Gå til innhold

Utbetalingsstopp på shg.no - lovlig?


Anbefalte innlegg

Hellu!

 

Jeg har 5206kr til gode hos shg.no , ringte de i dag for å høre hvordan jeg skal få brukt det. Før jeg får spurt forteller de meg at advokaten deres har satt utbetalignsstopp, og jeg kan hverken kjøpe ting med kreditten eller få pengene tilbake på det nåværende tidspunkt. Høres dette lovlig ut?

 

Kreditten har vært der siden i høst da jeg returnerte et 8800 Ultra kort som var åpnet og lagde ulyd. Det er altså ikke noe krangel om hvorvidt de skylder penger eller ikke. Regner også med at jeg får brukt kreditten eller får tilbake pengene om noen uker (fikk det inntrykket). Dog får jeg følelsen av at det er noe lureri på gang siden de ikke svarte på noen av mailene mine før jeg ringte.

 

Edit: Usikker på om dette var riktig del av forumet for dette spørsmålet :blush:

Endret av Uncas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
de sliter med likviditet, det kan du se på regnskaptallene!

Har du link?

 

Edit: Virker som de sliter litt ja:

http://www.computerworld.dk/art/46469?a=rss&i=0

http://epn.dk/teknologi/it/article1372308.ece

 

Onlineforhandleren shg.dk A/S oplyser, at firmaet er gået i betalingstandsning som følge af likviditetsproblemer.

 

Ifølge en mail fra direktør Thomas Falborg er betalingsstandsningen udløst af en tredobling af tabene på kundetilgodehavender. Shg var i forvejen plaget af et underskud på 2007-regnskabet på cirka seks millioner kroner, som ifølge Falborg skyldes en mislykket satsning på gamer-eventet Shg Open, problemer med et nyt lagersystem samt sidste års arbejdskonflikt med fagforeningen 3F.

Endret av Ole-P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lovlig? Ja.

Det er slik det foregår når ett firma er iferd med å gå konkurs. Kreditter/utbetalinger stoppes.

Da må advokater og etterhvert en bobestyrer fordele det som evt er igjen av verdier til fordringshavere i en gitt prioritet.

En liten "fillekunde" er i denne forbindelse ikke prioritert.

"This is business" :)

Og jeg er ikke overrasket, dessverre.

Lenke til kommentar
Lovlig? Ja.

Det er slik det foregår når ett firma er iferd med å gå konkurs. Kreditter/utbetalinger stoppes.

Da må advokater og etterhvert en bobestyrer fordele det som evt er igjen av verdier til fordringshavere i en gitt prioritet.

En liten "fillekunde" er i denne forbindelse ikke prioritert.

"This is business" :)

Og jeg er ikke overrasket, dessverre.

 

Da er det vel smått på tide å be om å få fjernet shg fra prisguiden?

Lenke til kommentar

så de har faktisk problemer med økonomien ja. jeg trodde ikke det da uncas først fortalte dette til meg, for jeg har handla der noen ganger før og har hatt diverse problemer med de. det har riktignok gått i orden mer eller mindre, men det har tatt alt for lang tid.

 

det var jeg som forslo for uncas at han sku lage en tråd om problemet, for det er mange her som har god peil på hva som burde gjøres i en slik situasjon. men dersom de har lov til å stoppe utbetalinger slik, er det noe man egentlig kan gjøre da?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Går det fortsatt ann å bestille varer fra shg.no? Hva hvis f.eks. en (forhåndsbetalt)vare alikvel ikke kommer på lager som ventet, havner man da i samme situasjon som trådstarter?

 

I såtilfelle burde vel sjappa stenge webshopen inntil forholdene rundt driften er avklart.

Lenke til kommentar

å stenge sjappa er vel det siste de gjør, for dersom de slitter med penger så må de jo prøve å dra inn mest mulig for å komme på rett kurs igjen.

 

men det beste er nok, selv om det er synd for de ansatte, er å bare droppe hele shg og heller handle en annen plass.

Lenke til kommentar

Kanskje folk nå skjønner hvorfor varer gjerne koster mer andre steder? Prisjegerne som kun går etter absolutt laveste pris kan fort gå på en smell her. Uansett, så syntes jeg det er rart at trådstarter ikke tok pengene med en gang når han returnerte kortet. Hadde det bare vært snakk om et par hundre kroner så la gå, men ikke flere tusen?

Lenke til kommentar
de sliter med likviditet, det kan du se på regnskaptallene!

Hvordan kan du se det på tallene som foreligger?(tall for 2007 foreligger ikke)

De har faktisk bedret likviditetsgrad1 fra 0.97 til 1.20 fra 2005 - 2006. Med et bransjegjennomsnitt på 1.11 vil jeg heller si at SHG.no så ut som et av de sunnere selskapene i bransjen. Nå er jo alt under 1.5 i lividitetsgrad1 ikke brå så sånt sett skjønner jeg hva du mener, men det er altså snakk om en bransje som sliter med akkurat dette.

Netshop hadde dårligere likviditet pr 2006 enn SHG hadde...

Lenke til kommentar

se på egenkapitalen... de må jo ha store kvantum på lager.

og når prisene faller forsvinner gevinsten.(da har de ikke mye å gå på! når det gjelder likviditet)å handle for. en slik bedrift bør jo ha en egenkapital på 10mill!

mulig de opperere med fjernlager slik at varen blir sendt direkte fra andre butikker

de har avtale med(norek.no(komplett.no)/hattelco.no(ps.no

400000 usle kroner er jo ingenting!

når man kjøper inn varer! nille har jo mere utestående i en butikk:p

Endret av rieg
Lenke til kommentar

Ved nærmere ettertanke - De kan vel ikke drive foretning videre i Norge hvis de ikke kan tilby angrerett lenger? (aka det som i realtiteten er skjedd her)

 

edit: Ringte forbrukerrådet og de var enig med meg. Så lenge de selger må de gi penger tilbake. Nå må jeg bare bli tøff nok til å ringe og kreve penger hehe

Endret av Uncas
Lenke til kommentar

Jeg tviler for å være helt ærlig på at forbrukerrådet har hatt særlig peil på det de uttaler seg om her.

 

For det første uttaler de seg alltid generelt over telefon, aldri spesifikt om din sak, for det andre så er det begrensninger i angrerettlov og forbrukerkjøpslov ang utbetaling av penger dersom selger har en stor hindring i forhold til dette.

 

se på egenkapitalen... de må jo ha store kvantum på lager.

og når prisene faller forsvinner gevinsten.(da har de ikke mye å gå på! når det gjelder likviditet)å handle for. en slik bedrift bør jo ha en egenkapital på 10mill!

mulig de opperere med fjernlager slik at varen blir sendt direkte fra andre butikker

de har avtale med(norek.no(komplett.no)/hattelco.no(ps.no

400000 usle kroner er jo ingenting!

når man kjøper inn varer! nille har jo mere utestående i en butikk:p

Husk nå på at dette er tall for 2006 - altså 1.5 år siden. Siden den gang har de hatt en lengre streik, de er i småkrig med sine ansatte, og omsetningen kan ha falt som følge av all negative oppslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...