Horghen Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) " Hei, kjøpte nylig 2 SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB (HD103UJ), den ene var i orden, mens den andre har ett større problem. Når jeg skal formatere disken kommer det opp at den er på 32mb, som er litt mindre enn det jeg betalte for. Jeg har oppdatert drivere og bios uten hell, og har funnet ingen så langt som har hatt samme problemet. Har så langt testet den i Vista og XP. Noen her som vet hva jeg burde gjøre, og eventuelt hvorfor den er sånn?" Glemte å oppdatere denne posten, harddisken fungerer fint nå. Hvis noen fler har samme problem, kan dere prøve disse metodene. Sistnevnte (HDAT2) fungerte for meg "When I purchased the Samsung Spinpoint F1 Series HD103UJ 1TB SATA2 7200RPM. I installed it into an External USB/ESATA case and it detected as a 1000GB drive. I then copied over a 200+GB of data onto the drive. The next morning, I rebooted my server so that I could reorganize the drives in my machine. I didn't actually do anything except tell Windows Server 2003 to reboot. Upon Windows rebooting. I was missing my new drive, atleast I though I was missing it, because there was a 32MB drive there. So I powered down the removeable case and powered it back up. But still there was no 1000GB drive present, just a 32MB. I found this very strange. I then tried the drive on my notebook and still 32MB. I then started googling and found that this sometimes happens with the Samsung 1000GB and Gigabyte motherboards, which is what I was using. I then found, on a few fourms, that there was an application supplied by Samsung called ESTOOL, which can fix the problem. I downloaded this application but it failed to allow me to update the LBA. It still wanted to set the drive at 32MB. The then found there was a another version of this application SAMSUNG SAMSUNG HUTIL v2.10, but these would not work either. The application keep returning Access Denied or Timeout Errors. After reading some more forums, I can across an application called MHDD which people said fixed there problems when the Samsung ESTOOL didn't work. So I downloaded this application and followed the instructions to "UNCUT" the drive and then I tried the HPA command but still no luck. Drive was stuck in 32MB mode. After nearly 8 hours of searching and running these programs. I found a link to another program called HDAT2. I followed Method 1 from the FAQ on that site Q1: I received a 40 GB drive in replacement for a 20 GB model in PC. The drive is reported as 20 GB capacity. How can i get full capacity ? which involves SET MAX and adjusting the LBA on the drive, this is very similar to to the methods used in the ESTOOL and MHDD, but once again it failed. I then moved on to Method 2. Which is to restore the Device Configuration Menu and reset the DCO, after selecting the restore method under this menu. My drive was back. FIXED, now showing 1000GB (931GB actually) The problem appears to be related to the drive being set from 48 bit LBA to a 24 bit LBA, this stops the other programs from being able to change the LBA to the correct size." Endret 28. september 2008 av Xard Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Du mener sikkert 32 GB. Kjør ES-Tool, mulig det er satt 32GB clip. http://www.samsung.com/global/business/hdd...es/ES_Tool.html Lenke til kommentar
Horghen Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Nei, jeg mener 32mb , den andre er min litt eldre harddisk. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 :!: Kommer det opp det samme hvis du går i diskbehandling? Lenke til kommentar
Horghen Skrevet 28. september 2008 Forfatter Del Skrevet 28. september 2008 Løst, svar redigert i første post. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hei, eg trur eg har samme problem. Eg har en Samsung HD103UJ på 1TB, som og blir vist med ~32MB kapasitet. Eg har lasta ned HDAT2, og lagt det inn på en cd. Når eg kjører cd-en, virkar det som om programmet bare finner optiske drev. Eg ser i allefall ikkje nokon av harddiskane mine ved første augekast. Eg det nokre triks for å komme inn på harddiskane? (Eg har et Gigabyte GA-P35-DQ6 hovedkort) Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hei,eg trur eg har samme problem. Eg har en Samsung HD103UJ på 1TB, som og blir vist med ~32MB kapasitet. Eg har lasta ned HDAT2, og lagt det inn på en cd. Når eg kjører cd-en, virkar det som om programmet bare finner optiske drev. Eg ser i allefall ikkje nokon av harddiskane mine ved første augekast. Eg det nokre triks for å komme inn på harddiskane? (Eg har et Gigabyte GA-P35-DQ6 hovedkort) samme problemet her...løst dette enda? Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Nei, eg har ikkje hatt tid til å finne ut av det enno. Eg har prøvd litt, men på første forsøk klarer ikkje programmet å finne nokon harddiskar. Eg veit ikkje om det har med hovedkortet å gjere. Eg har et Gigabyte GA-P35-DQ6. Dersom nokon kan hjelpe meg på vei er eg glad for det. Mvh, Erlend Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Håper dette ikke gjelder alle disse F1 diskene til Samsung. Jeg har bestilt 2 stk på 750GB som jeg skal kjøre i Raid i en NAS server. I følge NAS serveren sin hjemmeside støtter den disse nye F1 diskene til Samsung. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Det blir feil på alle disker så sikker er man ikke uansett hva man kjøper. Jeg har endel Samsung F1 disker og de holder enda, bank i bordet. Alternativer for backup og eller HTPC er opplagt WD's GP disker eller Samsung's EcoGreen. De er stille og bruker lite strøm. edit: Skal man kjøre raid bør man strengt tatt kjøpe raid utgavene. (man må ikke men disse er beregnet for slikt bruk) Endret 19. oktober 2008 av Anvil Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Eg har rett og slett ikkje tid til å spekulere på korleise eg kan fikse den disken, og returnerer den igjen. Eg lurar på om eg skal prøve med en annen type isteden. Kanskje den nye 1,5TB diske til Seagate. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Eg har rett og slett ikkje tid til å spekulere på korleise eg kan fikse den disken, og returnerer den igjen.Eg lurar på om eg skal prøve med en annen type isteden. Kanskje den nye 1,5TB diske til Seagate. vurderer sterk det samme, men skal prøve litt til når jeg får tid...og det er tiden jeg egentlig ikke har til å gjøre dette...hrmpf..... Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Seagates nye 1,5TB disker har litt firmwareproblemer så det er verdt å sjekke ut først. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 ikke kommet problem med mine 1.5TB verfall ikke det frimwaren sier ska sje Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Hvilken firmware versjon har du da? SD17 mener jeg å huske er den med mest problemer mens SD37 er endel bedre, dog er det fult mulig jeg husker feil. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 har SD17 hari kke hørt om noe ny Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 firmware for disker blir sjelden lansert men vet at det er solgt disekr med SD37 firmware. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 kk noe nytt da alle mine 3 er SD17 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå