Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-125 - Hubble Service Mission 4


HKS

Anbefalte innlegg

STS-119 er nå ferdig, og det blir litt opphold frem til neste oppdrag, STS-125. STS-125 er siste romfergeoppdrag som ikke skal til romstasjonen. Her er det Hubble teleskopet som er destinasjonen. Dette vil bli den 5. og siste gangen de vedlikeholder Hubble teleskopet. Forrige besøk til Hubble var i 2002, på oppdrag STS-109. Dette var det siste oppdraget som romfergen Columbia fullførte.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

Tråden for romfergeoppdraget STS-119

 

Det er romfergen Atlantis som skal brukes på dette oppdraget. Dette skulle egentlig være Atlantis sin siste tur, men NASA bestemte seg etter STS-122 at de skulle fortsette å bruke Atlantis helt frem til romfergeprogrammet avsluttes i 2010. Atlantis skal fly to oppdrag til etter STS-125. For øyeblikket er Atlantis i OPF, og får full service etter STS-122 som var forrige oppdraget. Det er også noen unike endringer som må gjøres, blandt annet så må dokking-mekanismen som vanligvis brukes til å dokke med romstasjonen fjernes. STS-125 kommer til å ha samme krav til inspeksjon som de andre fergene, og de vil bruke OBSS.

 

STS-400

Dette oppdraget er som sagt det eneste av de resterende oppdragene som ikke har mulighet til å nå romstasjonen. Hubble og ISS ligger i så forskjellige baner at det ikke lar seg gjøre med den mengden drivstoff de har i romfergene. Hvis det skulle skjedd noe fatalt med varmeskjoldet som de ikke kan reparere så har ikke mannskapet mulighet til å vente på romstasjonen til en ny ferge kan gjøres klar. Derfor har NASA satt strenge sikkerhetskrav til dette oppdraget. Samtidig som Atlantis sendes opp fra rampe 39A så skal Endeavour stå klar på rampe 39B i tilfelle de trenger et redningsoppdrag. Dette oppdraget er kalt STS-400. Dette oppdraget vil derfor bli siste anledning til å se to romferger ute på oppskytningsrampene samtidig!

 

 

I skrivende stund er det litt usikkert hva som skjer med oppskytningsrampene. Under oppskytningen av STS-124 fikk rampe 39A ganske store skader. Vi kommer selvsagt til å oppdatere denne tråden med mer info!

 

Det er endel uvisshet rundt oppskytningsdato grunnet arbeidet med de eksterne tankene. STS-125 skal fly med ET-127, men NASA må også ha ET-129 klar for et eventuelt redningsoppdrag hvis noe skulle gått galt, mer om dette senere.

 

Planlagt oppskytning:

11. mai 2009 - 14:01 (EDT) / 20:01 (CET)

Romferge:

Atlantis (OV-104)

Oppskytningsvindu:

60 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

11 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

Hubble Space Telescope Servicing Mission 4

 

STS-125 skal utføre 5 EVA'er på Hubble teleskopet. I motsetning til det vi er vant til med ISS oppdragene kommer de her til å bruke romfergen sin egen luftsluse. Dette er det som NASA kaller back-to-back EVA, altså en EVA hver dag. Her er en kort plan over hva som skal gjøres under de forskjellige EVA'ene:

- EVA 1: Bytte ut alle Hubble sine 6 gyroskoper. Disse brukes til å holde teleskopet stabilt under observasjoner, samt bytte ut 1 av 2 batteripakker.

- EVA 2: Installere et oppdatert instrument, Cosmic Origins Spectrograph (COS), samt bytte ut den andre av 2 batteripakker.

- EVA 3: Installere et nytt instrument, Wide Field Camera 3 (WFC-3). Dette skal erstatte WFC-2 som ble tatt med opp på STS-61. Bytte ut isolasjon som er slitt. Denne holder instrumentene på korrekt temperatur.

- EVA 4: Reparere Space Telescope Imaging Spectrograph (STIS) som fikk problemer i august 2004. Også installere bedre utstyr for å kontrollere temperaturen på dette instrumentet.

- EVA 5: Bytte ut en av tre Fine Guidance Sensors (FGS-3) som har hatt problemer. Skal også installere Over-Voltage Protection (OVP) og Optical Control Electronics Enhancement Kit (OCE-EK) for de andre sensorene. De skal også prøve å reparere Advanced Camera for Surveys

 

Her er et bilde av hvordan Atlantis sitt lasterom er konfigurert på dette oppdraget:

post-22436-1241820575_thumb.jpg

 

Her er astronautene som skal være med på STS-125:

 

Kaptein: Scott D. Altman

Pilot: Gregory C. Johnson

Oppdrag spesialist 1: John M. Grunsfeld

Oppdrag spesialist 2: Michael J. Massimino

Oppdrag spesialist 3: Andrew J. Feustel

Oppdrag spesialist 4: Michael T. Good

Oppdrag spesialist 5: K. Megan McArthur

 

Tre av astronautene har allerede besøkt Hubble. For Altman og Massimino blir dette andre gang, og for Grunsfeld blir dette det tredje oppdraget.

 

Her er STS-125 sitt ofisielle emblem:

post-22436-1213572629_thumb.png

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-125, NASA, Hubble og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com

 

NASA har også kommet ut med mer informasjon om oppdraget på et bra format (presskit), dette kan lastes ned fra NASA sine hjemmesider.

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden:

NASA - NASA TV Landing Page

For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget:

Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets

 

Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet?

A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget:

NASA TV - 300kbps - Windows Media Player

NASA TV - 500kbps - Windows Media Player

NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EDT (Eastcoast Day Time) og legge til 6 timer.

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Småkorrigeringer.

Edit 3: Ny dato for oppskytning.

Edit 4: Ny dato

Edit 5: Ny dato, og link til STS-126

Edit 6: Ny dato, og link til STS-119

Edit 7: Oppdatert FAQ

Edit 8: Klokkeslett etter FRR

Edit 9: Endret dato til 11. mai

Edit 10: Lagt ut litt mer informasjon og oppdatert FAQ

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter inn et bilde av STS-125 astronautene her. Fra venstre til høyre har vi: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthur, Grunsfeld og Feustel

 

08pd0904-m.jpg

 

 

NASA har også denne gangen laget en litt morsom plakat. De har som sagt tradisjon for å gjøre dette med alle romfergeoppdrag. Denne plakaten er inspirert av plakaten til filmen "Oceans 12":

 

STS125SFAposterLowRes.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Forberedelser på Atlantis i OPF. Her blir en av hovedmotorene (SSME) fraktet inn til Atlantis. Disse motorene brukes mange ganger, de blir vedlikeholdt og testet etter et romfergeoppdrag.

 

08pd1643-m.jpg

 

 

Bilde av selve installasjonen i romfergen. Motorene blir installert en og en, med noen dagers mellomrom.

 

08pd1646-m.jpg

Lenke til kommentar

For øyeblikket ser det lyst ut for både ET-127 og ET-129. Hvis ingenting uventet skjer utover er det ventet at begge tankene blir levert tidlig nok til at folkene ved KSC har noen dagers margin for å nå NET datoen, 8. oktober.

 

Selv ser jeg ekstra frem til denne ferden. Hvis alt går i orden reiser jeg til Florida for å se oppskytingen, før jeg reiser videre til Houston.

Lenke til kommentar

Grunnen til den lange ventetiden er fordi både Endeavour og Atlantis må være helt klare for oppskyting før det gis grønt lys for ferden. Atlantis må også gjennomgå en del modifiseringer for å kunne utføre ferden. Atlantis har vært i OPF (Orbiter Processing Facility) siden slutten av februar, mens Endeavour har vært i sin OPF siden hun kom tilbake fra STS-123. Atlantis forberedes kun for STS-125, mens Endeavour i første omgang gjøres klar for STS-400 (den eventuelle redningsferden) og STS-126, som har planlagt oppskyting 10. november. Startrakettene må bygges opp, de eksterne drivstofftankene må bli ferdige og sendt til KSC før begge romfergene må monteres til hvert sitt sett med drivstofftank og startraketter. Så skal begge fergene rulles ut, Atlantis til rampe 39A, Endeavour til 39B for siste forberedelser for oppskyting.

 

Hvis Atlantis blir veldig skadet må Endeavour skytes opp i løpet av maks en uke etter Atlantis tok av. Det er derfor begge fergene må stå klare, og derfor tar det også ekstra tid til forberedelsene. Hvis alt går bra med STS-125 rulles Endeavour over til rampe 39A kort tid senere og gjøres klar for STS-126.

 

Av annet spennende kan kanskje Phoenix-sonden nevnes. Den vil være i full aktivitet i de førstkommende månedene, men vil sannsynligvis dø ut av kulde ikke så lenge før STS-125. ATV'en som nå er koblet til ISS skal kobles fra i August og sendes mot jorden for å brenne opp i atmosfæren, noe som blir en spennende periode for ESA, da det markerer siste bit av det som på mange måter har vært en testferd.

 

Ellers er det bare å følge med på NASASpaceFlight.com for å få med alt spennende som skjer i romvirksomheten. Det er nok å følge med på, med både romferger, mars-sonder og ikke minst utviklingen av Constellation-programmet.

Lenke til kommentar
Selv ser jeg ekstra frem til denne ferden. Hvis alt går i orden reiser jeg til Florida for å se oppskytingen, før jeg reiser videre til Houston.

Personlig sikter jeg mot STS-126

Må en tur over i slutten av september og. Håper på å få noen bra bilder av Endeavour og Atlantis ute på oppskytningsrampene da.

 

Ellers er vi en gjeng fra jobben som skal prøve å se STS-129 neste høst.

Lenke til kommentar

Setter inn et bilde fra flammegraven på oppsktningsrampe 39A. Her kan vi tydelig se hvor murstenen forsvant når Discovery ble sendt opp.

 

De driver enda og analyserer for å finne ut hva som skjedde, og hvordan det kan repares, samt hvor lang tid det tar. Undersøkelser har iallefall blitt gjort på begge rampene.

 

08pd1753-m.jpg

 

Datoene for levering av de eksterne tankene ser bra ut. ET-127 som skal brukes til Atlantis og STS-125 skal etter planen leveres 11. juli, og tanken som må være klar til Endeavour på STS-126/STS-400 som er ET-129 skal være klar 5. august.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

 

Reparasjonene på oppskytningsrampe 39A har nå begynt, og NASA er ikke bekymret for at det skal ta for mye tid. De regner med å bli ferdig til å støtte oppskytning av STS-125 i begynnelsen av oktober.

 

Det er litt frem og tilbake vedrørende leveringen av eksterne tanker. For øyeblikket er planlagt levering på ET-127 som skal brukes på STS-125 den 11. juli, og ET-129 som skal brukes til STS-126/STS-400 ca. den 11. august.

 

STS-125 sine startraketter er klare, og venter i High-Bay 3 i VAB på den eksterne tanken. Til uken kommer de til å begynne med å bygge opp startrakettene til STS-126/STS-400 i High-Bay 1.

 

Foreløpig ser det ok ut for 8. oktober.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ET-127 som skal brukes av Atlantis under høstens oppskyting har forlatt Michoud Assembly Facility i New Orleans. Lekteren Pegasus forlot New Orleans med tanken ombord den 11. juli, på en ukes tur til Kennedy Space Center i Florida. Dette er første skritt mot oppskyting 8. oktober. Mannskapene på MAF jobber nå på spreng med å gjøre ferdig ET-129 som skal brukes av Endeavour for STS-400/STS-126. Denne må være ferdig innen 5. august for å være klar til oktober.

Lenke til kommentar

Bra oppdatering kimmern123.

Setter inn ett bilde av ET-127 på vei ut av Michoud Assembly Facility, og over til Pegasus som frakter den til KSC. På KSC har de forresten allerede begynt å bygge opp startrakettene som skal brukes av Endeavour på STS-126/STS-400.

 

ET-127_rollout1_lo.gif

Lenke til kommentar

I en mail fra NASA Launch Director Mike Leinbach fikk jeg i går vite at det snakkes om å fremskynde oppskytingen til 2. oktober. Dette har vært diskutert tidligere, men ble sett på som uaktuelt på grunn av de to drivstofftankene som ikke ville være ferdig i tide. Med ET-127 ute av veien kan mannskapene på MAF jobbe ekstra intensivt med ET-129 og på den måten muliggjøre en tidligere oppskyting.

 

Space Shuttle Program Manager John Shannon har opprettet en såkalt CR (Change Request) om å flytte oppskytingen til 2. oktober, mens STS-126 flyttes til 4. november, fra 10. Avgjørelsen vil ikke bli tatt før PRCB-møtet 14. august (PRCB=Program Requirements Control Board).

 

Når dette skrives har Pegasus ankommet KSC med ET-127. Lekteren Pegasus, trukket av Freedom Star, et av de to skipene som også brukes til å hente SRB'ene etter oppskytingene. På grunn av dårlig vær i området rundt Cape Canaveral har tanken enda ikke blitt lastet av, og det er godt mulig dette blir utsatt til i morgen.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering, ikke om denne ferden, men Atlantis' neste ferd. Dette er også en nyhet som garantert vil glede svenskene, men også oss i Norge:

 

NASA annonserte i dag mannskapet på ferden STS-128 til ISS, som etter planen skal flys med Atlantis. Oppskytingen er for øyeblikket planlagt til 30. juli 2009.

 

Mannskapet blir ledet av Rick Sturckow (Col. U.S. Marine Corps) som her flyr sin fjerde ferd, den andre som kommandør. Sturckow har tidligere fløyet STS-88 som pilot i 1998, STS-105 i 2001, også som pilot og senest STS-117 i juni 2007. Sistnevnte var hans første ferd som kommandør. Denne ferden leverte S3/S4-segmentet til ISS, og ble veldig forsinket i forkant av en haglstorm som skadet isolasjonsskummet på den eksterne tanken.

 

Pilot på ferden er Kevin Ford (Col. U.S. Air Force, Retired) dette er hans første ferd. Han ble plukket ut som astronaut i 2000.

 

Ferdsspesialister er Patrick Forrester (STS-105 og STS-117, Col. U.S. Army, Retired), Danny Olivas (STS-117), Jose Hernandez (første ferd) og sist, men ikke minst ESA-astronaut Christer Fuglesang (STS-116)

 

Ferden er en forsyningsferd til ISS og vil ikke ha med noen ny modul til stasjonen. En MPLM (MultiPurpose Logistics Module) vil være med opp. Denne monteres til stasjonen som en vanlig trykksatt modul under oppholdet på stasjonen og inneholder alt av forsyninger, utstyr og annet som skal fraktes til stasjonen. Det er også planlagt tre EVA'er på ferden. Disse skal bytte ut eksterne eksperimenter på utsiden av Columbus-modulen og astronautene skal også bytte ut en Ammonia Tank Assembly, som er en del av kjølesystemet på stasjonen.

Lenke til kommentar

STS-128 blir nok siste turen til Christer med romferge. foreløpig er STS-133 siste romfergeoppdrag, men det er snakk om å legge til ett til (STS-134), vi får se hva som skjer fremover med ny president i USA.

 

Dessverre ingen norske media som har snappet opp nyheten. Selv i disse agurktider....

Edit: Nettavisen har skrevet noe, men ikke finner ikke noe på andre media...

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2075555.ece

 

Vel... Vi får vri denne tråden litt tilbake til STS-125.

 

STS-125-mannskapet var i forrige uke en tur på KSC for det som kalles CEIT (Crew Equipment Interface Test) det er for å gjøre seg kjent med romferge, og annet utstyr de skal bruke. Setter inn et bilde fra lasterommet på Atlantis. Til venstre i bildet er den eksterne luftslusen på romfergen. Denne brukes til å dokke til romstasjonen vanligvis. Legg merke til at dokkingadapteren som brukes der nå er fjernet (den trengs ikke på Hubble-oppdraget, da romfergen ikke dokke med ISS)

08pd1961-m.jpg

 

Tar også med et bilde fra VAB. Her har den eksterne tanken, ET-127 ankommet, og skal etter hvert bli løftet over til en checkout-celle hvor de inspiserer og gjør siste forberedelser til å montere tanken til startrakettene som er klare.

08pd1988-m.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Forberedelsene til siste service på Hubble går fremover. I helgen ble den eksterne tanken (ET-127) festet til startrakettene.

 

08pd2269-m.jpg

 

Neste milepæl nå er roll-over for Atlantis. Det skal etter planen skje den 18. august. Roll-out til utskytningsrampen er planlagt den 25. august. Rampe 39-A er nå ferdig reparert etter at den ble skadd under STS-124 oppskytningen.

 

Neste eksterne tank (ET-129) som skal brukes til Endeavour på STS-126/STS-400 er allerede sendt til KSC. Det er som nevnt tidligere et krav at Endeavour er til oppskytning på rampe 39-B hvis noe skulle ha skjedd med Atlantis under hubble-oppdraget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MEDIA ADVISORY: M08-154

 

NASA KEEPS ATLANTIS TARGET LAUNCH DATE, MOVES UP MILESTONES

 

CAPE CANAVERAL, Fla. -- After thoroughly reviewing an option to accelerate the upcoming launch dates of space shuttle Atlantis and Endeavour by a few days, shuttle program managers decided Thursday to keep the current target launch dates.

 

Atlantis' STS-125 mission to NASA's Hubble Space Telescope remains targeted for Oct. 8 at 1:34 a.m. EDT. Endeavour's STS-126 mission to the International Space Station is targeted for Nov. 10 at 9:31 p.m.

EST.

 

Atlantis is scheduled to move from its processing hanger to the Vehicle Assembly Building, or VAB, on Monday, Aug. 18, where it will be attached to an external fuel tank and solid rocket boosters.

 

The shuttle will roll out to Launch Pad 39A the week of Aug. 24. The date will be finalized early next week.

 

During its 11-day mission, STS-125's crew of seven astronauts will install two new instruments in Hubble, as well as replace the Fine Guidance Sensor. Five spacewalks will be conducted during the flight.

 

Atlantis will be commanded by Scott Altman. Gregory C. Johnson will be pilot. Mission specialists will be John Grunsfeld, Mike Massimino, Megan McArthur, Andrew Feustel and Michael Good.

 

For more information about the STS-125 mission and crew, visit:

 

http://www.nasa.gov/shuttle

 

For more information about Hubble, visit:

 

http://www.nasa.gov/hubble

 

 

-end-

 

 

Altså ble forespørselen om å framskynde oppskytingsdatoen for STS-125 til 5. oktober avslått på et PRCB-møte i går. Grunnen skal være at Goddard Space Flight Center, som står ansvarlig for nyttelasten, ikke kunne levere alt i tide for å fremskynde oppskytingen. I beste fall kunne de kanskje greie oppskyting 7. oktober, men det ble istedet bestemt å bare la manifestet være som det er nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste nytt fra KSC:

 

Atlantis er nå i VAB, og har blitt festet til den eksterne tanken (ET-127). Det er dog litt problemer med å feste en av overgangene hvor flytende hydrogen kommer inn i romfergen fra tanken. Regner ikke med at dette er et problem, og det bør fikses.

 

Endeavour som har rollen som "Launch on Need" er i siste del av prosesseringen, her er det for øyeblikket noen problemer med ET-129 som er den eksterne tanken til dette oppdraget. Under heising og transport av tanken har de hørt suspekte lyder. Dette undersøkes nå.

 

 

Tar med et par bilder:

 

08pd2482-m.jpg

Atlantis på vei inn i VAB. Roll-over ble litt forsinket grunnet en tropisk storm som feide over Florida.

 

08pd2501-m.jpg

Atlantis, rotert til vertikalt og heises her ned for å festes til den eksterne tanken.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra KSC:

 

Problemene som var med å feste Atlantis til den eksterne tanken er nå fikset, og de driver med det som kalles interface test nå i helgen. Går alt etter planen skal Atlantis kjøres ut til utskytningsrampe 39A på tirsdag den 2. september.

 

På grunn av diverse små problemer ser det ut som at oppskytningen må utsettes til 11. oktober, men det er ikke offisielt enda.

 

 

Ellers er den eksterne tanken (ET-129) til Endeavour på STS-126/STS-400 nå klarert, og den har blitt festet til startrakettene. Endeavour er snart klar til roll-over til VAB. I slutten av september skal etter planen Endeavour kjøres ut til utskytningsrampe 39B for å våre i backup for Atlantis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...