Gå til innhold

Kommentarer til (FERDIG) "Grønn" Mini ITX Gaming PC

Anbefalte innlegg

Her er en liten tråd hvor alle tanker om prosjektet/opsett/kabinett/ideer hører hjemme, og er meget velkommen.

Arbeidsloggen

På forhåd takk til alle eventuelle kommentarer/bidrag

(Edit: Godt poeng Kontorstol. Glemte det I farten. Fikset nå)

(Edit2: Da er prosjektet ferdig, og all "feedback" har vert veldig velkommen! Som nevnt lenger ned tar jeg gjerne imot ideer til nye prosjekt nå når dette er ferdig, så kom gjerne med ett forslag!)

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres kult ut, men det er ikke så kult når jeg må søke for å finne tråden :/

edit: hehe.. veldig artig og orginalt. ser frem til at ting tar litt mer form. har du en lite handle list og priser på det du har kjøpt? hadde vert fint å vite hvormye dette koster.

lykke til!

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

@ weebl

Hehe. Tok litt tid å finne kortet. har hatt en del andre prosjekter og bom-turer med ander Mini ITX kort og, men de fleste jeg har kommet borti bruker jo 479M sokkel for bærbare dualcore, og ikke 775 slik some denne. -pluss de felste som bruker bærbare prosesorer har dertil chipset og lite av PCIe x16. Før dette prosjektet lekte jeg meg med AOpen Mini ITX kortene fra advance.no, med tanjke på å bygge PC til bil. Men dette ble lite av da kortet hadde ne fabrikasjonsfeil og tok kvelden og det ikke var mulig å oppdrive erstatnings kort, fikk jeg en AOpen Mini-PC som brukte samme chipset. så jeg kunne flytte delene inn i den istedet. Og det funket selvfølgelig, men var langt ifra morsomt, personlig, eller noen utfordring.

Men da fikk jeg ideen til å lage en mest mulig tilsvarende PC bare MED grafikk for litt gaming OL. Og når kjæresten etterhvert trengte ny maskin også så var det en god kombinasjon som raskt ble godkjent av begge parter =).

Men direkte til spørsmålet; jo det er ett par Mini ITX kort med 755, og noen få, med PCIe x16. Global American har en del, COMMEL, har ett kort eller to, og IPC (tror jeg er navnet) har noen.

Men det var Global American som hadde det beste utvalget. Forøvrighar de ett 3'5 kort for 479M prosessorer men faktisk med 3 PCIe x1 og en PCIe x16. Hvordan de ordner plasseringen av disse på kortet vet jeg forøvrig ikke... =D

@ 2ball(s)

Takker =)

Og jeg har ingen handleliste her på HW for dette prosjektet, men jeg drev og skrev liste nå nettop over hva som har kommet (og kommer fra hvor) så jeg kan jo sette opp det jeg har fått allerede, og det som er bestillt. Hvilket egentlig er nesten allt av hardware. =D

Handleliste:(Misbruk av HTML tag =D )

Komponent:                             Pris:  Salgssted:
2807870                                1753   Global American
Intel Core2 Duo E6600                  1795   Mamoz
OCZ 4GB (2x2GB) DDR2 kit @ 800MHz       650   Netshop
MSI VGA-Card nVidia 9600GT 512MB PCI-E 1056   Meeter
Plextor DVD+-RAM +8x8x -8x6x DL+4x-4X   588   Amentio
Hitachi Travelstar 5K250 250GB S-ATA    542   Amentio
Fortron/Source, 350W, 1U                945   Microplex
Lian Li hovedkortbrett                  245   Microplex
Totalt så langt;                         7574

Endret av carnilio
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

tror at det 9600 gt kort holder lenge for dama di så lenge hun ikke spiller mye hardcore spill osv.

hadde kanskje vært greit med en psu med litt mere trøkk i om maskina skal oppgraderes da.

og du har vel faktisk ikke stort behov for en SSD disk i den maskina da i alle fall mtp støyen.

såklart veldig kjekt å kjøre os fra men SSD er i alle fall i mine øyne High end greier enn så lenge.

men en ting er sikkert! du er veldig gla i dama di! med tanke på at du bygger en custom pc til hu =)

Endret av weebl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Deilig å endelig se en sånn arbeidslogg.

Hvordan gikk det? synes arbeidsloggen plutslig kom til en brå slutt :p

Og har man mulighet til å stille på multiplikator, volt og diverse sånne ting i BIOS ?

Driver å planlegger en pc selv med mini-ITX, HD4870X2, QX9650 og custom vannkjøling i et tettpakka lite kabinett :p

Også hvordan fikk du bestilt fra global american, finner ikke ut aav det.

Beklager om dette ble mye off topic

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hei, og som sakt i den nyoppdaterte workloggen; Kjempeflott att det fortsatt er folk her! =D

så;

@weebl:

Jo, kanskje litt overkill med SDD, men når jeg allerede har sjansen til å teste en på ett slikt kort, og samtidig har en kjæreste med delvis interesse i teknologi (og sett att dette blir en nesten 100% gjennomsiktig case) er jo en SSD delvis også ett utstillingsobjekt å vise frem, og ikke bare av komplett praktiske grunner (fordet om det er en god unskyldning for meg å få leke meg med den og testet den personlig i praksis, mens jeg bygger maskinen) =D

Og ja, jeg er veldig glad i henne =)

@The Ghost:

For bestilling fra Global American, så klikk på "Add to quote" på de varene du er interessert i, og når du har samlet dem alle i en slags "handlekurv" klikk "Send quote". Alternativt med evt spørsmål om varene i boksen du kan fylle ut i kurven.

Dette med pris er de veldig dårlige på, fordet om prisene ikek er veldig høye sammenlignet med entusiast kort her i området. Men jeg tror de har satt opp oriser på "Clearance sale" delen de har oppe i disse dager, så om du trenger ett lite kort uten de høyeste kraven tor jeg du kan finne noe interessant der for en P4 eller P4 mobile (eller celeron med 775 / 479M socket)

Ellers kan du også sende en epost på "Contact Us" og spørre både om priser og bestilling.

For BIOS sin del, så tror jeg det er i allfall delvis jsuterbar, (Sett at dette er et kort beregnet for industri hvor det sikkert kan være en del "custom solutions" kort, som trenger justerte spenninger/multipliere?) men jeg er ikke sikker. Skal forøvrig sjekke så snart jeg har anledning til å teste systemet, når ting begynner å komme på plass her. =)

Bilder kommer senere =D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Angående SSD'en. Har du satt bios slik at disken kjører på IDE-interfacet?

Disse SSD'ene liker vistnok ikke å kjøre på SATA-drivere (AHCI)

AHCI is not official supported on OCZ SSDs and may under some circumstances affect performance,

specifically during windows installation. Enabling AHCI can result in higher performance in synthetic

benchmarks for SSDs and HDDs alike, but can cause hang-ups and intermittent freezes in SSDs since it

allows multiple access requests to compete for a drive that is not made to address re-ordering of

commands in the queue. We recommend AHCI is set to disabled in both Windows and in the BIOS.

Native Command Queuing greatly increases the performance of standard rotational drives but it has no

bearing on SSDs.

Kilde: Configuration and Setup Guide.pdf
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

@ The Metal God:

Ja, den var satt til IDE, men hadde fortsatt problemer med den. Heldigvis gikk det fortsatt på garantien da det var en produksjonsfeil, og vi har fått en ny SSD disk i posten allerede. Får se om vi har mer hell med den?

@ SøtaBror:

Tre? Har prøvd det en gang før, men det bråkte noe forferdelig =D -kan ha noe med gamle slingrete deler, løse skruer, dårlig luft sirkulasjon, og generellt lite fokus på å være støysvakt?

Men kanskje. Dog er jeg mer en metall/plexi person.

Tenkte foressten litt på disse "reactor" PCene, som ligger i en tank av M3-liquid, som kjøleveske... Kunne være morsomt å prøve seg på noe sånnt. Om det var en måte å få tak i klar (ikke gul/farget) olje på? Men det må jeg nokk se på senere tror jeg.

@ anordne:

Er ikke ferdig, desværre, fortsatt, men bilder kommer i tur og orden etter som målet nermer seg. Vi testet riggen i en aluminium kasse med samme dimensjoner, og denne holdt da en 47-52 grader på medium load.

Og ja, jeg bruker en intel stick kjøler da det var den ensete som var "lav" nokk til å passe i riggen der. Hadde tenkt å bruke en spesial kjøler jeg fikk bestillt istedet, men den ble for høy.

Støymessig er den faktisk fortsatt relativt stille. OG sett at dette ble testet i ett alu-alu kabinett, som gjerne forplanter vibrasjoner igjennom hele kassa, så blir dette sikkert bedre i ett plexiglass kabinett. Jeg vurderer dog å sette på litt gummi i opphenget til harddiskene/viftene, for å minimere støy der.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En liten "bump" nå som prosjektet er ferdig!

her for å se resultatet!

Kom gjerne med kommentarer og ideer også om du kommer på noe du vil dele ang. prosjektet eller fremtidige ideer?

også:

@ anordne:

Temp ligger helt greit på en 40-50gr ved load. Lager mer støy en jeg hadde håpet, men mindre vifter kunne jeg jo ikke akkurat bruke heller, for å holde temperaturen nede.

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...