Gå til innhold

Kritikk på Brenden Consulting..


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har startet opp et enkeltmanssforetak, og skal drive med litt av hvert. Generelt webdesign, men også bilstereo/andre IT tjenester. Ganske bredt spekter, men er stort behov for dette i mitt område.

 

 

Og et slikt firma trenger jo selvfølgelig en god nettside. Via nettsiden skal jeg jo presentere og "skryte" litt av mine ferdigheter, og jeg prøver å lage noe nytt og spennende.

 

Ideen på forsiden som dere ser her, er at de besøkende kan svitsje mellom ulike prosjekter enkelt og lettvint. Jeg setter fokus på at de kan lett skjønne hva jeg driver, bare ved å være kort tid inne på forsiden. Deretter lokke dem rundt, om jeg klarer det.. :) (om det er slik nå da)

 

 

Har kommet frem til et førsteutkast jeg er ganske fornøyd med, og tar gjerne imot kritikk på dette.. :)

 

post-91181-1212618367_thumb.jpg

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes alt er litt for "bold" eller stort. Jeg ville også fjernet "Beta!", virker uproffesjonelt på en sånn side. Ellers ser det ganske bra ut.

 

EDIT: Jeg ville også kun hatt det mønsteret i bakgrunnen kun på den mørkeste fargen og ikke også på f.eks. headeren. o.l.

Endret av Ernie2k
Lenke til kommentar
...

Via nettsiden skal jeg jo presentere og "skryte" litt av mine ferdigheter, og jeg prøver å lage noe nytt og spennende.

...

 

Dette var nytt og spennende!

 

Svært spennende layout!

 

Selv om du har veldig mange linjer i denne layouten så har du klart å fremheve innholdet naturlig. Knallbra! Jeg vet ikke om det var det du forsøkte å oppnå?

 

Men hvorfor så grått? Jeg er heller ikke sikker på om logoen sitter, men det er bare min synsing. Ingenting galt med å informere om at siden er under utvikling med "beta", det senker bare forventninger til ett uferdig produkt, men det bør vel ikke være "beta" for lenge?

 

Frode

Lenke til kommentar

Takk for kritikk! Har satt stort fokus på "rette linjer" i typografien, og tror det sitter ganske godt.. :) Godt å høre at designet var spennende! (Syntes det ble litt bra selv:))

 

Beta skal jeg selvfølgelig fjerne når siden blir lansert. :)

 

Det ang. gråfargen har jeg prøvd ut mye. Jeg kan kanskje justere slik at det blir enda mer beige, da dette kanskje blir bedre. Men samtidig ser det litt "mystisk" ut, med de kontrastene jeg har oppnådd. Jeg er egentlig ikke sikker, burde jeg gjøre om litt på fargen?

Lenke til kommentar
...

Det ang. gråfargen har jeg prøvd ut mye. Jeg kan kanskje justere slik at det blir enda mer beige, da dette kanskje blir bedre. Men samtidig ser det litt "mystisk" ut, med de kontrastene jeg har oppnådd. Jeg er egentlig ikke sikker, burde jeg gjøre om litt på fargen?

...

 

Det eneste du egentlig har meddelt av designmål for denne siden er å vise hva du kan.

 

Jeg forstår ikke helt hva grå eller beige skal vise at du kan?

 

De fleste du skal gjøre ett oppdrag for vil nok foretrekke at du benytter farger mer aktivt enn dette. Hvorfor ikke vise at du kan det?

 

Frode

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Men jeg tenkte jo at mine tidligere prosjekter vises på forsiden, i form av en slider man kan navigere med. Og der vil jeg legge ut prosjekter som har en del farger i forhold til denne, og dette vil være med på å skape en god kontrast.

 

Mange av folkene i Webkafeen ser ut til å like fargekombinasjonen, så jeg tror ikke jeg gjør noe mer med den. Syntes du jeg bør bruke helt andre farger?

 

 

Egentlig et vanskelig valg, syntes jeg.. :hmm:

Lenke til kommentar
Du sier noe der. Men jeg tenkte jo at mine tidligere prosjekter vises på forsiden, i form av en slider man kan navigere med. Og der vil jeg legge ut prosjekter som har en del farger i forhold til denne, og dette vil være med på å skape en god kontrast.

 

Mange av folkene i Webkafeen ser ut til å like fargekombinasjonen, så jeg tror ikke jeg gjør noe mer med den. Syntes du jeg bør bruke helt andre farger?

 

 

Egentlig et vanskelig valg, syntes jeg.. :hmm:

 

Hvis designmålet er å fremheve arbeidene dine og få folk til å bla i dem, så vil det å benytte sterkere kontrast og farge på arbeidene dine fremheve disse.

 

Det har jo slått meg at det var dette du forsøkte å oppnå. Du vil sette fokus på arbeidene du har gjort.

 

Du kan oppnå dette ved å dempe kontrasten mellom forgrund og bakgrund på siden din. På engelsk ville vi kanskje kalt dette for understament eller noe sånt, jeg har rett og slett ikke peiling på hva ett riktig norsk faguttrykk vil være. Noen som har det?

 

Du kan også vaske ut fargene endel, og nok engang spille med dempede kontraster mellom fargene du velger. Du vil typisk ende opp med pastell liknende farger. Du bør også velge en tone: Mørk eller lys. Jeg ville rett og slett ikke brukt gråtoner slik du har gjort med mindre det var ett designkrav. Grått assosieres lett med trist eller gammelt. Som grått hår.

 

Jeg mener du kan styre fokus veldig godt med den layouten du har hvis du benytter litt dypere farger og større kontraster rundt innholds delen du har på siden, samt litt mer utvaskede farger på det andre og litt dempet kontrast der. Fremhev også knappene for å navigere til neste eksempel på arbeid du har gjort.

 

Du har meget selektivt innhold på siden din, noe som gir kraftig fokus på akkurat det innholdet du har. Du kan fremdeles bruke kuttisme slegga ørlitegrann, men jeg ville heller fokusert på farger og kontraster hvis jeg var deg.

 

Det eneste problemet ditt vil da bli at du kanskje legger lista en smule for høyt. Hvis alle kundene dine forventer seg løsninger på dette nivået vil du fort slite med å imøtegå forventningene.

 

Frode

Lenke til kommentar

Takk for et grundig svar! Skal se om jeg får gjort noen endringer, men er litt redd for å vaske ut de fargene jeg har oppnådd. Syntes de fargekombinasjonene er nydelige, men jeg må jo nesten prøve først.. :)

 

Skal luke litt ugress i typografien også, samt endre litt på fonter i tilleg. Håper det gjør helheten mye bedre! Har du noen tips til typografien, forresten?

 

 

Igjen, takk for skikkelig kritikk! :)

Lenke til kommentar
...

Har du noen tips til typografien, forresten?

...

 

Jeg opplever at typografi dreier seg mye om personlig smak og personlig preg.

 

Jeg liker å være mer konsekvent i bruken av små og store bokstaver, så personlig ville jeg ikke benyttet store bokstaver til navigering og liknende.

 

Jeg er stor tilhenger av god leslighet, så jeg ville benyttet større linjeavstand. Mer linjeavstand gir problemer med samhørighet, det vil si hvilken tekst som hører sammen. Jeg løser dette typisk med mer padding eller marg.

 

Jeg argumenterer typisk også aktivt for å samle all navigering på en plass, samt å tydeligjøre for brukeren hvor han er hen. Ikke akkurat typografi, men folk gjør så mye rart for å oppnå det de kan gjøre med bare to linjer.

 

Jeg er ikke den som argumenterer for tabloide overskrifter, det vil si digre overskrifter, for så å argumentere for liten skrift på avsnittene. Jeg er mer tilhenger av balanserte størrelser.

 

Jeg er av den ekstreme typen som søker at alt står på linje horisontalt og at padding, marg, linjehøyde, og skriftstørrelse benyttes aktivt for å oppnå dette. Nå kan jeg jo få ett oppdrag som har som designmål at det skal oppleves som livlig og avslappet, og da er jo ikke dette alltid det som passer.

 

Ofte ligger det designmål til grunn som gjør at jeg ikke kan følge mine preferanser, og det er liksom kjernen.

 

Du bør finne dine preferanser og din personlighet, samt at du må forsøke å oppnå designmålene, noe som ofte betyr at du må bryte med dine egne preferanser. Personligheten din vil typisk skinne igjennom selv om du oppfyller disse designmålene, og da er det jo en fordel at oppdragsgiver liker din designer personlighet.

 

Håper jeg har klart å skirve om dette uten å tråkke på noen sure tær.

 

Frode

Lenke til kommentar

Gode tips du kommer med her, Frode! Skal tenke litt mer over dette med skriftstørrelse, store bokstaver osv.. Har allerede "balansert" mye av typografien siden førsteutkastet som ligger i denne tråden. Begynner å bli en mye bedre helhet nå, som skriftstørrelsene ikke er så forskjellige.

 

 

Knallgod kritikk du kommer med, den bidrar til å hjelpe meg videre! :)

Lenke til kommentar

Oooh.. Dette designet viste seg å være vanskelig å kode i praksis. Er ikke så erfaren når det gjelder å kode design som "går helt ut". Selve delen i midten som er på 900px er grei, men på sidene sliter jeg. Hvordan skal dette settes opp? Skal hele bakgrunnen ligge i wrapperen, eller i body?

 

Høyden på innholdet skal jo være dynamisk, ved hjelp av en auto; i .css fila.

 

 

Hadde vært knallbra om noen hjalp meg litt her.. :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Du tar 1 stk bilde som gjentas horisontalt. Dette bildet må kuttes/tilpasses den bakgrunnsmønsteret du har brukt. F.eks slik som dette. Det kan også gjøres på en annen måte. Men tror dette vil være det enkleste og greieste for deg. Du må legge dette inn på body elementet.

 

SuperEdit:

 

glemte av at du skulle ha en varierende høyde på siden din. Da må du lage et element for "header" og gjøre det samme der med 100% bredde. Samme med "footer".

post-53667-1212991362_thumb.jpg

Endret av Kim T
Lenke til kommentar

Jeg har ikke til strekkelig med tid nå til å forklare alt i detalj.

 

Benytter du bilder eller farger til bakgrunn? Hvis du benytter farger blir jo ikke dette særlig vannskelig.

 

mørk-header-mørk: Dette kan du oppnå på en rekke måter. Du kan gi body mørk bakgrund eller nøste alt i en div med mørk bakgrund. Du kan gjøre header % bred og gi den kantlinje over og under, eller du kan lage en div som du gir mørk bakgrund, top og bunn padding, og som du nøster heading inni. Sikkert enda flere løsninger.

 

Du har ikke forklart oss om innholdsboksen alltid er delt i to eller ikke, slik at det alltid skal være ett innholds skille langs delingen mellom mørk og lys bakgrund.

 

Skal den øvre delen også skaleres vertikalt? Hva skal bestemme hvor den mørke delen slutter? Jeg tenker fort i baner av clear: both, men mulig dette ikke passer med hva du tenker, for da må du alltid ha en slik clear og todeling.

 

Mitt problem er dermed at jeg ikke ser for meg hva som bestemmer overgangene mellom lys og mørk bakgrund.

 

Frode

Lenke til kommentar

Jeg fikk til oppkodinga til slutt.. :) Det som viste seg å være vanskelig i praksis, var den rolige beig/brune gradienten bak innholdsboksen. Løste dette så enkelt som å fjerne gradienten og ha en solid farge istedet. Jeg ser omtrent ikke forskjell, og det ble bra alikevel. Såklart, hadde vært ekstra forseggjort med den gradienten, men noe må man rett og slett forkaste...

 

 

Driver nå og finner ut hvordan jeg skal gjøre det med oppsett av tilbud til ulike webpakker osv. I tillegg hvordan jeg skal fikse det med produkter jeg skal selge. Kommer et utkast snart!

 

 

Har forresten kodet opp siden nå, og rammeverket er ferdig. Slider på forsida er også igang. Ta gjerne en titt, og jeg tar gjerne i mot kritkk! :)

 

http://bconsulting.no/beta/

Lenke til kommentar

Hehe, så klart.

 

+ Synes det så mye bedre ut når det ble kodet sammen i en HTML-fil.

+ Pen og diskret bakgrunn i header.

+ Lekker font i menyen.

 

- Litt kjedelig, veldig monotont og trist fargevalg.

- Føles veldig "klossete", dvs. det er mange store blokker som ligger om hverandre. Føles kanskje litt rotete, men det er ikke noen stor sak (mer førsteinntrykket jeg fikk).

- Dropp "Du er her: Hjem / Hovedside" (unødvendig og skaper rot)

- Svært lite pene linjer under overskriftene i footer. Dropp gradients, og ha en svak ensfarget linje isteden.

- Litt rotete mtp. fontvalg og leading. Ha konsekvent linjeavstand gjennom designet, og unngå for mange forskjellige stiler på teksten. Nå har du en helt egen stil på følgende steder:

--- Header: "Velkommen til Brenden Consulting!" (serif)

--- Brødtekst (sans-serif)

--- Header: "Tendo Ungdomsbedrift" (sans-serif i motsetning til alle andre headere)

--- Subheader: "BEDRIFTSPROFIL" (serif + all caps, kunne vært sans-serif)

--- Link: "KLIKK HER FOR Å GÅ TIL PROSJEKTET" (sans-serif, men større bokstavavstand og fontstørrelse enn resten av siden)

- Header og tekst i footeren skiller seg fra resten av designet, med både fontstørrelse og linjeavstand. Kutt ned til to eller maks tre forskjellige stilarter, og gi footeren samme stil som resten av siden (lik fontstørrelse og linjeavstand).

- Litt merkelig formulert tekst i den nederste footeren: "Respekter Norsk lov for åndsverk! Alle rettigheter på denne siden tilhører Brenden Consulting dersom annet ikke er nevnt. Siden er kodet for hånd med validerte webstandarder som XHTML og CSS". Må også gjøres mindre fremtredende (kan også godt tas bort). Fontstørrelsen er større enn på resten av siden.

Lenke til kommentar

Takk for ei fin liste med ting jeg kan rette opp i! :) Jeg tar dette med fargevalget med en gang: Har du noen forslag til en farge som kan skape litt kontraster i designet? Jeg ser for meg en blåfarge av noe slag, som jeg f.eks kan ha i logoen.

 

 

Ellers takk for herlig kritikk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...