Gå til innhold

[løst]Lyden knittrer og hakker! EDIT: Kodek krasj. hvilke kan jeg fjerne?

Anbefalte innlegg

Hei, har et lite problem med lyden på PCen. Saken er at den ved enkelte tilfeller knittrer og hakker.

Det er kun ved f.eks noen mediaspillere eller enkelte programmer, men det er veldig irriterene til tider! Noen som kanskje vet en mulig løsning?

PS: Dette skjer like mye i headsett som på høytalere og er helt tilfeldig, så det har antagelig ingenting med kabel eller tilkobling å gjøre.

EDIT: Etter litt feilsøking har jeg kommet frem til at dette antagelig har med lydkodekene å gjøre. Jeg tror det er en kodekkrasj og lurer derfor på hvilke kodeker jeg kan fjerne trykt fra denne listen:

post-96493-1220281932_thumb.jpg

LYDKORT: SoundMAX integrated digital HD audio (har ikke peiling på lydkort...)

Takker for svar! :thumbup:

EDIT2x:

Løsning.

fikk en kamerat til å sende meg et printscreen av de kodekene han brukte. Fjernet de jeg ikke trenkte og oppdaterte lydrivere.

Det er ganske enkelt ettersom windows sier ifra om kodeken vrukes aktivt eller ikke.

The end.

- Joney

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har et lite problem med lyden på PCen. Saken er at den ved enkelte tilfeller knittrer og hakker.

Det er kun ved f.eks noen mediaspillere eller enkelte programmer, men det er veldig irriterene til tider! Noen som kanskje vet en mulig løsning?

PS: Dette skjer like mye i headsett som på høytalere og er helt tilfeldig, så det har antagelig ingenting med kabel eller tilkobling å gjøre.

Takker for svar! :thumbup:

- Joney

Bruker du et lydkort som er integrert i hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar

Sjekk at ingen av diskene eller CD/DVD-stasjonene står i PIO-modus (XP: her; Vista her). Problemet kan også skyldes for liten buffer. Se om du finner noen innstillinger for lydbuffer i kontrollpanelet i Windows og eventuelt til selve lydkortet om det fulgte med programvare til å konfigurere lydkortet ditt.

Lenke til kommentar
Sjekk at ingen av diskene eller CD/DVD-stasjonene står i PIO-modus (XP: her; Vista her). Problemet kan også skyldes for liten buffer. Se om du finner noen innstillinger for lydbuffer i kontrollpanelet i Windows og eventuelt til selve lydkortet om det fulgte med programvare til å konfigurere lydkortet ditt.

Ok, flotters! Skal ta en titt på det når jeg kommer hjem i morra :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...