Gå til innhold

Foto-dugnad #3: Crap Lens Day


Anbefalte innlegg

Som en oppvarmingsøvelse til Akams fotokonkurranse, så har jeg en liten utfordring til dere.

 

Som ivrige foto-nerder og utstyrsfreaker, så har vi en tendens til å skaffe oss dyrt og flott utstyr, og da særlig objektiver. Samtidig har vi en tendens til å slenge ukvemsord om de stakkars kit-objektivene som selges med de billigste kameraene. Dog finnes det enkelte som derimot hevder at alt utstyr er bra i dag, og det kun er fotografen det står på.

 

Så derfor ønsker jeg å utfordre dere til å ta frem det dårligste ojektivet dere har, og bruke det på Crap Lens Day, som er torsdag den 05.06.08. Oppgaven blir å ta et så bra bilde som mulig med det objektivet. Motiv-valg er fritt, og dere kan legge ut mellom 1 og 3 bilder. Har dere kun kompakt-kamera, så er dere allikevel hjertelig velkommen til å delta. Dere med analogt også.

 

Det er ingen påmelding - det er bare å forsøke; får du det til, så er det poster du bildene i den angitte perioden. Klarte du det ikke, så er det ingen behøver å få vite det :)

 

Reglene er enkle:

  1. Du må være fotografen bak bildene og det skal være tatt i dugnadens periode.
  2. Denne dugnaden varer fra torsdag 05.06.08 kl. 00:00:01 til og med torsdag 05.06.08 kl. 23:59:59.
  3. Bildet skal postes i en egen galleri-tråd i løpet av fredag 06.06.08 (mellom kl. 00:00:01 og kl. 23:59:59). Tråden blir opprettet rett før innleveringen kan begynne. For de som har brukt analogt utstyr og er avhengig av fremkalling og scanning er fristen for innlevering mandag 09.06.08 kl 23:59:59:59. (*)
  4. Du skal poste 1 til 3 bilder som dekker utfordringen.
  5. Bildene skal ikke være større enn 1024 piksler på lengste side.

NB. Jeg gjentar - det skal ikke postes noen bilder før kl. 00:00:01 natt til fredag. Norsk tid.

 

 

Denne tråden fungerer også som diskusjonstråd. Les den nøye, særlig denne første posten.

 

Tom

 

edit: Utvidet frist for analoge deltagere og fikset feil dato.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje jeg skulle smøre vaselin på min Canon kitzoom, siden det er det eneste dårlige objektivet jeg eier. Optisk uskarphet er nok ikke nok her....

Eller gjøre som modin. Han skrubbet frontelementet på et objektiv med stålull ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg tar Sigma 28-80mm som jeg gjetter var billigalternativet til kit når Nikon N65 var i salg.

Det må kunne sies å være dårlig nok, right?

Hvis den er på nivå med Canon sin, så er det en sterk kandidat :) Har dessverre (?) lånt ut min ...

 

Tom

 

Jeg vil tippe det er dårligere enn tilsvarende fra canon :)

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes dette er tøvete? Jeg kan ta et utsnitt av det Sigma 150 mm på f/2,8 og fremdeles levere et skarpt fint bilde i skjermoppløsning. Poenget mitt er at jeg kan bruke hvilket som helst objektiv som blir regnet som dårlig og fremdeles levere skarpe fine bilder i den oppløsningen det er snakk om her så det er vanskelig å se utfordringen i at man skal bruke et "dårlig" objektiv.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Er det bare jeg som synes dette er tøvete? Jeg kan ta et utsnitt av det Sigma 150 mm på f/2,8 og fremdeles levere et skarpt fint bilde i skjermoppløsning. Poenget mitt er at jeg kan bruke hvilket som helst objektiv som blir regnet som dårlig og fremdeles levere skarpe fine bilder i den oppløsningen det er snakk om her så det er vanskelig å se utfordringen i at man skal bruke et "dårlig" objektiv.

 

Nei... på avststand kan du ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...