Gå til innhold

Hjelp: Fra Vista til XP-installasjon

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å nedgradere fra Vista 64-bit til XP 64-bit på min nye HP laptop enkelt og greit fordi ejg er drit lei alle feilmeldingene osv.. Problemet er når jeg setter i XP 64-bit så starter intalleringen som vanlig. Starter opp vanlig fra CD/DVD-rom'en og alt virker greit. Laster opp en del drivere først før jeg kommer til der man får beskjed om å installere Windows på nytt. Der trykker jeg selvfølgelig Enter. Da jeg gjør det får jeg en lang feilmelding. Står noe om at den ikke finner noen harddisk med strøm på?! Prøvd flere 64 og 32-bits XP uten hell. Flere har også S-ATA i versjonen. Har aldri vært i nærheten av dette problemet før. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Har selvfølgelig orginale XP versjoner da jeg jobber i databutikk.

Noen som kunne tenkt seg å hjulpet meg litt? På forhånd takk =)

Endret av GreenEye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

du må forandre harddisk config i bios for å få formatert laptopen. men før du gjør det sjekk med hp at de har drivere til pcen som støtter xp 64 bit!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

dessverre. roter så lite med hp maskiner at jeg husker ikke hva alternativet heter. men rot litt inne i bios under hardisker, heter vel kanskje hdd configurater? du skal vel forandre hdd fra achi til compatibel eller omvendt. se litt på hp sine sider under faq, burde stå noe der!

skriv opp modell nr dit så kan jeg hjelpe deg litt bedre da det er forskjellig fra maskin til maskin. bare vær opps på at de aller siste maskinene så legger ikke hp ut drivere til xp virker det som.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
dessverre. roter så lite med hp maskiner at jeg husker ikke hva alternativet heter. men rot litt inne i bios under hardisker, heter vel kanskje hdd configurater? du skal vel forandre hdd fra achi til compatibel eller omvendt. se litt på hp sine sider under faq, burde stå noe der!

skriv opp modell nr dit så kan jeg hjelpe deg litt bedre da det er forskjellig fra maskin til maskin. bare vær opps på at de aller siste maskinene så legger ikke hp ut drivere til xp virker det som.

Denne maskinen er rykende fersk. Akkurat kommet ut. Heter PADV9842EO.. Hadde du kunnet hjulpet meg hadde det vært supert :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

etter å ha sett på hp sine sider må jeg dessverre si at du kan glemme og legge inn xp på den da det ikke finnes xp drivere til den. du må nok beholde vistaen

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser at du har problemer med å installere XP på en SATA/Raid harddisk, så ta det helt rolig, alt skal gå som det skal, din PC er egentlig ikke bydd opp for XP med du kan installere dette.

Jeg kan lage en CD til som du slipper å tenke på den feilmeldingen som kommer ved installasjon, dette er bare at XP ikke har de driverne.

Hold deg oppdatert her så sender jeg rundt en link hvor andre kan også laste ned en XP-CD jeg har bygd opp for nyere PCer. Dette vil være original XP CD og bare lagt inn driverne som trenges under installasjon, men resten av driverne må du skaffe self som lyd, grafikk osv. Men ofte Vista drivere også passer.

CDen inholder Windows XP Proffesional som jeg har integrert Service Pack 3 også pluss SATA/Raid/nyere PC harddisk drivere.

NB! Dette hjelper deg kun for å installere XP på PCen ikke noe annet enn det, så jeg anbefaller at du bytter til XP fordi Vista er helt håpløst. Vil ikke si noe mer om Vista.

Jeg har en moderne PC som hadde samme problem og satt meg i 14 timer og fikk installere XP på den, fungerer meget vellykket og lynraskt!

OS: Windows XP Proffesional Service Pack 3 Norsk, integrert SATA/Raid

:)I

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

men resten av driverne må du skaffe self som lyd, grafikk osv. Men ofte Vista drivere også passer.

/quote]

det er disse drivere folk sliter med å få tak i, mange tråder om dette på forumet :hmm:

men men, lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...