Gå til innhold

KRL eksamens oppgave

Anbefalte innlegg

hey! kom opp i faget KRL idag og fikk en ganske vrien oppgave som jeg trenger litt tips til.

Jeg er ganske usikker på hva jeg skal si og hvordan jeg skal vinkle det hele.

Her er ihvertfall oppgaven:

Du kommer fra "En plass" og har nett begynt i en klasse med 80% framand kulturelle / religiøse elever på Grunerløkka i Oslo. Hvilke tanker gjør du deg om deg selv og din egen kultur-bakgrunn og hvordan mener du at di ser på deg der du står med taotivering og sexy utringing? Kan det være mulig å finne en venn her?

I mine øyner var denne oppgaven sjikkeli vrien og små-sær. Men håper på eit par tips fra dere for jeg er ganske lost her jeg sitter! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo dele den i fire:

1. Hva tenker JEG her jeg sitter, med mine erfaringer, tanker, prioriteringer, familieverdier, tanker om frihet, om lov, om religion, om alkohol og så videre, og kanskje hva du leter etter i en venn. Du trenger (kanskje?) ikke være 100% selvbiografisk (men jeg ser ikke for meg at du kjører så hardt på sexy utringning uansett... Sigurd? :p )

2. Du prøver å se det fra de andres perspektiv, mens du refererer til det du har lært på skolen. Hva tenker de andre om de samme tingene du nettopp har ramset opp? Hva tenker en hinduist? Hva tenker en muslim? Hva tenker en ortodoks eller katolsk kristen? Her bør kanskje hovedvekten være (bruk mest tid/plass på denne delen).

3. Sammenlign: Hva er likt, hva er forskjellig, hva kan fungere sammen, hva vil kunne bli et problem? (Kun sammenligning, ikke konklusjon ennå.)

4. Konklusjon: Følgene av del 3. Hvis du kommer frem til noe annet enn at det ikke trenger å bli noe problem, får du dårlig karakter. :)

Lykke til! Post resultater når du får dem.

Lenke til kommentar

tusen takk skal du ha for en meget bra og utfyllende post! skal poste resultat når jeg får det på fredag;) er veldi god muntlig så gjelder bare å finne det rette stoffet :thumbup:

EDIT: nei sexy utringning er ikke helt stilen jeg kjører nei

Endret av drugis
Lenke til kommentar

Enig der, men da synes jeg oppgaven i seg selv er rar. Jeg synes ikke det burde være grunnlag for dårligere karakter, for dette er noe som forekommer, og det er det en helt kurant grunn til (om enn anti-utopisk).

Her fremstilles en situasjon som det tydeligvis er meningen man skal anta kommer til å bli et problem, som slett ikke er utopisk, men i aller høyeste grad realistisk. Men at det skal være grunnlag for dårligere karakter hvis man forholder seg til et realistisk utfall fremfor et utopisk utfall, når oppgaven i seg selv er basert på ikke-utopiske antakelser, det virker svært merkelig. Så lenge man angriper problemstillingen med saklighet ser jeg ingen grunn til at det fortjener lavere karakter.

Har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar

Kanskje spøken min. :)

Jeg er enig i at å komme frem til at det kan bli et problem ikke trenger å være grunnlag for dårligere karakter, men å komme frem til at det bli et problem er rett og slett å ta feil, og blir dermed grunnlag for dårligere karakter.

I og med at det finnes samfunn der slike blandinger fungerer (selvfølgelig til en viss grad), er "riktig" svar at det kan gå, at det ikke nødvendigvis er umulig — feil svar er at det ikke går an. :)

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde. ;)

Trenger ikke, men kan (som er noe annet enn «trenger ikke»); må, derimot = dårlig karakter.

På den andre siden, så lenge man kommer opp med en god og plausibel årsak for hvorfor det skal gå slik, kan ikke også det gi god karakter, selv om sensor er uenig?

Edit:

Mitt poeng: Det viktigste er ikke hva, men hvordan.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Jeg fikk en solid 4! Synest oppgava var ganske vanskelig jeg. hvertfall den vanskeligeste oppgava i år. En venninde av meg på 2.gym fikk den samme oppgava som øvings oppgave og hun synst det var en ganske vrien oppgave så er godt fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...