Gå til innhold

Den store blitztråden


Anbefalte innlegg

Det kommer fra tid til annen en del spørsmål om bruk av blitz, et tema som kanskje kan være noe undervurdert for mange. Jeg ønsker derfor å opprette en generell blitz tråd. Håper dette er en tråd som blir aktiv fremover.

 

Så over til mitt konkrete spørsmål:

Jeg selv har holdt på med foto aktivt i en del år nå og føler at dette med blitz definitivt er ett av områdene jeg ikke behersker helt. Det er stort sett greit med det grunnlegende som bounching i tak eller vegg, samt justere styrken på portrettbilder etc. Det jeg for min del ser nå i Oslos sommersol er at jeg sliter med å utnytte blitzen til å få optimale bilder av feks. barna når vi er ute å leker. Er det noen som har noen tips til dette? Mange snakker om Fill-inn, bakre lukkergardiner etc, er det noen som føler seg kallet til å skrive noen utfyllende ord om dette og evt. hva slags teknikker dere selv benytter dere av?

 

Linker som omhandler dette er selvfølgelig bra, men jeg hadde håpet vi kunne klare å skape litt mer debatt rundt dette temaet.

 

Kjør blitzdebatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sollys må du unngå så sant du kan. Veldig ofte utendørs er det et sted med skygger, og da fyrer du av blitzen, og får svært fine bilder.

 

Ellers har jeg testet bounch flash mot blitz med forskjellig diffuser over blitzen, og forskjellen en veldig stor.

 

En ting er klart, blitz ligger Norge langt bak andre land. I Norge er blitz uten tvil noe av det som blir mest misbrukt, og det ser vi gang på gang av bilder som vasket ut alt av ansiktet. Og når man tenker på det, er det ikkje rart. En blitz på et lite P&S kamera er mindre enn 1cm, og kordan skal lyset da bli bra? Eller en ekstra blitz litt større? Det blir så konsentert.

 

Så mitt tips til deg, er å sjekk ut måter du blir fornøyd med for å gjøre lyset bedre, og leke deg med å ta kamera av blitzen.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Aksje, det er nettopp dette jeg har gjort i lang tid. Jeg har hatt blitsen en del år(takk for rettelse Thor EH :blush: ) og bruker den helst ikke. Men noen ganger kan det være bra. Som feks. unger/portrett i sollys.

 

-1 eller -2 EV er også det jeg gjør i dag hvis jeg ønsker blitz. HVordan bruker man Fill-inn på best mulig måte er vel kanskje spørsmålet?

Endret av Irish Coffee
Lenke til kommentar

La meg først si at denne tråden var genial. Deilig å samle ressurser på et sted. At ingen har kommet på det før.

 

Da bidrar jeg med det lille jeg kan om blits brukt som fill. Så får vi se hvor tråden havner etterhvert, når mer drevne blitsbrukere kommer på banen.

 

Jeg bruker Pentax, som ikke har verdens sterkeste blitssystem, men jeg satser på at det jeg har og si har overføringsverdi til andre fabrikater.

 

Min erfaring er at Fill fungerer absolutt best med manuell innstilling av kamera, og så lar jeg TTL målingen eller blitsen sin egen autofunksjon ta seg av blitstilpassingen. Grunnen er nok rett og slett at kamera får for tunge regneoppgaver, når det må regne ut alt selv. Det blir for mange variabler, så resultatet blir for ufrutsigbart.

Jeg måler altså lys, med blitsen avslått, og sette lukker, blender og ISO ut fra den målingen jeg får der. Det er viktig å sørge for at målingen tar mest mulig hensyn til bakgrunnsbelysningen. Spot-måling av et nøytralt område i bakgrunnen kan ofte være en god metode. Bruker du spot, kan det være hensiktsmessig å gå tilbake til matrix måling under selve eksponeringen. Så lenge du ikke ligger over blitssynk-hastigheten i kamera, (ofte 1/125sek eller noe høyere, 1/180 for moderne Pentax), så er det tut og kjør. Krever motivet høyere lukkertid, må du over på HSS blits. Bruker du innebygget blits styrer som regel kamera dette selv. Det slår automatisk over på HSS når det er nødvendig.

 

Når jeg så har stilt inn kamera, da slår jeg på blitsen, og eksponerer helt vanlig. TTL målingen eller blitsen sin egen automatikk bestemmer da mengden blitslys og ballanserer mengden fill etter ditt ønske. Det fine med å bruke TTL måling til å styre blitsen er at du da slipper og forholde deg til ledetall, ISO og alt det der. Det styrer kamera og blits for deg. Så denne måten å gjøre det på blir strobist-tankegang for dummies. Du oppnår ganske stor grad av kontroll, uten å være blitsekspert.

 

I sterkt motlys (f.eks portrett) kan det være en fordel å legge seg på -0.6EV eller deromkring. Ved jevnere lys, kan det være bedre å kompensere mer, for da trenger du mindre blits siden blitsen da bare skal gi det lille ekstra. -1EV til -2EV kan da være et bra startpunkt.

 

Forsøk gjerne flere eksponeringer hvor du varierer mengden fill.

 

Ok. Det var min måte å tenke fill. Det fungerer like godt med innebygget blits som med egen blits på stativ. Når du bare har forstått prinsippet så er det raskt og effektivt.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

det må jeg si ble veldig vitenskapelig. Jeg pleier stort sett alltid bare å kjøre manuelle instillinger på både blits og kamera. Så "chimper" (glor på skjermen) jeg til jeg har det resultatet jeg vil ha.

 

men for sol/blits-kombo er framgangsmåten nesten den samme. først eksponere for bakgrunn på kamera, deretter justere blitsen(e) til ønsket resultat på motivet

Lenke til kommentar
det må jeg si ble veldig vitenskapelig. Jeg pleier stort sett alltid bare å kjøre manuelle instillinger på både blits og kamera. Så "chimper" (glor på skjermen) jeg til jeg har det resultatet jeg vil ha.

 

men for sol/blits-kombo er framgangsmåten nesten den samme. først eksponere for bakgrunn på kamera, deretter justere blitsen(e) til ønsket resultat på motivet

Det er kanskje ikke så vitenskaplig som det høres ut. Men jeg forsøker å ha et bevist forhold til hva jeg gjør, forstå kamera best mulig.

Det jeg beskriver er mest fill metodikk. Altså situasjoner hvor jeg legger vekt på å ta vare på mest mulig av det naturlige lyset.

 

Hvis blits er hovedlyskilde, da lar jeg automatikken styre det meste, altså tut og kjør i P modus eller på Av/Tv. Er jeg da misfornøyd, så kompenserer jeg, uten og tenke så forferdelig over hva jeg gjør.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Flott Fototim. Det er dette jeg ønsker med denne tråden. Så kan vi sikkert diskutere fordeler og bakdeler med slike innlegg/teknikker. Jeg har også oppfattet at det er flere som ønsker flere slike debatter, derfor tror jeg dette er bra :-)

 

Jeg får vel komme med min egen "teknikk" også da selv om den ikke er så vitenskpelig. Dette leste jeg ett eller annet sted for en god stund siden. Selv om det ikke er så avansert så har det faktisk fungert veldig godt for meg...

 

Jeg tar alltid utgangspunkt i ISO400, F4.0 og 1/200. Så sjekker jeg histogrammet og justerer enten blits eller blender etter om jeg vil ha mer eller mindre lys. Hvis jeg da klarer å få histogrammet "opp mot høyre" blir det stort sett ganske bra.

 

Men i dette flotte været ønsket jeg å ta noen portretter, spesielt barnebilder. Da fikk jeg liksom ikke helt til det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Jeg tar alltid utgangspunkt i ISO400, F4.0 og 1/200. ...

 

Men i dette flotte været ønsket jeg å ta noen portretter, spesielt barnebilder. Da fikk jeg liksom ikke helt til det jeg ønsker.

Det finnes utvilsomt mange veier som fører til Rom.

 

Grunnen til at jeg velger å gjøre det mer trinnvis, eller vitenskaplig som dere kaller det, er at da får jeg færre variabler og rote meg bort i.

Jeg skaffer meg altså først kontrol på det eksisteende lyset. Først da begynner jeg å tenke på fill-lyset. I mitt hode blir det mer ryddig da.

 

Hvis jeg fikler med blender og juster blits samtidig, da mister jeg oversikta. Det går rett og slett i ball for meg, enkel sjel som jeg er ;)

 

Men det som funker best for deg, er best for akkurat deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Ja, det funker bra for meg Tim. Men som du sier så føler jeg at jeg ikke har kontroll nok. Derfor skal jeg forske litt på "din" teknikk. Det er ikke så fryktelig langt unna måten jeg gjør det på, men jeg tror det som sagt gir litt mer kontroll. Det er jo også det du sier forsåvidt.

 

Noen som samtidig kan forklare på en enkel måte forskjell på de forskjellige modusene? Dette er noe jeg(og sikkert andre) aldri har fått helt taket på. Det er flott med linker til engelske sider, men debatt er alltid mer lærerikt :-)

Lenke til kommentar
Tror dere misforstår mitt poeng. Det eg mente var at kan man unngå sol, så er jo det soleklart best, iallefall det jeg har erfart. Har jeg valget mellom sol, og skygger under trær for portrett er valget lett!

For all del, det er mye lettere å få et akseptabelt bilde i skyggen enn i sola. Det er to helt forskjellige uttrykk, men av og til er blitz i sterkt sollys akkurat det man ønsker. Shiny happy people. :)

 

Når jeg prøver selv har jeg ikke imponerende hitrate i sollyset, mest fordi jeg ikke har nok trening og ikke forstår lyset godt nok enda, men når det funker synes jeg det blir ganske bra.

Lenke til kommentar
Tror dere misforstår mitt poeng. Det eg mente var at kan man unngå sol, så er jo det soleklart best, iallefall det jeg har erfart. Har jeg valget mellom sol, og skygger under trær for portrett er valget lett!

 

Aksje, jeg er enig i at det stort sett er bedre uten blits og det er vel kanskje derfor jeg ikke har ville satt meg inn i det godt nok. Diskusjon rundt det og unngå blits er vel greit, men poenget var med i dette tilfellet.

 

Det med blits i Norge er jeg ikke sikker på om jeg forsto helt :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...