Gå til innhold

har resiza windows partisjonen, nå vil ikke windows starte.

Anbefalte innlegg

brukte gparted via ubuntu live CDen til å resize windows partisjonen min, nå vil ikke windows starte.

får opp at eg må sette inn windowsplaten for så å rette oppstarten.

fil/windows/system32/winload.exe

status: 0Xc0000225

info: den valgte oppføringen kunne ikke lastes fordi programmet mangler eller er skadet.

har vist bare recovery plater. noen ideer som kan være til hjelp?

har en hp compaq 6715b med windows vista enterprise

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan ikke velge annet språk enn engelsk, har det noe å si for rettingen? kan velge norsk tid og norskt tastaturoppsett.

EDIT. ser ut til at det funke. gir tilbakemelding. kan noen forklare meg det med label? fant et problem trykte fix. den startetr opp på nytt og check disk ett eller annet går no.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Språk har ingenting å si for Repair funksjon.

'Disk label' is another word for 'partition table'.

Det er jo partisjonstabellen man egentlig forandrer på med en slik operasjon (i tillegg til å flytte data). Dvs hvor på disken partisjonen begynner og slutter.

Den sier også hvilken type partisjonen er (filsystem, f.eks FAT32 eller NTFS).

Lenke til kommentar

tusen takk for hjelp.

har akkurat logget inn på min bruker og alt ser ut til å funke. windows sir at den har funnet en ny maskinvareenhet som jeg regner med er Linux sin partisjon. det sto søk etter drivere til ukjent.

har ikke instalert drivere, finner ikke linux partisjon i min datamaskin. blir den tildelt bokstav automatisk eller må eg gjøre det sjøl?

EDIT: no kan eg vell trykt fikse på plass som ikke ble gitt partisjon og linux partisjon min uten at det påvirker windows partisjon min?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Windows kan ikke lese Linux partisjoner, så de får ingen bokstav.

Vanskelig å forstå meningen i den siste setningen din.

Hvis du bare brukte GParted til å forminske en partisjon så har du fått utildelt plass. Det er enkelt å lage en ny partisjon der, f.eks med Diskbehandling i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...