Gå til innhold

Raiding i AoC, mitt først inntrykk


Anbefalte innlegg

I går dro guilden min og en ally guild ut på raid i Kyllikki's Crypt eller hva det var kallt. Vi gikk inn som totalt newbies når det kom til raiding og det tok litt tid å sette seg inn i det. Det var faktisk veldig anderledes enn andre spill når det kom til alt man måtte gjøre, følte at man trengte en del mer skills enn i andre spill. Det begynte med at vi prøvde oss på trashmobs og vi viste ikke hvordan man skulle gjøre det så vi klarte å whipe, men etterhvert så klarte vi 6-8 trashmobs uten problemer.

 

Hvordan fungerer basics av raiding i AoC?

 

 

Plasering: Du må alltid plasere deg riktig rundt omkring så du ikke blokker for noen andre. Hvis man ikke holder seg til riktige plaseringen vil ikke healers komme ordentlig til så soldiers vil dø. Healer må hele tiden prøve å finne perfekte spots for å klare å heale og dps må klare å gjøre jobben sin uten å komme i veien for dem eller tanks.

 

Agro: Agro er ganske anderledes i AoC enn andre spill (får vel ta WoW som et eksempel her siden de fleste har spillt det). Du kan rett og slett ikke bare trykke på en knapp så får du plutselig 100% agro som i WoW, tanks trenger virkelig å bygge det opp derfor kan man ikke alltid storme et target med en gang hvis det target ikke dør fort.

 

Vansklighetsgradene på bossene: Det var faktisk 2 bosser der, men vi fikk bare 1 ned siden den siste var helt umulig siden de fleste ville sove så vi fikk bare 1 try. Første boss minnet meg litt om 5(?) boss i BWL, vi måtte bruke en trapp hvor healers sto på siden imens Tanks var forand så du fikk heals. Og så etterhvert kunne dps komme inn gang for gang og gjøre litt damage, men måtte mange ganger bak veggen for å få heals pga noen syke DOT's fra bossen og han kunne også plutselig gjøre syk melee damage som kunne drepe tanks på 1 sekund. Så bossene var ganske vanskelige, men den siste var litt umulig.

 

Crowd Control (CC): CC ble faktisk brukt en del. Begge bossene kunne bli CC'ed for en liten stund, da mener jeg at knockbacks og stuns varer ganske kort og trash mobs kunne man CC en del. CC ble spammet hele tiden på trash mobs siden det hjalp oss å kontrollere situvasjonen og mindre folk ville dø.

 

Utsende av raidet: Vi var i Kyllikki's Crypt som lå i Fields of the Dead så da var det ganske logisk at instancen hadde litt preg av Fields of the Dead, med noen mobs som lignet, men var større og hadde anderledes armor osv.

 

Droprate: Det var drops ganske ofte, som regel i hvert trashmob rom, og på den tiden vi var der droppet det omtrent 10 epics + noen blues og greens.

 

Items: Items var ganske bra lagd med kule navn, men noen av statsene på iteme skjønnte jeg bare ikke. Dexity på HoX? :p Det var f.eks ikke +health gear til dps så ikke se for dere å få kjempemye health, mana eller lignene som dps, health var til tanks, mens +stamina var som regel til dps. Det som var litt dritt var at det ikke sto noe om hvilken klasse som skulle ha itemsene så vi klarte faktisk å gi en Barbarian et ToS item siden det var stats som lignet på Barbarian stats, så det var jo ganske waste siden Barbarian ikke kunne bruke den. Det droppet bare armor, og ikke noen våpen.

 

Klassene sine jobber i raids etter mitt inntrykk:

 

Det er sikkert flere jobber de forskjellige klassene har, men dette er det jeg fikk med meg etter raidet.

 

Soldiers:

 

Guardian - som regel maintank, men også offtank siden vi hadde 2 eller 3 av dem.

Conqueror - DPS, litt offtanking og combat ress for sin gruppe (fint å ha en i maintanken sin gruppe).

Dark Tempelar - De fungerer ikke som de skal, så de hadde ikke noen spesiel jobb, men de skal egentlig være offtanks

 

Roges:

 

Barbarian - 1 target dps melee dps og CC + selfress.

Assassin - 1 target dps melee dps.

Ranger - Ranged dps og CC.

 

Mages:

 

Demonologist - 1 target dps, AoE nuke og CC.

Necromancer - Minions, DOT's, 1 target dps, AoE og litt CC.

Herald of Xotli - 1 target dps og AoE dps + selfress.

 

Priests:

 

Priest of Miltra - Healing og CC fra AoE knockback.

Tempest of Set - Dps, healing og CC + selfress.

Bear shaman: 1 target dps + healing.

 

 

Bugs: Det var en bug som gjorde at raidet tok litt lengere tid enn planlagt. Den bugen som plaget oss var mobs som stacket buffs utrolig mange ganger. La oss ta første boss, første try fikk vi han til 8%, mens etter det fikk vi han plutselig til 50% og neste gang 90% osv siden buffene hans som ga han AoE og mer melee damage stacket. Dette fant vi ut litt senere og vi måtte resette instancen og gjøre alt på nytt. Dette skjedde også med noen priest mobs, så de stacka opp masse HoT's sånn at det var umulig å drepe dem så vi måtte gå i et hjørne for å så dø sånn at moben skulle stå der sånn at vi kunne komme forbi.

 

Konklusjon: Veldig morsomt og mye er ganske nytt samtidig som de klarer å ta med noen gamle elementer fra andre spill. Synes Funcom har gjort en veldig god jobb når det kommer til raiding og dette burde dere alle glede dere til. Var jo noen bugs, men hvem kan klandre dem når folk gjør endgame raiding så tidlig ut i spillet.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres spennende ut. Håper dette blir veldig bra så gleder meg til å bli 80 nå.

 

Hvor mange er man pr raid? eller er det forskjellige fra raid-instance til raid-instance? (er på jobb så hakke tid til å lese nettet, sorry)

Det er 24 folk i raidet.

 

Er nok bare 1 instance man må inn i for å raide, er ikke noen fler instancer inni raidet, ivertfall ikke der vi var.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Høres spennende ut. Håper dette blir veldig bra så gleder meg til å bli 80 nå.

 

Hvor mange er man pr raid? eller er det forskjellige fra raid-instance til raid-instance? (er på jobb så hakke tid til å lese nettet, sorry)

Det er 24 folk i raidet.

 

Er nok bare 1 instance man må inn i for å raide, er ikke noen fler instancer inni raidet, ivertfall ikke der vi var.

 

Det han/hun lurte på var vel om det er samme antall personer på alle raid-instancer. Jeg har aldri vært med på noe raid, men jeg vil tro det er forskjell i "størrelsen", så noen raid-instancer trenger flere og noen ferre personer i en gruppe.

Lenke til kommentar

trenger man så mange, wow:) det viste jeg ikke.. Hvilken level var dere i da? Field of dead er vel 40+ -? :)

 

Værste opplevelsen jeg har hatt med raid, er øverst mot vanir folka, kryr av ymirish som har mere hp en vi noengang får:p og at andre raid grupper gikk i krig mot hverandre så vi mista en og annen, dette var selvfølgelig gøy til tider men ikke ventinga:)

Lenke til kommentar
btw, finnes det en "master-looter" option? Altså sånn at det er en person som deler ut items som dropper, og ikke bare need/greed roll? Rolling funker jo dårlig hvis man begynner med DKP og slikt.

Er ikke noe ordentlig loot system enda, og ikke noen roll heller.

 

Vi brukte ikke DKP siden vi ikke hadde noe DKP fra før, så det ble til at alle tok pass så tok lederen og rullet en terning (oldstyle), var ganske moro :p *You get a 2*, *You get a 3* var det eneste jeg fikk da.

 

trenger man så mange, wow:) det viste jeg ikke.. Hvilken level var dere i da? Field of dead er vel 40+ -? :)

 

Værste opplevelsen jeg har hatt med raid, er øverst mot vanir folka, kryr av ymirish som har mere hp en vi noengang får:p og at andre raid grupper gikk i krig mot hverandre så vi mista en og annen, dette var selvfølgelig gøy til tider men ikke ventinga:)

Max man kan ha i raidet er 24 folk. Vi var alle level 80, og ja Field of the Dead er level 40+, men raid dungeon er ikke det.

 

Tror nok ikke den Vanir questen er raid, er moro group alà 6 folk.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

"Barbarian - 1 target dps melee dps og CC + selfress."

 

Wut?

 

Og ja jeg har raidet også, som Barbarian. Vi raidet Vistrix et par ganger nå.

 

Rogues har en selv res feat nederst i General treet sitt, men de som faktisk har det er retards ettersom du må gimpe noe annet for et nærmest nytteløst feat med lang reuse time.

Lenke til kommentar
"Barbarian - 1 target dps melee dps og CC + selfress."

 

Wut?

 

Og ja jeg har raidet også, som Barbarian. Vi raidet Vistrix et par ganger nå.

 

Rogues har en selv res feat nederst i General treet sitt, men de som faktisk har det er retards ettersom du må gimpe noe annet for et nærmest nytteløst feat med lang reuse time.

Det var jo mitt inntrykk i dette raidet da, siden Barbarianen var DW dps (best for raid imo) og samtidig hadde speccet "selfress".

 

Blir et nytt raid i dag, tror det blir Vistrix så får se hvordan det blir og får se om jeg ser noen stor forskjell fra forige raidet :)

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...