Gå til innhold

Buss-streiken i Trondheim pga. anbud på ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Æsj, Team Trafikk streiker i dag og i morgen, så jeg måtte gå fra sentrum til Dragvoll og tilbake. Var heldigvis fint vær, da.
Ja, heldigvis. :p Så du ut vinduet for 10 min siden? Det var skybrudd, ohmy.

 

Irriterende at de streiker, ja, men heldigvis blir det bare til onsdag.

Lenke til kommentar

Selv om jeg syns det er bra at de streiker (støtter de der), så er det teit at de må alltid drive å sette opp bussholdeplassene rett utenfor vinduet mitt. Folk står og stirrer på meg når jeg sitter i vinduet og røyker, og en var frekk nok til å klage på musikken!

Lenke til kommentar
Selv om jeg syns det er bra at de streiker (støtter de der), så er det teit at de må alltid drive å sette opp bussholdeplassene rett utenfor vinduet mitt. Folk står og stirrer på meg når jeg sitter i vinduet og røyker, og en var frekk nok til å klage på musikken!

De streiker mot at bussrutene i trondheim blir lagt ut på anbud. Greit nok at ikke sjåførene liker det, men for oss kunder tror jeg det kan bety bedre tilbud eller lavere priser, som da det ble lagt ut på anbud her i Oslo. I en stor by som Trondheim bør det ikke koste 30 kr for en bussbillett...

Lenke til kommentar
Selv om jeg syns det er bra at de streiker (støtter de der), så er det teit at de må alltid drive å sette opp bussholdeplassene rett utenfor vinduet mitt. Folk står og stirrer på meg når jeg sitter i vinduet og røyker, og en var frekk nok til å klage på musikken!

De streiker mot at bussrutene i trondheim blir lagt ut på anbud. Greit nok at ikke sjåførene liker det, men for oss kunder tror jeg det kan bety bedre tilbud eller lavere priser, som da det ble lagt ut på anbud her i Oslo. I en stor by som Trondheim bør det ikke koste 30 kr for en bussbillett...

 

Billigere kan det nok bli, men tibudet kommer nok til å forverre seg kraftig. Kanskje ikke så ille for de som tar bussen på de største linjene, men verre for de som bor litt lengre unna. I en by som Trondheim som skal ha rushtidsavgift og bomringer og alt mulig som gjør at det ikke er særlig morsomt å kjøre bil igjennom byen bør samtidig kunne tilby et større bussnettverk enn det som eksisterer i dag. Og dette innebærer at det også må kjøres busser oftere på ulønnsomme strekninger.

 

Etter at bussbilletten gikk opp så ble det jo forøvrig relativt billigere å kjøpe månedskort/semesterkort, og det syns jeg er positivt. Det er lettere for folk å ta bussen når de har et busskort liggende fremfor å må ha kontanter klar for hver busstur de skal ta. Sparer tid på holdeplassene også da.

Lenke til kommentar
Billigere kan det nok bli, men tibudet kommer nok til å forverre seg kraftig. Kanskje ikke så ille for de som tar bussen på de største linjene, men verre for de som bor litt lengre unna. I en by som Trondheim som skal ha rushtidsavgift og bomringer og alt mulig som gjør at det ikke er særlig morsomt å kjøre bil igjennom byen bør samtidig kunne tilby et større bussnettverk enn det som eksisterer i dag. Og dette innebærer at det også må kjøres busser oftere på ulønnsomme strekninger.

 

Etter at bussbilletten gikk opp så ble det jo forøvrig relativt billigere å kjøpe månedskort/semesterkort, og det syns jeg er positivt. Det er lettere for folk å ta bussen når de har et busskort liggende fremfor å må ha kontanter klar for hver busstur de skal ta. Sparer tid på holdeplassene også da.

Ja, jeg er nok en av de mange som tar bussen sjeldent, aldri har kort og tar gjerne bare 5-ern, og dermed vil få forbedret tilbud. Kanskje dette ligger på et mer politisk plan hva gjelder budsjettbevilgninger e.l. Men å legge driften ut på anbud betyr ikke at man lar et selskap komme inn for å gjøre maks profitt på kun de lønnsomme strekningene, det er selvsagt regulert fra politisk hold. Til syvende og sist blir det vel veldig mye av det samme, bortsett fra at det kanskje blir mer effektivisert, kanskje litt annen struktur på avganger, og at overskuddet havner i privates lommer.

Lenke til kommentar
Folk som tar bussen en sjelden gang gjør det vel ofte som alternativ til å gå eller sykle også, så det kan jo diskuteres hvor viktig det bør være å ha lave priser på enkeltbiletter.

 

Så fordi man velger å gå eller sykle til jobben 90% av gangene skal man bli straffet med høye priser på enkeltbilletter de gangene det ikke er føre, eller man ikke har helsa til å sykle?

 

I prinsippet burde all kollektivtrafikk være gratis, men alle skjønner at det ikke er økonomisk mulig.

Lenke til kommentar

Hadde det vært helt gratis hadde folk i hvert fall ikke giddet å gå eller sykle særlig langt. TT måtte kanskje doblet antall bussavganger. Hvor miljøvennlig ville det vært? Busser slipper ikke akkurat ut blomster og bier fra eksosrøret.

Lenke til kommentar
Folk som tar bussen en sjelden gang gjør det vel ofte som alternativ til å gå eller sykle også, så det kan jo diskuteres hvor viktig det bør være å ha lave priser på enkeltbiletter.

 

Så fordi man velger å gå eller sykle til jobben 90% av gangene skal man bli straffet med høye priser på enkeltbilletter de gangene det ikke er føre, eller man ikke har helsa til å sykle?

 

I prinsippet burde all kollektivtrafikk være gratis, men alle skjønner at det ikke er økonomisk mulig.

 

I den grad man kan kalle det straffeing, så er vel svaret ja. Dette sprs jo hva man nsker å oppnå med kollektivtrafikk, om det er å være et substitutt til bilkjring, så tror jeg ikke enkeltbilettprisen spiller så mye inn. Om det er å være et substitutt til sykling og gange, så spiller prisen på enkeltbiletter endel inn. Man kan jo like eller ikke like det, men det er ihvertfall nyttig å være kjent med hvorfor prioriteringer gjøres på den måten det gjøres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Billigere kan det nok bli, men tibudet kommer nok til å forverre seg kraftig. Kanskje ikke så ille for de som tar bussen på de største linjene, men verre for de som bor litt lengre unna. I en by som Trondheim som skal ha rushtidsavgift og bomringer og alt mulig som gjør at det ikke er særlig morsomt å kjøre bil igjennom byen bør samtidig kunne tilby et større bussnettverk enn det som eksisterer i dag. Og dette innebærer at det også må kjøres busser oftere på ulønnsomme strekninger.

 

Etter at bussbilletten gikk opp så ble det jo forøvrig relativt billigere å kjøpe månedskort/semesterkort, og det syns jeg er positivt. Det er lettere for folk å ta bussen når de har et busskort liggende fremfor å må ha kontanter klar for hver busstur de skal ta. Sparer tid på holdeplassene også da.

Ja, jeg er nok en av de mange som tar bussen sjeldent, aldri har kort og tar gjerne bare 5-ern, og dermed vil få forbedret tilbud. Kanskje dette ligger på et mer politisk plan hva gjelder budsjettbevilgninger e.l. Men å legge driften ut på anbud betyr ikke at man lar et selskap komme inn for å gjøre maks profitt på kun de lønnsomme strekningene, det er selvsagt regulert fra politisk hold. Til syvende og sist blir det vel veldig mye av det samme, bortsett fra at det kanskje blir mer effektivisert, kanskje litt annen struktur på avganger, og at overskuddet havner i privates lommer.

 

Jeg vet hva anbud går ut på. Problemet er bare at jeg ser ikke helt meningen med annbudet. TT hadde den største passasjerveksten i fjor i de største byene i Norge, og når vi ser på hvordan anbudsordningene har påvirket tilbudet i Sverige og Danmark så ser vi at ferre tar bussen etter at den har blitt lagt ut på anbud.

 

En siste ting er jo hvordan avstanden fra passasjer til eier blir større hvis det skal komme utenlandske aktører inn i bildet (noe fylkestinget håper på). En konsekvens av dette kan være at tiltak som "expressbussen" ikke forekommer. Avgangene og holdeplassene har variert direkte etter etterspørselen. Når avstanden fra både bussjåfører og passasjerer blir lengre til eierene er det ikke sikkert at slike småtiltak skjer, fordi det er ikke alltid de fanges opp av markedsundersøkelser.

Lenke til kommentar

Anbudet setter jo selvsagt vilkårene for hva som skal oppfylles. Dvs. X antall avganger per time på de og de stedene osv. Inkludert ekspressbusser, trekk i betalingen ved store forsinkelser osv.

 

Kommunen definerer jobben som skal gjøres, busselskaper byr på hvem som kan gjøre jobben billigst.

 

Hvis tilbudet blir dårligere så vil jeg si at anbudet er for dårlig definert. Kommunen må altså også gjøre en god jobb i forkant.

 

Personlig mener jeg at hver enkeltrute burde vært på anbud så man kunne hatt flere busselskaper i byen. Vilkårene må selvsagt være sånn at busskort og overgangsbilletter fungerer glimrende på tvers av selskapene. Akkurat slik TT og Gråkallbanen fungerer i dag.

 

En annen ting er at busskort i papir er sååå 80-talls. Det er tragisk å se at "teknologihovedstaden" er igjen i steinalderen på det punktet. Tromsø har hatt elektroniske busskort i 20 år og er nå inne på sin 2. generasjon elektroniske busskort.

Lenke til kommentar

Kanskje vi skulle skilt ut kollektivtrafikkdiskusjonen i en egen tråd, det er et interessant og viktig emne!

 

Jeg er for gratis kollektivtransport. Går bussene dobbelt så ofte av den grunn, flott! Da tror jeg buss blir et reelt alternativ til bil mange steder, noe som igjen gir miljøgevinst. Dette vil også utjevne forskjellene mellom de som har og de som ikke har råd til bil.

 

Spørsmålet er vel om man vil betale transport direkte selv (kjøre en og en i bil) eller via samfunnet (kjøre mange og mange sammen i buss og tog).

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at hver enkeltrute burde vært på anbud så man kunne hatt flere busselskaper i byen.

 

Jeg regner med at de vil stå i kø for rutene til Spongdal, Bratsberg, Solbakken og lignende steder.

 

Politikerne som mener at Team Trafikk driver ineffektivt har enda til gode å påpeke hva Team gjør feil. I praksis beskylder de ledelsen i Team for løgn når de sier at de har snudd på alle steinene for å begrense kostnadene, uten å i det hele tatt begrunne det. Høyre har sogar drevet galskapen til det nivå at de mener at Team kan kutte kostnadene med 30%, igjen uten noen nærmere detaljer. Til opplysning går 67% av dagens utgifter til tariffestet lønn, 3% av dagens budsjett skal visstnok være nok til å dekke busskjøp, drivstoff, reparasjoner osv.

Lenke til kommentar
Kanskje vi skulle skilt ut kollektivtrafikkdiskusjonen i en egen tråd, det er et interessant og viktig emne!

 

Jeg er for gratis kollektivtransport. Går bussene dobbelt så ofte av den grunn, flott! Da tror jeg buss blir et reelt alternativ til bil mange steder, noe som igjen gir miljøgevinst. Dette vil også utjevne forskjellene mellom de som har og de som ikke har råd til bil.

 

Spørsmålet er vel om man vil betale transport direkte selv (kjøre en og en i bil) eller via samfunnet (kjøre mange og mange sammen i buss og tog).

Hehe, du vil ha gratis kollektivtransport, og så sier du at det som et resultat av dette kan bli dobbelt antall avganger? :p

 

Er vel litt FrP-måten å si det på; "Får du i pose, så skal du ikke se bort fra at du automatisk kan få i sekk også!"

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at hver enkeltrute burde vært på anbud så man kunne hatt flere busselskaper i byen.

Jeg regner med at de vil stå i kø for rutene til Spongdal, Bratsberg, Solbakken og lignende steder.

De mest miljøfiendtlige bussrutene (de med få passasjerer som skal langt) vil nok lide om ikke politikerne gir noen "distriktsubsidiering" på ett eller annet vis. F.eks bundle anbudet på Rute 9 til Dragvoll med 43/73 til Spongdal.

 

Politikerne som mener at Team Trafikk driver ineffektivt har enda til gode å påpeke hva Team gjør feil. I praksis beskylder de ledelsen i Team for løgn når de sier at de har snudd på alle steinene for å begrense kostnadene, uten å i det hele tatt begrunne det. Høyre har sogar drevet galskapen til det nivå at de mener at Team kan kutte kostnadene med 30%, igjen uten noen nærmere detaljer. Til opplysning går 67% av dagens utgifter til tariffestet lønn, 3% av dagens budsjett skal visstnok være nok til å dekke busskjøp, drivstoff, reparasjoner osv.

Bare 3% til nedbetaling av busser, drivstoff og reparasjoner? :wow: Det kan umulig stemme. Når det kommer til tariffestet lønn så kan man også se på hvem som mottar lønna. Kan det f.eks kuttes noen stillinger i administrasjonen om man lager litt smartere rutiner på noe?

 

PS: Streiken avsluttet

 

Bussjåførene i Tromsø streiket ikke i det hele tatt på grunn av konsekvensene det ville få for passasjerene, samt det dårlige omdømmet det ville gi.

Lenke til kommentar
Hehe, du vil ha gratis kollektivtransport, og så sier du at det som et resultat av dette kan bli dobbelt antall avganger? :p

 

Er vel litt FrP-måten å si det på; "Får du i pose, så skal du ikke se bort fra at du automatisk kan få i sekk også!"

Noen argumenterer med at dersom kollektivtrafikk blir gratis, vil flere benytte seg av det, noe jeg mener er bra. Miljømessig er det fint om bilister velger buss fremfor bil, og det vil nok flere gjøre dersom buss blir et reelt alternativ (billigere, gode ruter og kort ventetid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...