Gå til innhold

hjelp til valg av nytt kamera

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter nytt kamera, og da i HD format.

Er det noen som har noe å anbefale?

For å si det slik, så blir vel valget mellom Canon HF10 og Sony HDR-SR12E, men hvor jeg til slutt velger Canon.

Med mindre noen kommer med andre gode overtalinger.....

Endret av pierce007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det spørs hva du skal bruke kameraet til. Ønsker du å bruke det til filmskaping eller hjemmevideoer? Skal du redigere etter du har filmet eller ønsker du ikke det? Hvilken pris ønsker du å holde deg til?

Skal du bruke dette til filmskaping, da også redigering, er vel et tape kamera det beste alternativet. Eksempel på kamera da er et Canon HV20 eller HV30. Disse ligger på rundt 7000 - 8000 om jeg ikke husker feil.

Om du skal bruke kameraet til å ta vare minner på, er det kanskje greit med memory card eller harddisk. Dette er jeg ikke sikker på, men det er sikkert noen som vet, som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Hei

Det spørs hva du skal bruke kameraet til. Ønsker du å bruke det til filmskaping eller hjemmevideoer? Skal du redigere etter du har filmet eller ønsker du ikke det? Hvilken pris ønsker du å holde deg til?

Skal du bruke dette til filmskaping, da også redigering, er vel et tape kamera det beste alternativet. Eksempel på kamera da er et Canon HV20 eller HV30. Disse ligger på rundt 7000 - 8000 om jeg ikke husker feil.

Om du skal bruke kameraet til å ta vare minner på, er det kanskje greit med memory card eller harddisk. Dette er jeg ikke sikker på, men det er sikkert noen som vet, som kan hjelpe.

blir vel for det meste selskaper, ferie og den type filming. for ikke å glemme fjellturer og slikt.

vil vel foretrekke å redigere på pcen - er vel både enklere og mere praktisk.

pris, rundt 10.000-+.

bær være enkelt og kjapt å overføre til pc, samt enkel å kunne vises på tv

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg anbefaler deg å lese Videokameraguiden. Her står det om de forskjellige lagringsmediene. Jeg tror egentlig det ikke hadde vært så dumt med tape. Jeg har selv et Canon HV20. Det ligger på 7500 ,- Filmer i HDV og lagrer på tape. Det overfører raskt ved hjelp av et redigeringsprogram.

Som sagt har jeg ikke mye erfaring med andre lagringsmedier, men vet at ved bruk av harddisk (eller var det minnebrikke?) er det mye jobb for å få det i den filtypen du ønsker og redigeringsprogrammet ditt støtter. Mye mulig jeg tar feil, men synes jeg har lest det i andre tråder her på forumet.

Husk også når du skal filme i HD/HDV krever dette mye av din maskin da dette skal inn å redigeres. Så det er viktig at din maskin takler HDV, ellers blir det ikke noe morro å redigere.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Jeg anbefaler deg å lese Videokameraguiden. Her står det om de forskjellige lagringsmediene. Jeg tror egentlig det ikke hadde vært så dumt med tape. Jeg har selv et Canon HV20. Det ligger på 7500 ,- Filmer i HDV og lagrer på tape. Det overfører raskt ved hjelp av et redigeringsprogram.

Som sagt har jeg ikke mye erfaring med andre lagringsmedier, men vet at ved bruk av harddisk (eller var det minnebrikke?) er det mye jobb for å få det i den filtypen du ønsker og redigeringsprogrammet ditt støtter. Mye mulig jeg tar feil, men synes jeg har lest det i andre tråder her på forumet.

Husk også når du skal filme i HD/HDV krever dette mye av din maskin da dette skal inn å redigeres. Så det er viktig at din maskin takler HDV, ellers blir det ikke noe morro å redigere.

takker for den:-).

har en intel core2 duo t7500 med 2.2 GHz og et geforce 8600m gt gpu grafikkort.

flash er jo fremtiden slik jeg har forstått det. og innehar flere fordeler enn feks harddisk lagring.

Lenke til kommentar

Har et redigeringsprogram som redigerer HDV. (Magix) Ved redigering av HDV krever den en prosessor på 2GHz (anbefalt 3GHz)og 1Gb RAM. Skal du redigere AVCHD (HD på flash), er dette visstnok mye tyngre for pc-en, og krever nok enda mer maskinkraft. Jeg ville nok gått for HV 30 nå, og byttet til noe enda bedere, som sikkert kommer, om et par år. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...