Gå til innhold

Har kjøpt Canon 450D, men gruses lett av et D40!


Anbefalte innlegg

Har kjøpt Canon 450D, men gruses lett av et D40!

 

DETTE ER EN ADVARSEL TIL ALLE FØRSTEGANGS SPEILREFLEKSKJØPERE!

 

Dette er mitt første speilrefleks, men jeg kan ikke helt forstå hva ”alle” snakker om at dette skal ha en så ”enorm kvalitet”. Standardlinsa skal være så ”veldig bra og skarp”. Dette skal visst være verdt de nesten 7000,-.

 

En venn av meg har Nikon D40 sammen med en Nikkor kvalitetslinse, hans kamera som han kjøpte nylig på tilbud med den ekstra linsa havnet på omtrent samme pris som mitt. Likevel er hans bildekvalitet i en helt annen klasse.

 

Det er vel ikke snakk om natt-og-dag forskjell, men hans RAWbilder er skarpere og gir bedre farger og detaljer synes nå jeg enn mine. Dersom jeg skarper opp mine RAWbilder under etterbehandling, blir det bare kornete og mye verre enn det allerede tåkete utgangspunktet som kommer rett fra kameraet. Dersom han skarper opp sitt med det samme programmet i samme grad blir det gnistrende klart på samme motiv.

 

Men her kommer det verste; standardlinsa til D40, den uten VR, skyter likevel bedre RAWbilder enn standardlinsa til 450D!

 

Hans kamera har bedre støyeegenskaper, men det kommer sikkert fra at han har kun 6MP på samme sensorstørrelse. Han kan skyte i 1600 ISO med høy selvtillitt. Hans bilder blir uansett mer lyssterke enn mine på samme ISO.

 

At Nikon D40 skal være så mye enklere merker jeg ikke noe til i RAWskyting. De samme grunnleggende speilrefleksfunksjonene finner du i dette til under halve prisen, pluss at flashsyncen på D40 er dobbelt så bra som 450D sin.

 

Når jeg sitter og blar i menyen til 450D finner jeg ikke noe revolusjonerende komplisert og avansert i forhold til D40 sin meny. Faktisk er D40 overraskende avansert. Og det ikke D40 støtter kan lett finjusteres under POSTedit.

 

D40 har dessuten bedre grep, om du så har små eller store hender!.

 

Jeg angrer så mye at jeg finner ikke ord på at jeg kjøpte 450D! Det føles som om jeg fikk med magesår og sorg med på kjøpet. D40 med standardlinse skyter bedre bilder, med kvalitetsoptikk gir D40 det proffe resultatet som kun er en våt drøm for 450D og dens standardlinse. D40 er mer lysfølsomt og gjør det moro å skyte i skumringen og få skarpe og støyfrie bilder. Sånn egentlig er ikke 450D noe mer avansert dersom du holder deg unna idiotmodusene og de meningløse ekstrafunksjonene og kun skyter RAWbilder. Den ”høyere ytelsen” i 450D er bare marginer uansett. Skal 450D matche D40 med kvalitetslinse, må du også kjøpe en kvalitetslinse til 450D, og da blir det et prisforhold som 7000,- til 11000,-, og for 4000,- billigere yter D40 likevel bedre på støy og lysfølsomhet. Må du ha større sensor kan du kjøpe D60, kun hus, og likevel spare tusenlapper.

 

Dette er faren med hype og nybegynnere! Kanskje idioten meg kan lære deg noe?

 

Bildekvaliteten hos 450D med standardlinse er virkelig så-som-så. Dersom du skal kjøpe nytt kamera, tenk deg G-R-U-N-D-I-G om før du kjøper et sykelig overpriset HYPEkamera med en elendig standardlinse, når du kan få et bedre resultat med D40 selv med standardlinsa på det.

 

Får å runde av, fulgte det med støv på sensorbrikke til 450D nytt. Det første bildet jeg tok av himmelen hadde tre søte små prikker oppe i høyre hjørne. Så ikke bare koster kameraet dyrt, men allerede etter første bilde må man ytterligere ut med rensemidler til høye priser.

 

Jeg er ikke stinn av gryn heller, så det svir ekstra på min lommebok å måtte sitte med en ”kvalitetsfølelse” som egentlig tilhører 1995,-. Nikon D40 går tross alt nå for 2595,- på elkjøp, og gir bedre bilder!

 

Der ble du advart! icon13.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trekk pusten dypt og senk skuldrene litt. Neste gang du og kompisen går ut og tar bilder, så gjør følgende:

 

1. Sett begge kameraene i Av modus, velg ISO 200

2. Sett objektivet på f.eks. 30mm

3. Ta bilde av samme motiv.

 

Pass på at det er godt lys, og gjenta med flere motiv. Dere skal ha tilnærmet samme lukkertid; men kamaraene vil måle litt forskjell, så bli ikke overrasket om det blir litt forskjell.

 

Det er flere grunner til at du opplever støy etter RAW behandlingen. Hvis bildet er undereksponert, så blir det fort problemer. Jeg har også opplevd at RAW-JPEG konvertering gir støy i visse tilfeller.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ja her er det vel neppe kamera som begrenser,men heller den som står bak kamera som så ofte før.

Nei dette er ikke nedrakking men å gå ut med en så bastandt advarsel som det her gjøres så må jeg si det,har selv 30D og har prøvd 450D og ja med nevnte objektiv på begge og 450 står slettes ikke tilbake her,heller tvert om . :cool:

Om så ikke grepet passer deg,ja så er også det en brukerfeil,første bud er nemmelig å prøve de forskjellige kameraene i en butikk eller hos bekjente før en kjøper det, for det som passer for en er ikke gitt å passe en annen.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg kan skrive under på at D40 har veldig god støybehandling på godt eksponerte bilder med store kontraster. Det hender jeg blir tilsendt bilder og ofte greier jeg ikke se forskjell på ISO 200 og ISO 1600 uten å sjekke EXIF.

 

Det er aldri noe sjokk når et billig kamera med et dyrt objektiv tar bedre bilder enn et dyrt kamera med et billig objektiv siden objektivet er veldig viktig for resultatet.

 

Uansett viser tomsi42 rett fremgangsmåte. Sammenlign og finn ut nøyaktig hva problemet er og post gjerne bildene her med EXIF sånn at vi kan sjekke dem. Det er mulig det er noe feil på kameraet eller objektivet ditt og da er det en fordel at du finner det ut så fort som mulig.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Du kan ha fått en mandags versjon av objetivet ditt.

 

Diverse sider mener at noen objetiver takler oppskarpning bedre enn andre. Har du bommet med fokus hjelper selfølgelig oppskarpning ingenting. De første 2000 bildene mine med dslr var bare crap, så det kan godt være (som andre nevner) at det er fotografen det er noe feil med.

Hvis du kjøper en "L" linse til 450D skal det veeldig mye til at du blir misfornøyd.

 

Andreas

Lenke til kommentar

Jeg har alltid ment at xx0D-kameraene til Canon har vært hypet og overpriset i forhold til konkurrentene, men at D40 skal være så mye bedre høres merkelig ut. Kan nok være at du har fått et mandagsobjektiv (du bør prøve å teste med et annet av samme type, om det er mulig). Slike ting som grepet får du nok neppe gjort noe med, dessverre...

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har noe solid sammenligninggrunnlag i det hele tatt, men det gikk veldig tidlig opp for meg etter kort tafsing på Canon 350D at jeg hadde gjort et fornuftig(ere) valg av kamera da jeg entret digitalæraen i speilrefleksform med et Pentax-kamera.

 

Canon(en) føltes alt for lett og plastikk ut, var mangelfull funksjonelt sett og menyene så ut som om de var satt i full-auto og gjemte alt som burde være tilgjengelig på et slik kamera. M.a.o. kjøper jeg gjerne at man kan føle seg skuffet over de to etterfølgerene også.

 

Håper du enten finner ut av det, og kan skylde litt på deg selv - så du ikke fortsetter å utvikle magesåret. Alternativt at du får deg et annet du liker bedre..

Lenke til kommentar

Ja mulig her er feil på kamera eller objektiv, fordi jeg har selv fått prøve 450D sammen med mitt 30D og et 40D og bare så det er sagt ingen klarte å peke ut hvilket kamera som hadde tatt hvilke bilder, samme objektiv som trådstarter nevner ble brukt på samtlige + et annet objektiv .

 

Her er en omtale av kamera som burde være verdt å lese.

 

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...era-Review.aspx

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Her er det tydelig at du har forhastet deg og skrevet et innlegg i fortvilelse.

Men fortvil ikke , jeg er sikker på at du kan utnytte ditt nye 450D mye mer enn din kamerat sitt D40.

Bare bruk litt tid på å forstå kameraet så skal du se at kameraet ditt lett "gruser" kompisen din sitt kamera hvis det er målet.

Men uten særlig bildebehandling og hvis det står et stjerneobjektiv på kompisen sitt kamera og et standardobjektiv på ditt kamera så kan det jo selvfølgelig hende at det blir forskjell i kompisen sin favør.

Så mye har et objektiv å si at et D40 med stjerneoptikk kan gi bedre bilder enn også et D3 med et "dårlig" objektiv.

Men jeg tror ikke det nye EF-S 18-55 IS er noe spessielt dårlig så sjekk kamerainstillingene og prøv med flere bilder.

Nå skal det sies at standard Canon bilder ut fra kamera kan i enkelte tilfeller virke litt blasse , men med bildebehandling blir de blandt de beste på markede etter min mening.

Hvis du derimot ønsker flotte bilder rett fra kamera uten bildebehandling bør du forsøke deg frem med picture styles for å få fram bildene slik akkurat du liker dem , for folk er nemlig forskjellig og bra er vel det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...