Bendit Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hallo! Sett på mange andre poster men vet ikke om de svarer til mitt bruksområde. Jeg er med i en skolebedrift som skal gi folk muligheten til og digitalisere utdaterte minner. Dette inkluderer da selfølgelig papirfoto. Jeg trenger en scanner som kan lage gode digitaliseringer av bildene. (ikke noen skriver siden det skal lagres på disk) Er det noe som er billig men fortsatt har kvalitet? Sett på noen til rundt 1000kroner men går liksom litt i blinde da jeg ikke vet noe om hva som er bra og dårlig. Takker for hjelp. PS: Er nok ikke snakk om så altfor mange bilder, så kvalitet går helst over brukervennelighet og antall bilder den kan scanne om gangen, samt tiden den bruker. Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Dette inkluderer da selfølgelig papirfoto Er det bare papirfoto, så får du vanlige flatbed scannere til langt under kr 1000, men skal du digitalisere negativer og lysbilder, så blir det dyrere. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Siden dette skal brukes av en "bedrift" for å selge en skanningstjeneste må det være kvalitet. Ved innskanning fra papirbilder må støv, riper kunne fjernes av software og farver gjenoppbygges (ved falming/farveforskyvning i papirutgaven). Man må ofte opp i rundt 5000 kroner for at flatbedscanner (Mikrotec, Epson etc). Disse vil også kunne håndtere negativer større enn 135 film, f.eks fra 120 eller andre negativformater (finnes mange forskjellige). Scanning av 135-negativer eller dias krever egen scanner, f.eks Nikon LS50 (LS-5000 er raskere men gir samme resultat). Men er det snakk om en "prøvebedrift" kan man klare seg med en flatbed-skanner til ca 1500 for p få hederlige resultater. Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Planen er at det er en skolebedrift og at kundene som velger og handle med oss er klar over det. Vi skal også ha eksempler så de kan få se den faktiske kvaliten i sluttproduktet. Det vi ser på akkuratt nå er denne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340262 Denne jeg liksom har ment som best. Den skal også ha en "brukbar" egenskap til å kopiere DIAS hvis jeg ikke har blitt feil informert. Noen som vet om en bedre til <2500 ? Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Planen er at det er en skolebedrift og at kundene som velger og handle med oss er klar over det (er ikke ute etter å lure folk for penger, er helst opplevelsen og kunnskapen) Vi skal også ha eksempler så de kan få se den faktiske kvaliten i sluttproduktet. Det vi ser på akkuratt nå er denne. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340262 Denne jeg liksom har ment som best. Den skal også ha en "brukbar" egenskap til å kopiere DIAS hvis jeg ikke har blitt feil informert. Noen som vet om en bedre til <2500 ? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ok til pipirbilder - men holder ikke mål for DIAS og negativ 135-film. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ok til pipirbilder - men holder ikke mål for DIAS og negativ 135-film. Det kan godt hende at en CanoScan 8800F holder mål til både papirbilder, dias og negativer - det kommer an på ambisjonsnivået og prisnivået dere har tenkt å ligge på. Hvis dere skal tilby tjenester som enkelte vanlige fotobutikker gjør på digitalisering av negativer/dias, så vil en CanoScan 8800F antakelig holde. Det følger også med god programvare (bl.a. Photoshop Elements 5) som gjør at det er raskt å komme i gang og få gode (nok) resultater. Dere vil imdlertid ikke få maksimalt ut av negativene/diasene med en CanoScan 8800F, da må dere opp på en Nikon CoolScan LS-50 eller tilsvarende dedikert filmskanner. Det er heller ikke bare å kjøpe denne og tro at man får maksimal kvalitet med en gang, det krever kunnskap og erfaring som man kanskje ikke rekker å opparbeide seg den tiden elevbedriften skal eksistere. Mitt forslag: Kjøp en CanoScan 8800F (alternativt en Epson Perfection V500 som er litt dyrere) som dere uansett trenger til papirbilder. Ta en test på digitalisering av negativer og dias levert til en fotobutikk eller to og sammenlikne med det dere får ut av CanoScanen på samme (eller høyere) oppløsning. Er det for dårlig (og dere har budsjett), kjøper dere en dedikert filmscanner i tillegg. Lenke til kommentar
Bendit Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Ok til pipirbilder - men holder ikke mål for DIAS og negativ 135-film. Det kan godt hende at en CanoScan 8800F holder mål til både papirbilder, dias og negativer - det kommer an på ambisjonsnivået og prisnivået dere har tenkt å ligge på. Hvis dere skal tilby tjenester som enkelte vanlige fotobutikker gjør på digitalisering av negativer/dias, så vil en CanoScan 8800F antakelig holde. Det følger også med god programvare (bl.a. Photoshop Elements 5) som gjør at det er raskt å komme i gang og få gode (nok) resultater. Dere vil imdlertid ikke få maksimalt ut av negativene/diasene med en CanoScan 8800F, da må dere opp på en Nikon CoolScan LS-50 eller tilsvarende dedikert filmskanner. Det er heller ikke bare å kjøpe denne og tro at man får maksimal kvalitet med en gang, det krever kunnskap og erfaring som man kanskje ikke rekker å opparbeide seg den tiden elevbedriften skal eksistere. Mitt forslag: Kjøp en CanoScan 8800F (alternativt en Epson Perfection V500 som er litt dyrere) som dere uansett trenger til papirbilder. Ta en test på digitalisering av negativer og dias levert til en fotobutikk eller to og sammenlikne med det dere får ut av CanoScanen på samme (eller høyere) oppløsning. Er det for dårlig (og dere har budsjett), kjøper dere en dedikert filmscanner i tillegg. godt svar! Er nok ikke en dum ide. skal se nøyere så fort det blir mer aktuelt. Men vil dette også si at nikon er topp kvalitet? altså proft? Vi skal også prøve og skaffe en liten investering fra lokale fotoshapper som muligens skulle ønske de hadde mulighet til å digitalisere med top utstyr. noe annet jeg lurer på er om NIKON også kan digitalisere kamerafilm? altså filmruller du bruker i kamera. Har ikke helt peiling enda men prøver å lese meg opp til det. Edit: kanskje du også kan gi et forslag på en god fotoskanner 3000+ som kanskje da er verdt pengene. Endret 10. juni 2008 av Bendit Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg ville startet med en flatbedscanner slik du har tenkt. Så sant det er mulig ville jeg imidlertid valgt en scanner som har hardwarebasert støv- og ripefjerning. Det heter FARE hos Canon og ICE hos andre. Vær oppmerksom på at denne funksjonen kun virker på film (ikke papirbilder) på de fleste scannere, men hvis jeg husker riktig er det noen få modeller hvor den også skal virke på papirbiler. Men husker ikke hvilke modeller, og har bare brukt funksjonen ved filmscanning selv. Mange av flatbedscannerne som er beregnet for scanning av både film og papirbilder har egne holdere som gjør at du kan scanne mange negativ på en gang. Men det tar lang tid i beste kvalitet. Negativscannere kan i beste fall scanne en filmstripe av gangen uten ekstrautstyr. Til Nikon LS-5000 finnes det ekstrautstyr for scanning av 35mm filmruller og APS-film, samt monterte slides. Men her koster scanneren 10000, og de esktra enhetene flere tusen pr stk. LS-5000 håndterer heller ikke større formater enn 35mm. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Men vil dette også si at nikon er topp kvalitet? altså proft? Vi skal også prøve og skaffe en liten investering fra lokale fotoshapper som muligens skulle ønske de hadde mulighet til å digitalisere med top utstyr. noe annet jeg lurer på er om NIKON også kan digitalisere kamerafilm? altså filmruller du bruker i kamera. Har ikke helt peiling enda men prøver å lese meg opp til det. Edit: kanskje du også kan gi et forslag på en god fotoskanner 3000+ som kanskje da er verdt pengene. Ja, i følge denne testen på akam.no, så skal du få proff kvalitet fra en Nikon CoolScan LS-50 (eller CoolScan V som den også heter). Den koster 4-5000, men egner seg kanskje ikke så godt for de helt store mengdene, men det følger med adaptere som tar filmstriper (2-6 bilder 35mm film) og enkeltdias (35mm). Til volumskanning har Nikon et par dyrere alternativer hvor man kan automatisere skanningen med adaptere tilpasset større volum. Når det gjelder filmruller, så har den dyrere CoolScan LS-5000 et "Roll Film Adapter SA-30" som tilleggsutstyr. Du kan jo ta en titt på Nikons hjemmesider (klikk på "Tilbehør" under den enkelte skanner). Jeg vil tro en CoolScan LS-50/CoolScan V egner seg utmerket som filmskanner for småskala digitalisering. Filmskannerne tar ikke papirbilder, så du trenger en flatbed-skanner i tillegg. Entusiaster har vel for vane å benytte 3. parts programvare VueScan for best resultat av skanningen. Ser de har en "free trial" på hjemmesida si. Jeg har ikke prøvd dette programmet sjøl, men har sett mye skryt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå