til kommentar
Bildet med farger er desidert best ! flott skarphet og fokus.

Jeg får vel ta opp fargeversjonen til ny vurdering, siden den er mest populær :thumbup:

Jeg er alltid imponert over dere som klarer og ta så bra bilder av fugler, jeg har prøvd men er ikke i nærheten enda ;)

Det er ikke så lett, nei. Jeg tok godt over 200 måkebilder i går, og det var bare 4 stykker jeg var fornøyd med.

Eneste jeg ikke er helt sikker på er utsnittet, er noe rart med det. Blir litt firkantet og innelåst lissom. Burde kansje vært noe mere luft i bildet ?

Ideen var å ha vingene langs bildediagonalen mens fuglen fyller mest mulig av bildet. Jeg er sjøl ganske fornøyd med utsnittet :grin:

Ellers enig med thorEH om at du burde prøve litt mere vibrance og saturation for og få frem de få fargene som er der.

Den versjonen jeg postet er forøvrig helt "uoptimalisert" mhp fargemetning siden jeg konverterte til sort-hvitt med en gang jeg begynte å jobbe med bildet. Jeg kan poste en ny fargeversjon seinere.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt noen skumle rykter at den fokuserer tregt, men virker som om den er grei, kan du si noe om det?

 

Exif på bilde? Brukte du AI Servo når du fokuserte?

Jeg opplever den ikke som noe nevneverdig tregere enn de andre objektivene mine (se signatur). Men mer bråkete? Ja. Høres ut som et skikkelig treskeverk....

 

Jeg brukte AI Servo. Annen relevant EXIF-informasjon:

Kamera: Canon 30D

Lukker: 1/1000 sek

Blender: f/5.0

ISO: 100

Program: Blenderprioritert

Eksp.komp: +2/3 EV

Brennverdi: 50 mm

 

EXIFen er forøvrig intakt i de bilde-filene jeg har lastet opp :thumbup:

Lenke til kommentar
Ellers enig med thorEH om at du burde prøve litt mere vibrance og saturation for og få frem de få fargene som er der.

Her har jeg økt den generelle fargemetningen noe i Lightroom og jazza opp føttene og nebbet hans lokalt med Viveza. Dessuten har jeg droppet å gjøre himmelen mer mørkere i det ene hjørnet, siden jeg ikke syntes det passet så godt i fargeversjonen.

 

post-113601-1214783463_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...